Víkendář: Polská Tesla je hodně ambiciózní projekt
Polským státem vlastněná společnost Electromobility Poland před několika týdny představila vůz Izera, který by měl být prvním elektromobilem vyráběným v této zemi. Jak ale píše Politico, cesta na trh s elektromobily bude ještě dlouhá a z tohoto trhu se mezitím stává prostor s intenzivní konkurencí.
Politico tvrdí, že polská vláda vedená stranou Zákon a právo má ráda velkolepé plány v oblasti technologií a infrastruktury. Patří sem třeba úvahy o vybudování obrovských letišť či trajektových přístavů. Takové plány „byly představenou s velkou slávou, ale rychle narazily na finanční, logistické a další překážky“, píše Politico s tím, že u zmíněného elektromobilu (viz následující video), to není jiné.
Polský premiér Mateusz Morawiecki v roce 2016 tvrdil, že do roku 2025 bude v Polsku jezdit milion elektromobilů. A nechtěl, aby tyto vozy vyrobily zahraniční společnosti. Namísto toho se ptal, zda je Polsko schopno svézt se na „této čtvrté vlně ekonomické revoluce, která se nachází před námi“. Politico ale poukazuje například na to, že v Polsku je nyní jen asi 1 200 dobíjecích stanic, zatímco v Německu 27 000.
Podle Politica nyní v Polsku jezdí více než 6 800 elektromobilů a premiérovy plány mají zatím do naplnění daleko. Představil ale vůz Izera, který se jmenuje „podle řeky tekoucí blízko hranic s Českou republikou“. Tedy podle Jizery. Electromobility Poland by měla začít s výrobou v roce 2023 a první rok by měla prodat 60 000 vozů s tím, že cílem je 100 000 prodaných aut ročně. Podle odborníků tázaných Politicem jde ale o nerealistické plány například proto, že velkým automobilkám trvá obvykle pět až sedm let, než uvedou na trh nový model.
Polská společnost zatím nemá ani postavenou továrnu a podle Politica jsou nereálné rovněž odhady toho, kolik peněz bude na rozvoj a výrobu potřeba. Morgan Stanley například odhaduje, že Tesla bude na výrobu 10 milionů elektromobilů ročně potřebovat investice ve výši 66 miliard dolarů a odhady týkající se výroby v Polsku „jsou z jiného vesmíru“. Problémem je i neexistující síť prodejců a Politico zde poukazuje například na Škodu, která v zemi loni prodala 68 000 aut a potřebovala na to 80 oficiálních prodejců a 110 servisů.
Polského projektu si všímá i portál Electrive.com, který tvrdí, že Izera by měla na trh dorazit ve dvou variantách, a to s baterií o kapacitě 40 a 60 kWh. Dojezd by měl činit 400 kilometrů a dobití na rychlonabíjecích stanicích by mělo proběhnout na 80 % kapacity ve 30 minutách. Portál tvrdí, že podle některých názorů jsou prezentované plány splnitelné pouze v případě, pokud přijde nějaký silný partner. Spekuluje se o společnostech Volkswagen (s jeho platformou MEB), Toyota (e-TNGA) a Hyundai (E-GMP). Portál ale dodává, že u Toyoty a Hyundai není ani jasné, zda budou své platformy nabízet třetím stranám.
Zdroj: Politico, Electrive.com
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz