Růst cen potravin se projevuje i v akčních nabídkách, obchodníci drží cenu dole častějším nabízením menších balení
Rostoucí ceny potravin se chtě nechtě musí projevit i v akčních nabídkách obchodních řetězců. Ty nejenže zvyšují cenu „po slevě“, ale také postupně upouští od akčních nabídek na zboží krátkodobé spotřeby. K druhému kroku řetězce motivuje zejména nutnost minimalizace objemu zboží neprodaného v akčních nabídkách. Skutečný růst cen pak částečně maskuje postupné zmenšování balení zboží nabízeného v akcích.
Co se neprodá půjde do akce příště, podíl zboží podléhajícího rychlé zkáze v letákových akcích klesá
Výrazný nárůst cen letos zaznamenali zákazníci supermarketů nakupujících v akčních nabídkách hovězí maso, ryby a mořské plody, tvarohy, sýry, pokles naopak vykazují ceny po slevě u vepřového masa, smetany, viz tabulka níže.
Meziroční porovnání nejnižších cen zboží z jednotlivých kategorií
kategorie zboží | meziroční změna |
116% | |
ryby a mořské plody | 139% |
-9% | |
20% | |
ostatní mléčné výrobky | 25% |
smetany | -32% |
sýry | 21% |
tvarohy | 65% |
vejce | 13% |
Pozn. zdroj: https://www.akcniceny.cz, data za období červen – srpen 2018, červen – srpen 2019,
data porovnávají meziroční změnu nejnižších cen konkrétních výrobků.
„V letošním roce pozorujeme v rámci letákových akcí vyšší koncentraci produktů dlouhodobé spotřeby. Například, podíl mražených produktů na celkovém objemu zboží nabízeného v akcích vzrostl o zhruba 20 %, u drogistického zboží se pak jedná o růst o cca 15 %. Na druhou stranu, klesá podíl pečiva, ovoce a zeleniny, drůbežího masa“, komentuje situaci Gjurses Siderov, analytik portálu AkčníCeny.cz.
Zákazníkům citlivým na cenu vychází obchodníci vstříc menšími baleními
Aby udrželi co nejnižší cenu, obchodníci začínají více nabízet v akci zboží v menších balení, to se týká například uzenin, masa, jogurtů, pudinků či másla.
„V souvislosti s rostoucím podílem zboží v menším balení na podílu zboží nabízeného v letákových akcí je na místě upozornit spotřebitele, že nejnižší částka v absolutním vyjádření nemusí nutně znamenat nejvýhodnější nabídku. Zboží ve větších baleních jsou, po přepočtení na cenu za jednotku, zpravidla levnější, protože do jejich ceny není tak výrazně promítnuta cena za obal a další náklady“, doplňuje Siderov.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz