(Kurzy.cz)
Kofola zvládla zatím nejtěžší kvartál v historii nad očekávání - příznivé léto znamená návrh divi 13,5 Kč
Skupina Kofola obhájila svou silnou pozici v jednom z historicky nejsložitějších kvartálů, hospodaření zvládla na výbornou. Firmě k výsledkům pomohla dlouhodobá strategie postavená na tradičních a lokálních značkách, pružnost v rozhodování při hledání úspor a nadstandardní nasazení zaměstnanců. Kofole se podařilo úspěšně převzít společnosti Ondrášovku a Korunní, díky čemuž došlo k navýšení jejího tržního podílu v českém retailu. Management Kofoly očekává, že celý trh se bude postupně probouzet s tím, že i v případě dalších výkyvů má Skupina dostatečné zdroje na překlenutí těžkých časů.
Velmi náročný druhý kvartál roku 2020, ovlivněný pandemií COVID-19 a souvisejícími epidemiologickými opatřeními, zvládla Skupina Kofola nad očekávání. Přestože došlo k mezikvartálnímu poklesu tržeb Skupiny o 15,9 %, Kofola skončila v čistém zisku a ukazatel EBITDA marže se držel na 15,7 %.
„Ustáli jsme to a řekl bych, že s grácií,“ říká Jannis Samaras, CEO Skupiny Kofola a vysvětluje: „Před mnoha lety jsme vsadili na to, že budeme vyrábět tradiční lokální značky. Ukázalo se, že naše strategie je správná a že spotřebitelé se k silným značkám obrací i v době krize. Překonat složité období nám pomohlo rychlé rozhodování, kterého jsme přes velikost naší firmy stále schopni, a efektivní hledání úspor. Soustředili jsme se na věci nezbytné, ty zbytné jsme odsunuli nebo zrušili. Jeden z nejtěžších kvartálů v historii jsme zvládli díky nasazení a flexibilitě všech lidí ve Skupině, za což jsem jim vděčný.“
Nejsilnější československý segment na úrovni tržeb a bez vlivu akvizic poklesl mezi kvartály o 25,1 %, což je vzhledem k velmi negativnímu vývoji v dubnu roku 2020 skvělý výsledek. V Adriatickém segmentu potom tržby klesly ještě méně, a to o 23,3 %. Naopak nejvýznamněji dopadl vliv epidemie COVID-19 na UGO, které s uzavřením obchodních center a gastro provozů přišlo ze dne na den o absolutní většinu svých tržeb. Na složitou situaci ale zareagovalo zavedením nových služeb, jako je UGO rozvoz, a posílením spolupráce s partnerskými donáškovými službami.
Kofola, stejně jako v jiných krizových obdobích, ukázala, že její DNA zůstává i přes silný tlak na ekonomickou efektivitu nedotčena. Poté, co se stala jedním ze zakládajících členů iniciativ Zachraň hospodu a #podporsvojpub, podpořila epidemií ochromenou gastronomii i dalšími projekty. K návratu spotřebitelů do hospod přispělo na 90 kino projekcí napříč ČeskoSlovenskem, výroční Turistická známka dostupná v Česku po koupi dvou čepovaných Kofol nebo adriatická kampaň #Zaskupaj (Spolu). Díky ní mohli spotřebitelé pozvat své přátele na kávu a Radenskou zdarma, k oživení slovinské gastronomie tak přispělo na 5 000 voucherů.
Skupina zároveň potvrdila, že ani za této situace nerezignuje na dlouhodobě udržitelné snahy. V červnu se jí podařilo certifikovat Rajeckou dolinu jako BIO lokalitu pro volný sběr bylin, pilotně otestovala ve vybraných UGO Salateriích a na eventech „vodu bez obalu“, tedy čepovanou pramenitou vodu Rajec.
Dalšími kroky dokázala, že i přes nepřízeň doby umí přicházet s produktovými inovacemi. Na trh uvedla další z řady ochucených pramenitých vod z vlastních bylin, Rajec šípek, ale i Kofolu v půllitrových plechovkách, jejíž prodeje už několikanásobně předčily původní očekávání. Pro české gastro připravila novinku v podobě minerální vody Korunní ve vratném skle a v bylinném segmentu uvedla originální směs bylinek LEROS Cold Brew na přípravu chutného ledového čaje.
„Máme za sebou těžké období. Věříme, že
z provozně náročného druhého kvartálu vycházíme silnější a že jsme
připraveni i na případné další výkyvy. Do konce roku se zaměříme především na
rozvinutí potenciálu Ondrášovky a Korunní, v nichž vidíme perspektivu,
dále pak na posílení našeho
kávovo-čajového byznysu,“ doplňuje Jannis Samaras: „S ohledem na vývoj
posledních měsíců jsme stanovili nový cíl EBITDA pro rok 2020, a to na 950 mil.
až 1 000 mil. Kč. Vzhledem k úspěšné letní sezóně představenstvo navrhne
vyplatit dividendu v nezměněné výši, tedy 13,50 Kč na akcii,“ uzavírá.
V mil. Kč (pokračující operace) | 6M2020* |
6M2019* |
Změna |
Změna (%) |
|
---|---|---|---|---|---|
Tržby | 2 752,9 |
3 032,3 |
-279,4 |
-9,2 % |
|
Provozní výsledek hospodaření | 54,8 |
159,9 |
-105,1 |
-65,7 % |
|
EBITDA | 349,1 |
424,7 |
-75,6 |
-17,8 % |
|
* upraveno o jednorázové položky
Jana Ptačinská Jirátová
Communications Manager CZ&SK
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz