(Kurzy.cz)
Covid mění podobu retailu – nutí k inovacím, zdlouhavý vývoj jde stranou
Retail právě prochází restartem. Prodej některých druhů zboží prakticky ustal a obchodníci se musejí vyrovnat s ekonomickými následky krize. Jinde pandemie prověřila odolnost distribučních kanálů i personálních zdrojů, protože prodejci museli zvládnout nápor zákazníků i výpadky v zásobování. Jedno je ale jisté – kdo neváhal s digitalizací, měl výhodu. Koronavirová krize změnila i nákupní preference zákazníků.
Změna chování zákazníků
Pandemie covidu-19 změnila situaci v retailu a ovlivnila způsob, jakým žijeme, nakupujeme a poptáváme zboží i služby. Omezily se možnosti zákazníků, a ti začali k nakupování hledat jinou cestu. Našli ji na internetu, on-line se začalo prodávat i zboží, u kterého se podíl tohoto způsobu prodeje zvyšoval v minulých letech jen pomalu – nejvýraznější to bylo u potravin a drogerie. Nedá se očekávat, že po uvolnění koronavirových opatření se vše vrátí do starých kolejí.
„Mnoho změn ve spotřebitelském chování pravděpodobně přetrvá dlouho po pandemii: lidé více uvažují o tom, co opravdu potřebují, a také kladou větší zřetel na dopad na zdraví a životní prostředí,“ komentuje aktuální situaci Martin Šrůma z Accenture v České republice. „Okolnosti přiměly i konzervativní zákazníky překonat zábrany a využít služeb online nákupů a digitálních technologií. Překvapující bylo zejména měřítko a tempo změn, které se komprimovaly do několika týdnů, ačkoli za jiných podmínek by pravděpodobně trvaly roky. Otázkou zůstává, do jaké míry lidé převezmou návyky z doby pandemie a jak rychle budou společnosti reagovat na nové příležitosti.“
Stáhnou se kamenné prodejny na internet?
Před uzavřením kamenných obchodů online nákupy upřednostňovala přibližně 1/3 zákazníků a je více než pravděpodobné, že tento podíl v posledních dvou měsících výrazně vzrostl. Dokazují to i obraty prodeje e-shopů v letošním druhém kvartálu, které se u většiny z nich pohybovaly v podobných objemech jako v předvánočním období.
Růst prodejů se ale netýká všech typů zboží. Například meziroční srovnání obratů e-shopů běžících na platformě OxyShop za duben ukázala, že zatímco prodej potravin vzrostl o více než 80 % a stavebnin více než o 60 %, prodej drogerie, zejména zboží zaměřeného na udržování krásného zevnějšku, se propadl více než o třetinu. Oproti mnohým tvrzením si poměrně dobře vedl segment oblečení a doplňků, i když údaje od prodejců ukazují určitý odklon od „velkých“ značek a luxusního zboží.
Koronavirová krize samozřejmě nejvíce postihla ty podnikatele, kteří měli jen kamenné provozovny. I když se nedá očekávat, že veškerý prodej se nyní přesune do on-line prostředí, většina prodejců rozloží zřejmě své síly mezi klasický a on-line prodej. Mění se i preference zákazníků ve způsobech placení a dopravy zboží. Covid-19 zrychlil klesající trend dobírky, v problémech se ocitly i někteří dopravci nabízející doručení na pobočky. Způsob dopravy, kterému se naopak v době krize dařilo a nadále daří, je doručení na adresu. Výrazně vzrostl podíl on-line plateb.
„Prodeje textilního zboží a oděvů jako celek sice v době koronavirové krize klesly, i nás zasáhlo uzavření kamenných prodejen, on-line prodej byl ale v březnu a dubnu silný,“ říká Adam Rožánek z české značky Styx zaměřené na spodní prádlo, která svou produkci nabízí i on-line na vlastním e-shopu a provozuje také specializovaný internetový obchod Trenyrkarna.cz, kde prodává i další české a světové značky spodního prádla. „Pomohla nám i rychlá reakce – rozšíření našeho sortimentu o roušky. Vzhledem k tomu, že Styx má veškeré výrobní kapacity na území ČR, mohli jsme velmi pružně zareagovat na vývoj situace,“ dodává Adam Rožánek.
Zatěžkávací zkouškou si prošlo „zázemí“
Covidová opatření prověřila i odolnost a pružnost té méně viditelné části obchodu – celého dodavatelského řetězce a skladového hospodářství. A ta se bude také u většiny z nich radikálně měnit. Většina prodejců musela v první řadě vytvořit strategii pro správu zásob, které uvízly v uzavřených obchodech a skladech. Hned potom bylo třeba věnovat pozornost přehodnocení dodavatelského řetězce, protože pandemie celosvětově ovlivnila zdroje, výrobu i logistiku.
„V retailu, ale i v dalších oborech, bude následkem koronavirové krize výrazné zrychlení digitalizace. Firmy se na další možné výkyvy musejí připravit. Pokud možno co nejvíc zvýšit pružnost svých procesů a kapacit tak, aby v případě skokového navýšení poptávky dokázaly reagovat, a stejně tak minimalizovaly ztráty v případě odstávky. A to bez digitalizace a automatizace není možné,“ říká Ondřej Dědina, ředitel společnosti Mibcon. „V retailu vrostl důraz nejenom na on-line prodej, ale i na automatizaci skladového hospodářství, která přináší za běžného provozu nárůst efektivity procesů a v dobách krize větší přizpůsobivost, a tím i redukci ztrát. Sklad může obsluhovat významně menší počet zaměstnanců. Inteligentní logistická řešení přinášejí hned několik efektů – nižší personální náklady, úsporu skladovacích prostor, ale i snížení chybovosti a zvýšení produktivity práce.“
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz