Povinné ručení po letech stagnace zdražuje a zdražovat bude dále. Ještě více připlatí řidiči elektromobilů
Po letech reálné stagnace si řidiči musí od roku 2018 zvykat na citelný růst cen povinného ručení. Podle údajů České kanceláře pojistitelů se od roku 2013 až právě do roku 2018 držela průměrná cena povinného ručení pod úrovní 3000 korun (v cenách roku 2019, tedy po zohlednění inflace). Loni však této úrovně prakticky dosáhla, resp. ji překročila. Loni totiž povinné ručení zdražilo zhruba o čtyři procenta. A povinné ručení poroste i letos, zdraží ještě výrazněji než o čtyři procenta, a v dalších letech. Jedním z důvodů bude i nástup elektromobily. Pojištění elektromobilu je totiž citelně dražší než pojištění benzínového nebo naftového vozu.
Pojišťovny růstem ceny povinného ručení v poslední době alespoň částečně kompenzují dramaticky narůstající úroveň průměrné škody pojistné události. Od roku 2000, kdy se trh s povinným ručením v ČR otevřel, až do roku 2013 se výše průměrné škody pohybovala poměrně stabilně v pásmu od 37 tisíc do 45 tisíc korun v cenách roku 2019. Mezi lety 2013 až 2019 však průměrná výše škody dramaticky vzrostla, ze 40 tisíc na takřka 65 tisíc korun, v cenách roku 2019 (viz graf České kanceláře pojistitelů níže).
Pojišťovny vyberou na pojistném méně, než na kolik je vyjdou škody. Dlouho se jim takové „manko“ vyplácelo, neboť prostřednictvím nabídky povinného ručení rozšiřovaly okruh své klientely, jíž pak nabízely další své produkty – takové, které už vydělávaly, čímž ztrátu z povinného ručení více než kompenzovaly. Uvažme, že mezi lety 2009 a 2019 narostl počet pojištěných vozidel o dva miliony, ze zhruba 6,4 milionu na 8,4 milionu.
Podívejte se také: povinne-ruceni.kurzy.cz - srovnání cen povinného ručení
Nyní však již „manko“ narostlo do takové velikosti, konkrétně souhrnně 1,8 miliardy korun, že pro pojišťovny je zachování takřka neměnné reálné ceny povinného ručení neudržitelné. Důvodem je obecný růst mezd v ekonomice, tedy i navyšující se cena práce v autoservisech, práce automechanika. Znatelně ovšem v posledních letech zdražují také náhradní díly. Automobily musí splňovat rostoucí počet stále přísnějších norem, například emisních, přičemž rovněž stoupá komplexnost jejich vybavení, senzorů či diagnostiky. To vše zvyšuje škody pojistné události, např. nehody.
U elektromobilů je přitom povinné ručení zpravidla ještě dražší než u aut s tradičním pohonem, a to až o zhruba dva tisíce korun (viz tabulka níže). Opravy elektroaut jsou totiž nákladnější, problémem je například riziko poškození baterií při některých druzích nehod. Dražší jsou v případě elektroaut také asistenční služby.
Povinné ručení elektromobilu a benzínového vozu (zdroj: Svět motorů):
Elektromobil Renault Zoe/80 kW: muž, 45 let, Praha, dosud bez nehody (v Kč)
Allianz 1728
Axa 2464
Generali Česká pojišťovna 2945
ČPP 3556
ČSOB Pojišťovna 2874
Direct 2010
Kooperativa 3250
Pillow 1776
Slavia 2685
Uniqa 4735
Škoda Scala 1.0 TSI/85 kW Monte Carlo: muž, 45 let, Praha, dosud bez nehody (v Kč)
Allianz 1656
Axa 2089
Generali Česká pojišťovna 2945
ČPP 1519
ČSOB Pojišťovna 2375
Direct 2010
Kooperativa 2510
Pillow 1776
Slavia 2844
Uniqa 4505
Nízké sazby u Allianz a Pillow způsobuje pojištění při omezeném nájezdu kilometrů ročně – u Pillow třeba 5500 kilometrů.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, CZECH FUND
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Povinné ručení:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Povinné ručení bude zdražovat, někteří řidiči zaplatí navíc i 10 %!
- Broker Consulting POVIndex: Rizikoví řidiči si mohou na povinném ručení připlatit až 80 %
- Hypotéky zdražují nejrychleji za posledních více než 10 let - průměr na 2,78%
- Povinné ručení v Česku zdražuje až o desítky procent
- Povinné ručení zdražuje! Víme, jak na něm přesto ušetřit
- Pohonné hmoty v Česku zdražují a zdražovat budou. I kvůli nadějím na ukončení obchodní války USA a Číny
- Povinné ručení, srovnávač povinného ručení
- Zprávy Povinné ručení - Povinné ručení
- Povinné ručení, srovnávač povinného ručení
- Řidiči si za benzín a naftu připlatí. Ceny podle ekonomů dál porostou
- Povinné ručení ProAuto od Wüstenrotu nabízí dobrým řidičům nejvyšší bonus na trhu
Benzín a nafta 03.07.2022
Natural 95 47.92 Kč![]() ![]() | Nafta 48.17 Kč![]() ![]() |
Prezentace
08.06.2022 Přední brokerská společnost XTB překročila...
24.05.2022 Analytické fórum 2022 již 31. 5. živě na YouTube!
23.05.2022 Podnikání podpoříte půjčkou s výhodnou úrokovou...
Okénko investora
Lucia Žárská, ProfitLevel
Jozo Perić, CapitalPanda
Ondřej Likeš, LYNX
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading s.r.o.
Jaroslav Tupý, Purple Trading
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Štěpán Křeček, BHS
Tomáš Kolomazník, Begin Capital Markets
Úrokový diferenciál koruna-euro největší za 20 let: české firmy ztrácejí o korunu zájem
Pim Brands, Ronda Invest
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Žlutý kov vs. Bitcoin - Obrací se po krátkém “kryptoboomu” karta opět ve prospěch zlata?
Tiskové zprávy
Úsporný tarif pomůže jen krátkodobě. Problémem je.
Příjmy z mezinárodního cestovního ruchu rostou
Ambasador XTB Jiří Procházka je novým šampionem...
Vedle dukátů se na Aukru v květnu dražily i...
Okénko finanční rady
Marcela Šedivá, Ušetřeno
Richard Bechník, FC&SLS a.s.
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Penzijní spoření: strategie fondů a jejich zhodnocení za posledních 5 let (2. díl)
Martin Lunáček, Portu
Jak zajímavě okořenit své investiční portfolio? Kryptoměny mohou být alternativou.
Tomáš Děkan, Porovnej24.cz
Partners