(Kurzy.cz)
Necelých 60 procent Čechů nakupuje online, za posledních deset let je předběhli Estonci a Belgičani. Češi v e-shopech pořizují hlavně oblečení a zájezdy
Do slevové akce Black Friday se letos zapojilo 61 procent ze zhruba 160 největších obchodních řetězců v ČR. Právě rovněž zhruba šedesát procent české populace má zkušenosti s nákupy online, s nimž je Black Friday v Česku nerozlučně spojen. Jak vyplývá z nových čísel Eurostatu, podíl Čechů ve věku od 16 do 74 let, kteří v roce 2018 provedli alespoň jeden nákup prostřednictvím e-shopu, činí 59 procent. Před deseti let, v roce 2008, to bylo pouze 23 procent.
Průměr zemí EU činí šedesát procent. Češi jsou v rámci EU takřka přesně na průměru. V roce 2008 byl průměr za celou EU 32 procent. Nákupy online tedy před deseti lety uskutečňoval zhruba poloviční podíl evropské populace oproti dnešku.
Nejpopulárnější jsou online nákupy v Dánsku, tak jako před deseti lety. Loni tam online nákup uskutečnilo 84 procent populace ve věku od 16 do 74 let. Nejméně populární jsou online nákupy v rámci zemí EU v Rumunsku, kde je uskuteční pouze 20 procent lidí. Před deseti lety bylo na chvostu Bulharsko, kde v roce 2008 nakupovala online pouhá tři procenta populace. Ve všech zemích EU bez výjimky došlo v posledních deseti letech k rozmachu online nakupování, nejvýraznější nastal v Estonsku, kde mezi lety 2008 a 2018 stoupl podíl populace nakupující online z pouhých deseti na 61 procent.
Právě Estonsko společně s Belgií v posledních deseti letech předběhly Česko v podílu online nakupující populace, takže Česko si oproti roku 2008 v žebříčku zemí EU dle tohoto podílu mírně pohoršilo. Z bývalého východního bloku se společně se Slovenskem dělí o druhé místo, právě za Estonskem. Obecně se na špici žebříčku umísťují bohatší ekonomiky starých zemí EU, kde obyvatelstvo disponuje vyšší kupní silou a bývá tam i lepší dostupnost rychlého internetu, případně pokrytí mobilními sítěmi nové generace.
V rámci jednotlivých druhů zboží objednávaného online se v rámci EU Češi obzvláště vysoko umisťují v případě potravin. Více než třetina Čechů loni nakupovala potraviny prostřednictvím e-shopu, což v rámci celé EU, s průměrným 25procentním podílem, stačí na třetí místo, za Británií a Estonskem. Češi online nakupují ve vyšším počtu případů také oděvy a sportovní zboží (61 procent Čechů), zájezdy a ubytování (45 procent) a potřeby pro domácnost (35 procent).
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom, CZECH FUND
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz