Jasnější a transparentnější ceny v autopůjčovnách díky opatření EU
Pět předních autopůjčoven vyslyšelo výzvu Evropské komise a upravilo způsob, jakým uvádějí ceny za pronájem automobilů a informují zákazníky o svých službách. Zavázaly se zahrnovat všechny poplatky do celkové ceny rezervace, jasně popisovat hlavní služby pronájmu v obchodních podmínkách v jazycích daných zemí a poskytovat jasné a detailní informace o volitelných službách a jejich ceně.
Na základě výzvy Evropské komise a úřadů pro ochranu spotřebitele v EU změnilo pět předních autopůjčoven, společnosti Avis, Europcar, Enterprise, Hertz a Sixt, způsob, jakým uvádějí ceny za pronájem automobilu. Nyní je půjčovné pro spotřebitele zcela transparentní.
Některé společnosti dosud plně nedostály všem svým závazkům, jejichž splnění by jim podle Evropské komise a úřadů pro ochranu spotřebitele v EU zajistilo plný soulad se spotřebitelským právem EU. Podle dnes zveřejněného posouzení provedly všechny požadované změny společnosti Entreprise a Sixt. Společnost Avis se zavázala uskutečnit zbývající změny do května 2019. Společnost Europcar, která nyní zahrnuje společnost Goldcar, provede zbývající změny do června 2019. Společnost Hertz se zavázala provést všechny nezbytné změny nejpozději do prvního čtvrtletí roku 2020.
Komisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost žen a mužů Věra Jourová k tomu uvedla: „Díky našemu tlaku již nebude nikdo u přepážky při placení půjčovného nepříjemně překvapen. Začít dovolenou tak, že musíme zaplatit neplánované dodatečné výdaje a číst složité smlouvy, je skutečně otravné. Chci, aby si evropští spotřebitelé svou dovolenou co nejvíce užili a nemuseli se při konečném vyúčtování obávat nemilých překvapení.“
Společnosti se zavázaly:
- zahrnovat všechny poplatky do celkové ceny rezervace: cena nabízená na internetových stránkách bude představovat konečnou částku, kterou spotřebitelé zaplatí. Půjčovné musí zahrnovat veškeré dodatečné náklady, jako jsou zvláštní poplatky za dotankování, letištní poplatky, příplatky za mladé řidiče nebo poplatek za vrácení auta na jiném místě, než bylo zapůjčeno,
- jasně popisovat hlavní služby pronájmu v obchodních podmínkách v jazycích daných zemí: spotřebitelé nebudou dostávat nejasné nebo zavádějící informace ohledně základních podmínek pronájmu, jako je počet kilometrů zahrnutých v ceně, ujednání o stavu nádrže, podmínky zrušení rezervace, požadavky na zálohu atd.,
- poskytovat v nabídce jasné a detailní informace o volitelných službách a jejich ceně, zejména o pojištění pro případ nehody, které snižuje spoluúčast při poškození automobilu. Mělo být jasně uvedeno, co je, pokud jde o poškození automobilu, zahrnuto v základní sazbě pronájmu a co musí případně doplatit řidič. Před podpisem smlouvy musí být rovněž jasně uvedeno, na co se vztahuje připojištění nebo pojištění pro případ nehody, pokud se zákazník rozhodne si je dokoupit.
Další kroky
Evropská komise a příslušné vnitrostátní úřady sdružené v evropské síti pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele budou pečlivě sledovat zavádění zbývajících změn. I když se toto opatření vztahuje na dvě třetiny všech pronájmů osobních automobilů v EU, role ostatních obchodníků, například zprostředkovatelů a menších společností, je na tomto trhu také významná. Zmíněné úřady a Evropská komise budou všechny subjekty nadále sledovat a dbát na to, aby plně dodržovaly spotřebitelská pravidla EU.
Pokud společnosti své závazky nesplní, mohou úřady pro ochranu spotřebitele přikročit k vymáhání příslušných předpisů.
Souvislosti
Nařízení EU o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele propojuje úřady pro ochranu spotřebitele v jednotlivých zemích do celoevropské sítě pro vymáhání práv, díky které může národní úřad v jedné zemi vyzvat svůj protějšek v jiné zemi EU ke koordinované spolupráci při řešení rozšířených problémů týkajících se spotřebitelů. Při této činnosti je jim nápomocna Evropská komise.
Síť pro spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele navázala kontakt s pěti velkými autopůjčovnami v návaznosti na nárůst počtu stížností, které obdržely evropská spotřebitelská centra v celé EU. Toto opatření podpořila Evropská komise a koordinoval Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy ve Spojeném království.
Během tohoto dialogu, završeném v roce 2017, zlepšily tyto společnosti (Avis Budget Group, Enterprise Rent-A-Car, Hertz Europe Limited, Sixt SE a Europcar Mobility Group) své obchodní praktiky, smluvní podmínky a vnitřní politiky. Komise a úřady pro ochranu spotřebitele však nebyly spokojeny s plněním některých závazků, proto vyzvaly uvedené společnosti k dalšímu zlepšení.
Další informace
Koordinovaná opatření v oblasti ochrany spotřebitele
Síť evropských spotřebitelských center
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz