Ratatouille ekonomie
Je to již nějaký čas, co se média věnovala tomu, jak a kde Tesla vyrábí svůj Model 3. Dělo se tak totiž v podstatě v obrovském stanu postaveném na parkovací ploše továrny ve Fremontu. Kvůli tomu firma mimo jiné dostala pokutu za nedodržování zásad bezpečnosti práce a provozu. A mohli jsme uvažovat o tom, jak souvisí podobné improvizace s kvalitou vozů této firmy. Nepíšu to vůbec proto, abych se přidal k řadě posměváčků, ale jako úvod k jedné nově zveřejněné studii, která přichází s hodně překvapivým závěrem (minimálně pro mě).
Hisayuki Yoshimoto a Andriy Zapechelnyuk zveřejnili před několika dny novou analýzu „Are There „Ratatouille“ Restaurants?“. V narážce na animovaný film „Ratatouille“ si tak kladli otázku, zda existují restaurace, kde by vařili excelentní jídla, ale kde by hygienické standardy neodpovídaly tomu, co by zákazník čekal. Data pocházela z Velké Británie a jak jsem již naťukl, výsledek jejich analýzy byl pro mne překvapením.
Pan Yoshimoto zmiňuje také další možný pohled, podle kterého by spotřebitel čekal, že ona hodnocení budou brát v úvahu nejen kvalitu jídla samotného, ale i to, jak to v restauraci vypadá, tedy včetně hygienických podmínek. I zde bychom tedy čekali, že ona korelace bude pozitivní – čím lepší hodnocení, tím lepší hygiena, a naopak. Podobně by zřejmě třeba uvažovali třeba i ti, kteří kdysi sledovali pořad Ano, šéfe. A nejmenovaná odbornice a gurmánka, které jsem se ptal na názor, pak k závěru studie dokonce uvedla: „Je to blbost, v bordelu dobrý jídlo neuvaříš“ (podotýkám, že studie netvrdí, že v oněch restauracích byl vyloženě „bordel“).
Po krátké diskusi o tom, že dobré jídlo se vlastně dá udělat v montérkách někde venku na rozpáleném kamenu nad ohněm, byl závěr pozměněn. Podle něj velkou roli hraje to, zda zákazník ví (popřípadě stará se) o to, v jakých podmínkách bylo jídlo vařeno. Což by v kombinaci s onou „nabídkovou“ teorií omezených zdrojů (nejde maximalizovat hygienu i kvalitu jídla najednou) mohlo onen závěr studie snad vysvětlit.
Jde samozřejmě o úvahy uvolněnějšího typu, ale přece jen: Dá se uvedené nějak zobecnit? Dá se například říci, že to některé firmy přehání se svým zaměřením na dokonalost provozu - výroby, protože pak nevěnují dostatečnou pozornost výrobku samotnému? Nepadly do této pasti třeba německé automobilky, které dotáhly do dokonalosti výrobu samotnou, ale s produktem mají nyní tak trochu problém (emisní skandály, elektromobilita). Nezískal pan Musk výhodu právě tím, že „alokoval zdroje“ zejména směrem k produktu a zbytek držel tak akorát na hraně?
Odpověď neznám. Možná tu rozhodující roli hraje to, o jaký „produkt“ jde. Jídlo v luxusních restauracích můžeme totiž považovat za umělecké dílo. A můžeme pak tvrdit, že ani mistr malíř se tolik nestará o pořádek v ateliéru a zajímá jej hlavně obraz (jde opět o onu alokaci zdrojů). Pak můžeme v rámci této Ratatouille ekonomie uvažovat o tom, že nové společnosti jsou spíše podobny umělcům, ale s tím, jak ony a celé odvětví stárnou, se situace mění a je nutné „pilovat i hygienu“. Což ale nakonec může odvádět pozornost od „obrazu“ a dávat příležitost novým umělcům.
Snad čtenáře onen závěr studie a jeho možné implikace zaujaly. Na závěr si dovolím ještě malý odklon, protože toto není jediná zajímavá studie, kterou pan Yoshimoto zpracoval. V roce 2017 se zaměřil na to, zda majitelé heren nevyužívají zejména ty oblasti, kde je rozšířenější kriminalita. V „Do Gambling Firms Target Crime-Prone Areas?“ se dočteme, že vyšší zločinnost může vytvářet poptávku po hracích automatech a hernách, protože „kriminálníci a hráči mají společné preference – mají v oblibě vysoké riziko a okamžité zisky“. Výsledek studie zpracované na základě dat ze čtvrtí Londýna skutečně ukazuje, že 1 % růst míry kriminality vede k 0,3 – 1,3 % růstu počtu heren v dané oblasti. To téma vysokého rizika a touze po okamžitých ziscích nevyznívá dobře ani mimo akciový trh...
Foto: Flickr
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři