Navrhované změny v bodovém systému a sankcích
Navrhované změny v bodovém systému a sankcích
Přestupek |
Současná bloková pokuta (Kč) |
Navržená bloková pokuta (Kč) |
Současná pokuta ve správním řízení (Kč) |
Navržená pokuta ve správním řízení (Kč) |
Současné body |
Navržené body |
Důvod |
Řízení vozidla pod vlivem alkoholu (nad 0,3 promile) nebo návykových látek |
- |
- |
2 500 – 20 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
6 |
Přibližně každá 8. osoba byla v loňském roce usmrcena v důsledku alkoholu a jiných návykových látek |
Překročení rychlosti o 50 km/h mimo obec a více (o 40 km/h a více v obci) |
- |
5 000 |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000 |
5 |
6 |
Nepřiměřená rychlost byla v roce 2018 příčinou 39% smrtelných nehod |
Překročení rychlosti o 30 km/h a více (o 20 km/h a více v obci) |
do 2 500 |
2 500 |
2 500 – 5 000 |
4 000 – 10 000 |
3 |
4 |
|
překročení rychlosti o 10 km/h a více |
do 1 000 |
1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
2 |
0 |
|
Překročení rychlosti do 10 km/h |
do 1 000 |
0 – 1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
2 |
0 |
|
Vjíždění na železniční přejezd přes zákaz |
- |
5 000 |
2 500 – 5 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
6 |
14 lidí zemřelo při střetu auta s vlakem, přes 160 střetnutí vlaků s autem za rok 2018 |
„Jízda na červenou“ - nezastavení na signál nebo pokyn „stůj“ |
do 2 500 |
5 000 |
2 500 – 5 000 |
7 000 – 25 000 |
5 |
6 |
|
Držení telefonu při řízení |
do 1 000 |
2 500 |
1 500 – 2 500 |
4 000 – 10 000 |
2 |
4 |
20% všech dopravních nehod je zapříčiněno nevěnováním se řízení. Častou příčinou nepozornosti je právě telefonování za volantem |
Nepoužití bezpečnostního pásu |
do 2 000 |
1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
3 |
4 |
28% řidičů, kteří měli v roce 2018 smrtelnou nehodu, neměli bezpečnostní pásy (spolujezdci 21%) |
Nepoužití autosedačky nebo nepřipoutání dítěte |
do 2 000 |
1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
4 |
4 |
|
Řízení bez řidičského oprávnění (= motorista není držitelem řidičského oprávnění) |
- |
- |
25 000 – 50 000 |
25 000 – 75 000 |
4 |
4 |
|
Řízení bez profesní způsobilosti |
- |
- |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000 |
3 |
4 |
|
Dodržování bezpečné vzdálenosti - u nákladních vozidel (nad 3,5 t) při rychlosti nad 50 km/h musí vždy udržovat minimálně 50 m odstup - u osobních aut při rychlosti nad 80 km/h nedodrží odstup alespoň 30 m,
|
- |
2500 |
- |
4 000 – 10 000 |
- |
4 |
Malý odstup je častou příčinou nehod. Chceme tak začít trestat agresivní řidiče, kteří nedodržují bezpečný odstup a ohrožují ostatní řidiče. Postih už zavedlo např. Německo, Rakousko, Slovensko. Doporučený odstup 2 vteřiny nedodržuje mimo obec 30 % řidičů. |
Řízení bez pravidelné lékařské prohlídky (důchodci a profesionálové) |
- |
- |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000 |
- |
- |
|
Předjíždění vozidla v případech, kdy je to zakázáno |
- |
5 000 |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
6 |
|
Parkování na místě vyhrazeném pro invalidy |
0 - 2500 |
2 500 |
5 000 – 10 000 |
2 500 – 10 000 |
- |
- |
|
Otáčení se, couvání nebo jízda v protisměru na dálnici |
- |
5 000 |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
6 |
Nesprávné otáčení nebo couvání patří k nejčastějším příčinám dopravních nehod |
Ohrožení chodce na přechodu |
0 – 2 500 |
2 500 |
2 500 – 5 000 |
4 000 – 10 000 |
5 |
6 |
Loni bylo usmrceno 113 chodců, to je o 12 více, než v roce 2017. Viníkem nehod se zraněním či úmrtím chodce je ve většině případů řidič vozidla. K nejčastějším příčinám úmrtí chodců pořád patří nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu. |
Nedání přednosti v jízdě |
0 – 2 500 |
2 500 |
2 500 – 5 000 |
4 000 – 10 000 |
4 |
4 |
|
Jízda na motocyklu nebo mopedu bez přilby |
0 – 2 000 |
1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
3 |
4 |
|
Neuposlechnutí zákazu nebo příkazu směru jízdy |
0 – 2 000 |
- |
1 500 – 2 500 |
7 000 – 25 000 |
- |
- |
|
Nezastavení vozidla při dopravní nehodě (= jsem účastník nehody, od které ujedu) |
Možno dle obecného předpisu 0-10 000 |
- |
2 500 – 5 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
4 |
|
Neohlášení dopravní nehody policistovi |
-dle obecného předpisu lze uložit 0 - 10 000 |
2 500 |
2 500 – 5 000 |
4 000 – 10 000 |
- |
- |
Při škodě nad 100 tisíc je již nyní povinnost ohlásit nehodu Policii ČR |
Nedovolené opuštění místa dopravní nehody (tj. nesetrvání na místě, nevyčkal příjezdu policie) |
- |
- |
2 500 – 5 000 |
7 000 – 25 000 |
7 |
4 |
|
Jízda se zadrženým osvědčením o registraci vozidla (technickým průkazem) |
- |
- |
10 000 – 20 000 |
25 000 – 75 000 |
- |
- |
Váže se k novele zákona 361/2000 Sb. – nově má policista možnost při zjištění zvláště závažných technických závad okamžitě zabavit osvědčení o registraci vozidla; výška sankce je tak úměrná tomu, že se jedná o vědomé, úmyslné porušování zákona |
Řízení vozidla bez registrační značky |
- |
- |
5 000 – 10 000 |
4 000 – 10 000 |
- |
- |
|
Řízení vozidla se zakrytou či nečitelnou registrační značkou |
- |
- |
5 000 – 10 000 |
4 000 – 10 000 |
- |
- |
|
Řízení technicky nezpůsobilého vozidla (z důvodu nebezpečné závady) |
- |
2 500 |
5 000 – 10 000 |
4 000 – 10 000 |
5 |
4 |
|
Svěření řízení vozidla osobě, o níž provozovatel nezná údaje potřebné k určení její totožnosti – kdo svěří vozidlo, musí být FO |
Dle obec. předpisu lze: 0 – 10 000 |
- |
5 000 – 10 000 |
7 000 – 25 000
|
- |
- |
|
Méně závažné přestupky – níže vybrané příklady |
|||||||
Špatné parkování |
0 – 2 000 |
0 – 1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
- |
- |
|
Zapomenuté doklady |
0 – 2 000 |
0 – 1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
- |
- |
|
„Nerozsvícená světla“ - porušení ustanovení o osvětlení vozidla |
0 – 2 000 |
0 – 1 500 |
1 500 – 2 500 |
2 000 – 5 000 |
- |
- |
|
Srovnání se zahraničím
|
||||||
Telefon |
1 200 Kč + 6 bodů |
1 300 – 1900 Kč |
4 130 – 16 600 Kč + 5 bodů |
3 500 Kč + 3 body |
515 – 1 530 Kč |
|
Červená |
8 700 Kč |
1 000 – 55 900 Kč + 3 měsíce zákaz |
4 180 – 16 550 Kč + 6 bodů |
3 850 Kč |
||
7 700 – 151 200 Kč + až 6 měsíců zákaz |
3 500 – 230 600 Kč + 6 až 8 bodů + 3 až 4 roky zákaz + vězení |
7 – 25 000 Kč + 6 bodů + + - 12 měsíců zákaz řízení |
Asistenční služby pro motoristy, dopravní informace, dálniční kupóny, autoškoly, turistické informace, cestování.
ÚAMK je ryze českým poskytovatelem asistenčních služeb s největší tradicí v poskytování asistenčních služeb v České republice s přímým napojením na mezinárodní sítě prestižních automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe, prostřednictvím, kterých zajišťuje kvalitní asistenční služby kdekoliv v Evropě i ve světě.
Více na: www.uamk.cz
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz