Petr Rozkošný (Meteobox.cz)
Osobní finance  |  06.09.2019 09:47:53

Růst cen potravin se projevuje i v akčních nabídkách, obchodníci drží cenu dole častějším nabízením menších balení

Rostoucí ceny potravin se chtě nechtě musí projevit i v akčních nabídkách obchodních řetězců. Ty nejenže zvyšují cenu „po slevě“, ale také postupně upouští od akčních nabídek na zboží krátkodobé spotřeby. K druhému kroku řetězce motivuje zejména nutnost minimalizace objemu zboží neprodaného v akčních nabídkách. Skutečný růst cen pak částečně maskuje postupné zmenšování balení zboží nabízeného v akcích.

Co se neprodá půjde do akce příště, podíl zboží podléhajícího rychlé zkáze v letákových akcích klesá

Výrazný nárůst cen letos zaznamenali zákazníci supermarketů nakupujících v akčních nabídkách hovězí maso, ryby a mořské plody, tvarohy, sýry, pokles naopak vykazují ceny po slevě u vepřového masa, smetany, viz tabulka níže.

Meziroční porovnání nejnižších cen zboží z jednotlivých kategorií

kategorie zboží

meziroční změna

hovězí maso

116%

ryby a mořské plody

139%

vepřové maso

-9%

mléko

20%

ostatní mléčné výrobky

25%

smetany

-32%

sýry

21%

tvarohy

65%

vejce

13%

Pozn. zdroj: https://www.akcniceny.cz, data za období červen – srpen 2018, červen – srpen 2019,
data porovnávají meziroční změnu nejnižších cen konkrétních výrobků.

„V letošním roce pozorujeme v rámci letákových akcí vyšší koncentraci produktů dlouhodobé spotřeby. Například, podíl mražených produktů na celkovém objemu zboží nabízeného v akcích vzrostl o zhruba 20 %, u drogistického zboží se pak jedná o růst o cca 15 %. Na druhou stranu, klesá podíl pečiva, ovoce a zeleniny, drůbežího masa“, komentuje situaci Gjurses Siderov, analytik portálu AkčníCeny.cz.

Zákazníkům citlivým na cenu vychází obchodníci vstříc menšími baleními

Aby udrželi co nejnižší cenu, obchodníci začínají více nabízet v akci zboží v menších balení, to se týká například uzenin, masa, jogurtů, pudinků či másla.

„V souvislosti s rostoucím podílem zboží v menším balení na podílu zboží nabízeného v letákových akcí je na místě upozornit spotřebitele, že nejnižší částka v absolutním vyjádření nemusí nutně znamenat nejvýhodnější nabídku. Zboží ve větších baleních jsou, po přepočtení na cenu za jednotku, zpravidla levnější, protože do jejich ceny není tak výrazně promítnuta cena za obal a další náklady“, doplňuje Siderov.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688