zlin.eu (Zlín)
Z regionů  |  11.08.2020 00:00:00

Zlín: V horkých letních dnech cestující oceňují klimatizaci ve vozidlech MHD



V horkých letních dnech cestující oceňují klimatizaci ve vozidlech MHD

publikováno: 11.8.2020

Zlín - Pozitivní odpovědi dostávají pracovníci Dopravní společnosti ZlínOtrokovice od cestujících, když se jich v těchto horkých letních dnech zeptají na jejich pocity z trolejbusů a autobusů vybavených klimatizací. O víkendech už jsou klimatizována téměř všechna vozidla na linkách.

„V sobotu a v neděli zajišťuje provoz MHD ve Zlíně a Otrokovicích 24 trolejbusů a 10 autobusů. Z nich je vybaveno klimatizační jednotkou salonu pro cestující 21 trolejbusů a všech deset autobusů,“ uvedl přesná čísla ředitel DSZO Josef Kocháň. Tři zbývající trolejbusy o víkendu musí být kvůli přejíždění mimo trakční vedení vybaveny dieselagregátem. Vozidla s dieselagregátem nemají klimatizaci (z důvodu vysoké hmotnosti obou zařízení).

Od loňského léta přibyl do vozového parku DSZO jeden nový trolejbus a jeden elektrobus, oba s klimatizací. Současný stav je 25 klimatizovaných trolejbusů a 17 klimatizovaných autobusů. To je více než třetina vozového parku a představuje to více než polovinu z počtu vozů, které jsou nasazovány na linky v pracovních dnech. Klimatizované vozy se objevují na všech linkách ve Zlíně i Otrokovicích. Vozidla s klimatizací vypravuje DSZO během dnů s vysokými teplotami vzduchu na linky přednostně.

První klimatizované autobusy se objevily na linkách DSZO ve Zlíně a Otrokovicích v roce 2012. V Česku tehdy ještě téměř žádný městský dopravní podnik klimatizované vozy neprovozoval.

Klimatizace se ve vozidlech zapíná, když venkovní teplota vzduchu dosáhne 26–27 stupňů Celsia. Při nižších teplotách bývá výhodnější provětrávat vozidlo proudem vzduchu z otevřených okének. Dříve než řidič klimatizaci zapne, musí dojet na konečnou stanici a všechna okna pozavírat. Jinak by klimatizace nebyla účinná. „Prosíme cestující, aby s tím počítali a neotvírali u těchto vozů okénka, když je klimatizace v provozu,“ upozornil hlavní dispečer DSZO Josef Polách.

Klimatizování vozidel MHD není zadarmo. Trolejbus nebo autobus s klimatizační jednotkou má vyšší pořizovací náklady a dražší je též jeho provoz. Při zapnuté klimatizaci se zvyšuje spotřeba elektřiny či nafty klimatizovaného vozidla. Kromě toho musí pracovníci DSZO v dílnách klimatizaci pravidelně diagnostikovat, čistit, dezinfikovat výměník tepla, doplňovat chladicí médium, udržovat vše v bezvadném stavu.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688