Tak v čem budeme jezdit?
Jedna prostá otázka: Je lepší mít vlastní auto, nebo se nechat vozit někým jeho autem a platit mu za to? Asi cítíme, že pokud tuto volbu vůbec máme, bude odpověď hodně záviset třeba na tom, kolik kilometrů ročně autem cestujeme. Pokud pár desítek, je to něco jiného, než když to je pár desítek tisíc. Dnes bych tímto rád pokračoval ve své úterní úvaze, která se netýkala ničeho jiného než budoucnosti aut a i tudíž jednoho z největších odvětví na světě. Přesněji řečeno, týkala se „N“ oblasti z trojky SEN (samořídící, elektrické, nevlastní).
Je to již pár let, co Kyle Hill na stránkách Medium prezentoval svůj obsáhlý výpočet zaměřující se na to, jestli je lepší auto vlastnit, či jej využívat přes UberX. Dospěl k názoru, že u Američanů cestujících tolik, co celonárodní průměr (13,5 tisíce mil), je roční náklad vlastnění vozu ve městech 12,7 tisíc dolarů, používání Uberu by stálo více než 18 tisíc dolarů. Uber by byl levnější až pokud by lidé cestovali méně než 9,5 tisíce mil ročně.
V úterý jsem zase zmiňoval studii od americké AAA z roku 2018, podle které lidé v amerických městech cestují ročně v průměru téměř 11 tisíc mil a pokud by na to využívali společnosti typu Uber, bude je to státá více než 20 tisíc dolarů ročně. Což je více než dvojnásobek odhadovaných nákladů spojených s provozem a nákupem vlastněného auta. Není asi překvapivé, že třeba Lyft takové studie zpochybňuje a u té od AAA poukazuje třeba na to, že nepočítá se sdílenými jízdami, které jsou levnější a podle firmy u ní tvoří asi třetinu objemu služeb.
Třeba Business Insider tak zase v roce 2017 psal o studii, podle které by nevlastnění auta bylo nákladově výhodné pro 25 % Američanů. V konečném důsledku mi pak nepřekvapivě vychází, že služby firem jako je Uber mají tím větší smysl, čím více jde o skutečné sdílení jízd (tj., využívání jednoho auta pro společné cesty a znásobování jeho užitku – stále stejné téma týkající se oněch dostupných motohodin). A smysl těchto služeb výrazně zvyšuje, pokud si velmi ceníme, že nebudeme sami řídit, popřípadě budeme místo řízení v autě s jiným řidičem pracovat.
Možná výhoda (ne)vlastnění aut je tak přes všechny naše výpočetní a datové dovednosti obestřena podobnými nejasnostmi, jako elektromobilita – minulý týden jsem tu poukazoval na rozdílné pohledy na její emisní přitažlivost v závislosti na energetickém mixu. A spory se nevedou jen o to, zda vlastnit, či nevlastnit. Například studie MIT před časem tvrdila, že ti, kteří pracují pro Uber a spol., mají po započtení všech nákladů mimořádně nízké příjmy na hodinu. S čímž ale firmy nesouhlasí a samy prezentují své studie.
Zda budeme jezdit v elektromobilech s řidičem od Uberu, či povětšinou dál se spalovacími motory v našich vlastních autech, je tak stále dost nejasné. O té autonomii nemluvě. Co ale implikuje kapitalizace firem jako Tesla, Nikola, či Uber jsem tu již psal.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz