(Kurzy.cz)
Nové vlaky Leo Express míří na testovací okruh do Velimi
Od světově největšího čínského výrobce vlaků CRRC včera doputovala lodí po více než 20 tisících kilometrech do přístavu u německých Brém první zcela nová vlaková souprava pro soukromého dopravce Leo Express. Současně s tím dopravce představil jméno, které pro nový typ jednotek vybral z více než 4 tisíc návrhů od cestujících. Volba padla na „Sirius“, tedy vlastně na hvězdu ze souhvězdí Velkého psa.
Vlak společně s výrobcem vyvinul sám Leo Express, který je tak autorem a vlastníkem konceptu i designu. Na projektu se spolupodílela česká designerská studia a další tuzemští dodavatelé. Z Česka tak pochází každá pátá součástka, která byla na vlaku použita. Český je také zabezpečovací systém vlaku.
Už současné vlaky Leo Express vůči konkurenci vynikají svou nižší hmotností a ekonomičností provozu. Daný trend u nových jednotek pokračuje, když Sirius má vynikat vysokou mírou rekuperace energie a její nižší spotřebou danou lehkou hliníkovou konstrukcí. CEO Leo Expressu Peter Köhler k tomu uvedl: „Pokud si cestující sednou místo do aut do vlaku Sirius, ušetří 97% energie a přispějí tak ke snížení emisí.“
Vlaky mají mimo jiné nízkopodlažní přístup pro rodiče s kočárkem, cestující na invalidním vozíku či cyklisty s kolem. Samozřejmostí má být dostatečný prostor pro zavazadla, lyže a kola. Větší má být i kuchyňka pro přípravu širší nabídky občerstvení. Díky různorodým potřebám cestujících bude k dispozici opět i vyšší třída nebo dětský oddíl. Foto dokončeného interiéru Leo Express nicméně nezveřejnil. Z hlediska designu exteriéru každopádně zůstal u své tradiční černé barvy.
V provozu v příštím roce
Z Brém po přeložení na nákladní vlak jednotka Sirius zamíří do Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi. Dle zvyklostí zde na dvou okruzích proběhne testování a homologace. Leo Express očekává rychlý průběh schvalování a nasazení nových jednotek v příštím roce. Prvotně se mají objevit na současných vnitrostátních i mezinárodních linkách. Leo Express následně plánuje nasazení v dalších evropských zemích, když konkrétní trasy zatím tají.
Investice přes 5 miliard korun
Leo Express, coby po RegioJetu druhý největší soukromý železniční dopravce u nás, plánuje pro svou expanzi pořídit až 33 vlaků Sirius. K první nyní dodané jednotce mají brzy přibýt další dvě, dopravce má však právě opci na dalších až 30 jednotek. Celková hodnota zakázky tak může přesáhnout 5 miliard korun.
Závěrem možno uvést, že díky i pokračujícímu nárůstu cestujících, Leo Express loni vůbec poprvé dokázal hospodařit v černých číslech. Vykázal čistý zisk 2,5 mil. korun. Z dosavadních zveřejněných údajů pak plyne, že na provozní úrovni se výkonnost v letošním 1. pololetí dále zlepšila. Zisk EBITDA vzrostl meziročně o 58 % na 62 mil. korun. Pomohl k tomu nárůst cestujících na 1,25 mil., resp. tržby blížící se půl miliardě. Trend růstu příjmů bude dle všeho pokračovat, když v prosinci začne Leo Express působit v závazku veřejné služby na Pardubicku a s partnerem také ve Zlínském kraji. V souvislosti s tím se na tratích objeví jiné nové vlaky - dieselové jednotky Leo Express LINT.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz