Spotřebitelský barometr: VÝVOJ NA VNITŘNÍM TRHU - říjen 2002
V říjnu se propad indikátoru Consumer Confidence Index (CCI) zastavil na hodnotě 47,3 a doznal oproti zářijovému indexu mírné zlepšení. Přitom zářijový index spotřebitelské důvěry (CCI) s hodnotou 46,9 byl proti červenci a srpnu výrazně nižší a odrážel spotřebitelské hodnocení z období zátop. (Byl na nejnižší hodnotě nejen za předchozí měsíce roku 2002, ale až od června 2001, kdy činil - 46,4). Za období posledních čtyř měsíců lze v kontextu s dalšími jevy v ekonomice a ve spotřebitelském chování vývoj hodnocení podle indikátoru CCI identifikovat takto:
Červenec – index CCI dosáhl druhé maximální hodnoty ve své historii, i když v ekonomice byly již
v I. pololetí pociťovány symptomy ekonomického ochabnutí pramenící i z mezinárodního ekonomického prostředí (potvrzoval to i vývoj HDP, zahraničního obchodu ad.).
Srpen (ještě před povodněmi) – projevil se pokles nadále ovlivněný předchozími sociálně ekonomickými faktory.
Září (první polovina měsíce) – byl vykázán velmi silný odraz vlivu zátop v indikátoru CCI celostátně i regionálně; regionálně se projevilo horší než průměrné hodnocení (46,9) především v regionech postižených záplavami, a to ve středních Čechách (45,3), v západních Čechách (46,1), v severních Čechách (44,2), částečně i ve východních Čechách (46,5); zhoršení se projevilo i v jižních Čechách, avšak nikoliv tak pronikavě, patrně z důvodů rychlejšího průběhu událostí
Říjen (první dekáda měsíce) – další pokles indikátoru CCI se zastavil, vykázal velmi mírné zvýšení o 0,4; v základní struktuře komponent se projevil další pokles v hodnocení bezprostřední hospodářské a finanční situace, jakož i očekávané finanční situace, naopak se zlepšil index očekávané hospodářské situace (+ 4,4) a velmi znatelně předpoklady budoucích velkých nákupů (+6,4), a to až nad hodnotu dosaženou v červenci, což zřejmě souvisí s nutnou obnovou po zátopách, ale i s blížícím se závěrem roku; z regionálního hlediska lze konstatovat, že indexy jednotlivých regionů se v říjnu převážně sblížily na celostátním průměru (47,3), větší výjimky tvoří nižší index ve východních Čechách (45,9) a na jižní Moravě (46,6) a znatelně nadprůměrný index severní Moravy (48,7).
Předchozí charakteristiky se opírají o tato číselná vyjádření indexu spotřebitelské důvěry a jeho komponent:
Měsíc | Hospodářská situace |
Finanční situace |
Očekávaná fin. situace |
Očekávaná hosp.situace | Předpoklad velk.nákupů | INDEX celkově |
červenec 2002 | 50,7 | 46,1 | 49,8 | 52,9 | 59,8 | 51,9 |
srpen (před povodněmi) | 45,3 | 45,7 | 48,3 | 47,4 | 58,6 | 49,1 |
září (první polovina měsíce) | 44,2 | 45,6 | 47,7 | 41,5 | 55,3 | 46,9 |
snížení září proti červenci | - 6,5 | - 0,5 | - 2,1 | - 11,4 | - 4,5 | - 5,0 |
říjen | 40,6 | 42,1 | 46,0 | 45,9 | 61,7 | 47,3 |
rozdíl října proti září | - 3,6 | - 3,5 | - 1,7 | + 4,4 | + 6,4 | + 0,4 |
Maloobchodní tržby na vnitřním trhu
Podle „rychlé informace“ ČSÚ z 16. října t. r. došlo v srpnu pod vlivem důsledků zátop k očekávanému výkyvu maloobchodních tržeb oproti roku 2001, když index tržeb maloobchodu vč. prodeje a oprav motorových vozidel a PHM (za OKEČ 50 a 52) dosáhl ve stálých cenách hodnoty pouze 94,5, v samotném maloobchodě (OKEČ 52) pak 97,3. Při zohlednění počtu pracovních dní byl dosažený index o 2 b. příznivější. Jakkoli jde o výrazný výkyv oproti průměrnému trendu od počátku roku, který se podle předpokladů projevil především v prodeji nepotravinářského zboží (index 93,8) a v tržbách z prodeje motorových vozidel (83,3), neočekává se, že by se jednalo o zásadní zlom v celoročním trendu, nicméně lze nyní předpokládat, že roční přírůstek tržeb v maloobchodě se bude pohybovat spíše v první polovině intervalu původní predikce 3 – 5 %, t. zn. v rozmezí 3 - 4 %. I za okolností celkového poklesu tržeb si v srpnu udržely nárůst tržby v maloobchodě se smíšeným zbožím, tzn. především ve velkokapacitních hypermarketech, supermarketech, diskontech ad. (102,9).
Dopad povodní do objemu a dynamiky srpnových tržeb lze blíže identifikovat tak, že v mnoha lokalitách došlo k náhlému omezení prodejních (zatopených) kapacit, obdobně se snížila nákupní nálada a orientace zákazníků, poptávka se spíše zaměřila podle okamžitých potřeb na zboží denní potřeby a zúžila se zejména v postižených oblastech na produkty sloužící k překonávání škod, zajištění hygieny, úklidu, nezbytných životních podmínek apod. Své nákupy v maloobchodě dočasně omezil i povodněmi postižený podnikatelský popř. veřejný sektor. I v maloobchodě se projevil celkový pokles cestovního ruchu, resp. výrazný úbytek nakupujících cizinců na českém maloobchodním trhu.
(Příjezdy zahraničních návštěvníků ČR podle hraniční statistiky meziročně poklesly v srpnu o 15,2 % - tím za osm měsíců o 3,5 %. Tržby v pohostinství poklesly ve stálých cenách v srpnu podle předběžných údajů o více než 10 %, za osm měsíců zůstaly přibližně na loňské úrovni. Tržby za ubytování klesly v srpnu o 15 - 17 %, což je nutno též spojovat s poškozením mnoha velkých ubytovacích zařízení, především v hlavním městě; za osm měsíců se odhaduje propad tržeb za ubytování, vč. jejich poklesu v předchozích měsících, zatím na 10 - 12 %. Povodně poznamenaly i cestovní ruch občanů ČR, když jejich výjezdy do zahraničí poklesly meziročně v srpnu o více než 9 % - za osm měsíců o 5,6 %; úbytek návštěvnosti ubytovacích zařízení svědčí i o poklesu domácího cestovního ruchu).
Pro vývoj byl i v srpnu stejně jako v předchozích měsících příznačný vliv celkově velmi nízké inflace, hlavně v maloobchodním prodeji potravin.
Pod vlivem srpnových výsledků se přírůstek tržeb v maloobchodě (OKEČ 50 a 52) od počátku roku (za osm měsíců) snížil na 2,5 % v maloobchodě definovaném OKEČ 50 + 52 a na 3,5 % v maloobchodě OKEČ 52.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz