Zahraničním konceptům se v Čechách daří
Představitelé České asociace franfisingu (ČAF) se zúčastnili 25. edice Expofranquicie, mezinárodního veletrhu franchisingu, který se konal v Madridu. Účastníci diskutovali o investičních příležitostech na českém a španělském trhu.
Není náhodou, že Česká asociace
franchisingu (ČAF) navštívila Madrid. Během tří dubnových dnů Madrid zastával
titul hlavního města světové franchisy, aby se zde mohly sejít příležitosti
investic, které představují tento systém obchodování pro mezinárodní značky,
které se chtějí usadit v České republice nebo ve Španělsku. Právě proto se pan
Jan Gonda, prezident ČAF, cítil motivován touto příležitostí a zúčastnil se 25°
edice Expofranquicie.
Reprezentanti České republiky
dorazili na veletrh s jasným cílem, a to ukázat, že franchisa může být skvělou
obchodní příležitostí. Politické okolnosti vyvolaly, že systém franchis
nepronikl do ČR do devadesátých let, z prvních franchis v České republice byl
McDonalds a francouzská firma Yves Rocher. Skoro tři desetiletí má ČR více jak 250 zaregistrovaných značek, které
tímto způsobem fungují.
Jedná se o číslo, které se
zvětšovalo hlavně v posledních letech. Podle dat získaných ICEX, k závěru roku
2017, Česká republika měla registrovaných 8
476 aktivních franchisových poboček s průměrným nárůstem o 30 % k roku
2015. Prognóza pro rok 2020 je překročit 300 řetězců působících v ČR.
Zájem o český trh roste
Tento systém napomáhá vysokému
přívalu lidí, kterého dosahují zejména obchodní centra, která jsou velmi
navštěvována (80 % populace), díky svému strategickému umístění, které je
přetváří ve vstupní bránu pro všechny. Takto také dávají podnět sousedním zemím
pro navýšení kupní síly. Toto jsou způsoby, jak dělat z České republiky místo s
velkým potenciálem pro jakýkoli typ obchodu, který se chce rozšiřovat.
Během prezentace Jan Gonda
zdůraznil nadvládu národních značek s distribucí v procentech 40-60 mezi
zahraničními a českými franchisami. Přes tohle vše je číslo zahraničních
partnerů majících zájem vstoupit na český trh větší a větší, jedná se zejména o
německé, francouzské, britské a španělské firmy.
V tomto smyslu je hodně
společností, které se usadily v této zóně a které přemýšlí o silné expanzi.
Jedna z prvních společností byla Naturhouse prostřednictvím systému franchisy.
Společnost vstoupila do České republiky v roce 2008 a od té doby její růst byl
konstantní. K uzávěru minulého roku existovalo přibližně 100 obchodů. Tato
trajektorie zprůchodnila cestu i jiným španělským značkám, například těm módním
jako Mango nebo Nomasvello.
Chcete-li najít další nedávné
případy, je třeba se zaměřit na jiné společnosti jako je například Telepizza.
Prostřednictvím 'joint venture' největším prodejem pizzy v České republice,
španělská společnost Forty's Pizza v říjnu roku 2017 otevřela hned deset
poboček. Stejnou cestou je o měsíc později následoval řetězec čistíren a
prádelen, Pressto.
Čechy jako dobrá příležitost pro franchisory
Dle údajů převzatých ze zprávy
'Španělský franchising ve světě,' kterou vypracovala Španělská asociace
franchisorů (AEF), koncem roku 2018 působilo na území České republiky celkem 18
značek ze sedmi různých sektorů. I přesto, že Česká republika stále odmítá
přijmout euro jako jednotnou měnu a mít tak 75 % zahraničních expozic (jednu z
nejvyšších v Evropské unii), může se pyšnit jednou z nejnižších nezaměstnaností
(pouze 1,9 % nezaměstnané populace) v celé komunitní oblasti. Tento směr
se již rozšiřuje i o další skupiny, jako jsou ženy (2,8 %) a mládež (6,1 %). Co
se týče HDP, očekává se, že jeho ekonomika letos poroste zhruba o 3 % nad rámec
Evropské unie.
ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU
Česká asociace franchisingu je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. Vznikla v roce 1993 a od té doby významně přispívá k propagaci a popularizaci franchisingu a neustálému rozvoji a kultivaci této formy podnikání v České republice. Členská základna ČAF se každým rokem rozrůstá o několik nových členů, ať už řádných, nebo přidružených. V současné době má 60 členů, mezi které patří jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy.
Více informací na:www.czech-franchise.cz
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.