Damodaran: Past „obrovského trhu“
Profesor financí a odborník na valuace firem a akcií Aswath Damodaran poukazuje na to, že rok 2019 přinesl řadu IPO mladých firem, jejichž kapitalizace ale dosahuje miliard dolarů. Ačkoliv jde často o společnosti z rozdílných odvětví, mnoho z nich má jedno společné: Hovoří se u nich o obrovském trhu.
Například u Uberu se tržní potenciál odhaduje až na 6 bilionů dolarů a o masivní příležitosti hovořila i společnost WeWork, jejíž pokus o IPO byl nakonec neúspěšný. Damodaran připomíná, že podobné příběhy o obrovských trzích se vyprávěly v osmdesátých letech v souvislosti s výrobci počítačů či třeba během technologické bubliny let devadesátých. Podle profesora ale podobné naděje mohou vést ke zklamání a investičním chybám.
Naděje související s obrovskými novými trhy mohou nakonec vytvořit past, která má podle Damodarana tři hlavní rysy. První z nich se týká chybné extrapolace prvotního rychlého růstu trhu do budoucna. Tato extrapolace přitom nebere v úvahu to, že trh bude postupně saturován, ani rozdělení konkurentů na úspěšné a na ty, kteří úspěchu nedosáhnou. K tomu se přidává téma nadměrné důvěry. Ta je problémem všude, ale podle Damodarana může být v tomto případě ještě palčivější. Potenciál velkého trhu totiž láká řadu podnikatelů a investorů, kteří mají ještě větší sklony k přílišné sebedůvěře a nadměrnému optimismu než běžní lidé.
Do třetice se k tomu všemu přidává „hra kolem nacenění“. Tato hra se hraje při IPO firem s potenciálem velkého trhu, nebere v úvahu rozdíl mezi hodnotou a cenou a točí se zejména kolem obecných ukazatelů, jako je očekávaný počet uživatelů či zákazníků. Neustále se poukazuje na tržní potenciál a neberou se v úvahu možné komplikace a chyby v odhadech. Výsledkem všeho je, že řada mladých firem „operuje v bublině přílišné sebedůvěry“ a přehání to s odhady svého potenciálu, tržeb a výsledků.
O obrovském trhu se hovoří také již od roku 2015 v souvislosti s internetovou reklamou. Zlomem tu byl příchod sociálních sítí, a to i díky přístupu k neustále se zvyšujícímu objemu klientských dat. Tento trh prudce rostl, nicméně Damodaran tvrdí, že jeho kalkulace už v roce 2015 ukazovaly, jak nerealistické jsou ceny akcií společností v tomto odvětví. Na jejich ospravedlnění by totiž celý trh s reklamou musel dosáhnout neuvěřitelné výše. K propadu cen těchto akcií sice nedošlo, ale očekávání jsou nyní umírněnější. Podle profesorových odhadů nyní ceny akcií firem zaměřených na internetovou reklamu implikují, že v roce 2029 by měl celý trh dosáhnout hodnoty téměř 600 miliard dolarů. V roce 2015 byly přitom ceny akcií nastaveny tak, že by této hodnoty měl dosáhnout již o čtyři roky dříve.
Damodaran poukazuje i na konopné akcie, jejichž celková kapitalizace nyní dosahuje 48 miliard dolarů. Je tedy asi desetkrát vyšší než účetní hodnota vlastního jmění těchto firem a přibližně dvacetkrát vyšší než jejich tržby. U všech těchto společností jsou vysoké valuační násobky postaveny opět na očekávání vzniku obrovského trhu, a to již došlo k výraznému snížení optimismu. Jak co se týče budoucí ziskovosti, tak funkčnosti podnikatelských modelů.
Damodaran v souvislosti s těmito příběhy tvrdí, že existuje tendence k příliš optimistickému odhadu budoucího trhu spojená s ignorováním konkurenčních tlaků. Tedy s ignorováním toho, že pokud bude trh skutečně atraktivní, bude lákat nové hráče, což se projeví na ziskovosti. Profesor také kritizuje přílišné zaměření na růst s tím, že pak firmy a investoři zapomínají na celkový fundament a fungující byznys model.
Zdroj: Blog Aswatha Damodarana
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz