Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Investice  |  11.09.2019 09:02:54

22 miliard, čili 145 kilometrů dálnic ročně. O tolik Česko přichází vyjednáním slabého portfolia pro Jourovou


Česká eurokomisařka Věra Jourová bude mít v nové Evropské komisi jedno z nejslabších portfolií vůbec. Bude zodpovídat za evropské hodnoty a transparentnost. Na tom, že jde o slabé portfolio, panuje poměrně široká expertní shoda. Potvrzuje to i vyčíslení škody, kterou slabé portfolio pro české veřejné rozpočty představuje. Škoda odpovídá 22 miliardám korun ročně, je-li dosavadní praxe vodítkem. To je suma, za niž by šlo při současných cenách postavit bezmála 145 kilometrů dálnic.  

Kai Gehring z Curyšské univerzity a Stephan Schneider z Heidelberské univerzity loni v odborném žurnálu American Economic Journal: Economic Policy (viz níže a zde: https://pubs.aeaweb.org/doi/pdf/10.1257/pol.20160038) publikovali studii, v níž na základě zkoumání dosavadní praxe dokumentují, že jednotliví eurokomisaři ve funkci rozhodují ve prospěch své domoviny. Konkrétně se oba badatelé zaměřují na analýzu působení eurokomisařů zodpovědných za zemědělství. Zjišťují, že pokud eurokomisař získá zemědělské portfolio, země, odkud pochází, se následně díky tomu těší z navýšeného podílu na celkovém rozpočtu EU. Tento podíl narůstá zhruba o jeden procentní bod, což odpovídá 850 milionům eur ročně.

Vzhledem k tomu, že portfolio Věry Jourové je jedním z nejslabších vůbec, lze konstatovat, že ztráta veřejných rozpočtů České republiky způsobená tím, že nevyjednala silnější portfolio, může činit právě až 850 milionů eur ročně. Je-li dosavadní praxe vodítkem, tyto prostředky by si Česko bylo s to zajistit navíc v porovnání s nynějším stavem, pokud by místo slabého portfolia evropských hodnot a transparentnosti získalo právě zemědělské portfolio.

Suma 22 miliard korun ročně vůbec není zanedbatelná. Ministerstvo dopravy uvádí, že jeden kilometr dálnice v současnosti v Česku vyjde na 152 milionů korun. Za 22 miliard korun bychom tedy byli schopni postavit bezmála 145 kilometrů dálnic ročně.

Prostředky, které bychom získali z evropských rozpočtů navíc, by zpravidla pochopitelně nešly přímo na stavbu dálnic. Směřovaly by třeba do zemědělství. Tím pádem bychom ale ušetřili vlastní zdroje v této kapitole a mohli tak ušetřené prostředky použít třeba právě na stavbu dálnic

<br>

 
 

Lukáš Kovanda, Ph.D.

  Hlavní ekonom, CZECH FUND
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Út 23:44  7. května: Tohle potřebujete vědět (nejen) o úterním obchodování na Wall Street Investicniweb.cz (Investičníweb, s.r.o.)
Út 18:15  ⏫Kakao se zvedlo téměř o 14 % X-Trade Brokers (XTB)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688