Markéta Höfferová (Kurzy.cz)
Tiskové zprávy  |  25.06.2020 12:56:09

Covid mění podobu retailu – nutí k inovacím, zdlouhavý vývoj jde stranou


Retail právě prochází restartem. Prodej některých druhů zboží prakticky ustal a obchodníci se musejí vyrovnat s ekonomickými následky krize. Jinde pandemie prověřila odolnost distribučních kanálů i personálních zdrojů, protože prodejci museli zvládnout nápor zákazníků i výpadky v zásobování. Jedno je ale jisté – kdo neváhal s digitalizací, měl výhodu. Koronavirová krize změnila i nákupní preference zákazníků.

Změna chování zákazníků

Pandemie covidu-19 změnila situaci v retailu a ovlivnila způsob, jakým žijeme, nakupujeme a poptáváme zboží i služby. Omezily se možnosti zákazníků, a ti začali k nakupování hledat jinou cestu. Našli ji na internetu, on-line se začalo prodávat i zboží, u kterého se podíl tohoto způsobu prodeje zvyšoval v minulých letech jen pomalu – nejvýraznější to bylo u potravin a drogerie. Nedá se očekávat, že po uvolnění koronavirových opatření se vše vrátí do starých kolejí.

„Mnoho změn ve spotřebitelském chování pravděpodobně přetrvá dlouho po pandemii: lidé více uvažují o tom, co opravdu potřebují, a také kladou větší zřetel na dopad na zdraví a životní prostředí,“ komentuje aktuální situaci Martin Šrůma z Accenture v České republice. „Okolnosti přiměly i konzervativní zákazníky překonat zábrany a využít služeb online nákupů a digitálních technologií. Překvapující bylo zejména měřítko a tempo změn, které se komprimovaly do několika týdnů, ačkoli za jiných podmínek by pravděpodobně trvaly roky. Otázkou zůstává, do jaké míry lidé převezmou návyky z doby pandemie a jak rychle budou společnosti reagovat na nové příležitosti.“

Stáhnou se kamenné prodejny na internet?

Před uzavřením kamenných obchodů online nákupy upřednostňovala přibližně 1/3 zákazníků a je více než pravděpodobné, že tento podíl v posledních dvou měsících výrazně vzrostl. Dokazují to i obraty prodeje e-shopů v letošním druhém kvartálu, které se u většiny z nich pohybovaly v podobných objemech jako v předvánočním období.

Růst prodejů se ale netýká všech typů zboží. Například meziroční srovnání obratů e-shopů běžících na platformě OxyShop za duben ukázala, že zatímco prodej potravin vzrostl o více než 80 % a stavebnin více než o 60 %, prodej drogerie, zejména zboží zaměřeného na udržování krásného zevnějšku, se propadl více než o třetinu. Oproti mnohým tvrzením si poměrně dobře vedl segment oblečení a doplňků, i když údaje od prodejců ukazují určitý odklon od „velkých“ značek a luxusního zboží.

Koronavirová krize samozřejmě nejvíce postihla ty podnikatele, kteří měli jen kamenné provozovny. I když se nedá očekávat, že veškerý prodej se nyní přesune do on-line prostředí, většina prodejců rozloží zřejmě své síly mezi klasický a on-line prodej. Mění se i preference zákazníků ve způsobech placení a dopravy zboží. Covid-19 zrychlil klesající trend dobírky, v problémech se ocitly i někteří dopravci nabízející doručení na pobočky. Způsob dopravy, kterému se naopak v době krize dařilo a nadále daří, je doručení na adresu. Výrazně vzrostl podíl on-line plateb.

„Prodeje textilního zboží a oděvů jako celek sice v době koronavirové krize klesly, i nás zasáhlo uzavření kamenných prodejen, on-line prodej byl ale v březnu a dubnu silný,“ říká Adam Rožánek z české značky Styx zaměřené na spodní prádlo, která svou produkci nabízí i on-line na vlastním e-shopu a provozuje také specializovaný internetový obchod Trenyrkarna.cz, kde prodává i další české a světové značky spodního prádla. „Pomohla nám i rychlá reakce – rozšíření našeho sortimentu o roušky. Vzhledem k tomu, že Styx má veškeré výrobní kapacity na území ČR, mohli jsme velmi pružně zareagovat na vývoj situace,“ dodává Adam Rožánek.

Zatěžkávací zkouškou si prošlo „zázemí“

Covidová opatření prověřila i odolnost a pružnost té méně viditelné části obchodu – celého dodavatelského řetězce a skladového hospodářství. A ta se bude také u většiny z nich radikálně měnit. Většina prodejců musela v první řadě vytvořit strategii pro správu zásob, které uvízly v uzavřených obchodech a skladech. Hned potom bylo třeba věnovat pozornost přehodnocení dodavatelského řetězce, protože pandemie celosvětově ovlivnila zdroje, výrobu i logistiku.

„V retailu, ale i v dalších oborech, bude následkem koronavirové krize výrazné zrychlení digitalizace. Firmy se na další možné výkyvy musejí připravit. Pokud možno co nejvíc zvýšit pružnost svých procesů a kapacit tak, aby v případě skokového navýšení poptávky dokázaly reagovat, a stejně tak minimalizovaly ztráty v případě odstávky. A to bez digitalizace a automatizace není možné,“ říká Ondřej Dědina, ředitel společnosti Mibcon. „V retailu vrostl důraz nejenom na on-line prodej, ale i na automatizaci skladového hospodářství, která přináší za běžného provozu nárůst efektivity procesů a v dobách krize větší přizpůsobivost, a tím i redukci ztrát. Sklad může obsluhovat významně menší počet zaměstnanců. Inteligentní logistická řešení přinášejí hned několik efektů – nižší personální náklady, úsporu skladovacích prostor, ale i snížení chybovosti a zvýšení produktivity práce.“

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Covid mění podobu retailu – nutí k inovacím, zdlouhavý vývoj jde stranou

Diskuze a názory uživatelů na téma: Covid mění podobu retailu – nutí k inovacím, zdlouhavý vývoj jde stranou

Na dané téma nejsou žádné názory.







Zobrazit sloupec 
Kurzy měn | Akcie | Obchodní rejstřík | Zájezdy | Last minute | Meteobox | Bydlet | YAuto | Studium | E
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Dluhopisy Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Koronavirus

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2020

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies