Radek Stolář (Kurzy.cz)
Tiskové zprávy  |  19.12.2018 09:24:32

Kdy je správný čas na přechod od malé firmy na střední?


Firma vám přestává růst, obraty klesají a náklady rostou. A marže? „Před nedávnem jsem nějakou zahlédl…“ Příjmy přerozdělíte, na víc nezbude. Vždyť ani nemusí, ještě se nestalo, aby to nějak nedopadlo. Tak proč s tím nejste spokojení?

Protože končí doba, kdy jste na vše stačili jen se svými nejlepšími přáteli anebo rodinou. Začínat podnikat v 90. letech byl velký počin. Dokázali jste vybudovat funkční a produktivní podnik. Kde by byl, nebýt vás? Navzdory tomu, že máte více tvrdě získaných zkušeností a vyřešili jste mnoho problémů, něco tomu ještě chybí. Váš podnik potřebuje novou změnu.

V zaběhnuté firmě dojdou lidé snadno k uspokojení. Energie, která na začátku hnala všechny kupředu, se vytratila. Rutina přináší očekávané výsledky, noví zákazníci sice nepřibývají, ale ti stálí jsou věrní. Není potřeba se něčeho obávat, jenže ani není se z čeho radovat. „Ve firmě zavládne letargie bez emocí. Majitel nad propadem zisku jen pokrčí rameny s omluvou, že přece dělá všechno, co může. Na víc ani totiž nemá sílu,“ popisuje Petr Motyčka z J.I.P. pro firmy s.r.o., který právě v několika podobných firmách slouží jako interim manažer.

Založení firmy a vybudování její pozice na trhu stálo zakladatele mnoho času i sil. Už proto se nechce věřit, že by takový tým nedovedl vytvořit funkční struktury pro středně velký podnik. „Není to o tom, že by to majitel nedovedl. Určitě mu to ale bude trvat mnohonásobně déle a dá do řešení tedy i mnohem více peněz, než kdyby si pozval schopného externího interim manažera,“ upřesňuje Petr Motyčka. Další bariéru tvoří dobré vztahy, které si majitel ve firmě udržuje. Řešení problémů se totiž skrývá často ve sníženém výkonu zaměstnanců a manažerů podniku či nejasně rozdělených kompetencích. Pokud jde zároveň o osoby, se kterými majitel společnost zakládal, anebo dokonce patří do rodiny, pak se konstruktivní kritika sděluje velmi těžko. Nejeden ředitel to tedy dopředu vzdá. Navíc, pokud má vytvořené finanční rezervy, nějakou dobu si s nimi ještě vystačí. A pak se zase dá využít na čas kontokorent.

Dobrý interim manažer začne vyhledávat schopné lidi ve firmě

Podnikatelům nejvíc brání jejich vlastní ego. Budovali firmu 20 let a teď by jim měl někdo říkat, jak to mají dělat? Ale před těmi 20 lety si vystačili s jinými znalostmi, než jaké potřebují dnes,“ vysvětluje Petr Motyčka. I proto je nejvhodnější se obrátit na zkušené manažery, kteří mají navíc zkušenosti s přechodem na středně velký podnik u mnoha dalších firem. Důvodem k rezignaci na akci bývá obava ze ztráty kontroly nad jednotlivými procesy. Avšak opak je pravdou. Dobrý interim manažer začne vyhledávat schopné lidi ve firmě, které adekvátně proškolí anebo najde nové, aby dovedli plnit samostatně své úkoly. Majitel pak nemusí řešit náhradu za nemocného zaměstnance nebo poruchu na stroji ve výrobě. Místo toho může plnit nezastupitelnou roli jednatele, uvažovat nad svými vizemi, strategií firmy, setkávat se s dalšími podnikateli a domlouvat zajímavé zakázky.

Stagnování růstu firmy a propad tržeb zavedené malé firmy ukazují tedy na potřebu restrukturalizace. Není to samozřejmě samo sebou. Majitelé na začátku vytvořili systém a pravidla, která si důsledně hlídali. S rostoucím uspokojením z úspěchu však přestali tato pravidla od svých lidí vyžadovat. Začali tolerovat jejich zjemňování. A zaměstnanci bez zpětné vazby o kondici firmy tak nabyli falešného dojmu, že svou práci dělají určitě dobře. Nebo naopak, majitelé nedopřáli svým pracovníkům prostor k samostatné práci, protože je vedli především direktivně. V začátcích to jistě vede k rychlému růstu. S tímto problémem se často setkává i Petr Motyčka: „Z lidí ve firmě jsou ale potom jen ovce čekající na rozhodnutí šéfa. O komunikaci se už nesnaží. Jsou přesvědčení, že je to zbytečné. Po čase to nutně omezuje růst podniku.

V každém týmu najdete tři typy lidí: tahouny, ty, co se vezou a pak ty, co jdou proti vám

Malá firma potřebuje k úspěšnému přechodu na středně velký podnik najít ve svém středu ty, kteří ji dovedou táhnout kupředu. Podlehli sice atmosféře plíživé letargie ve firmě. Ale při správně provedených změnách a motivaci začnou pracovat opět naplno a dostanou podnik mnohem dál. „V každém týmu najdete tři typy lidí: tahouny, ty, co se vezou a pak ty, co jdou proti vám,“ dodává Petr Motyčka. S těmi, kdo firmu skutečně brzdí, potřebuje majitel najít vhodný postup, jak jejich práci zefektivnit. Dobrý interim manažer si vytvoří měsíční plán s konkrétními úkoly. Podle jejich splnění se hned dozví, zda daný zaměstnance má na víc či potřebuje jiné pracovní zařazení. „Tahouny je zase potřeba dát na klíčové pozice: obchodní ředitel, výrobní ředitel a ekonom,“ upřesňuje Petr Motyčka.

Správně provedený přechod z malé ke střední firmě vede ke spokojenosti všech lidí ve firmě. Zaměstnanci ví, co od nich vedení očekává a v jaké kondici se společnost nachází. Všichni jsou na správných pozicích. Mají velký potenciál k růstu. Majitel může plnit svou roli a uvažovat nad směřováním firmy. A navíc se nemusí obávat, že bude jednou předávat společnost někomu, kdo o to nestojí anebo by na to dokonce neměl. Byť by šlo o vlastního člena rodiny či nejlepšího přítele. Protože podnik budou řídit schopní lidé.

Tuto zprávu vytvořila společnosti J.I.P. networking s.r.o., pořadatel konference MILCON

J.I.P networking s.r.o. je dceřiná firma společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. J.I.P. networking vznikla za účelem vzdělávání podnikatelů ze středně velkých firem. Proto také 25. dubna 2019 v Praze na Smíchově pořádá byznys konferenci MILCON, na které promluví jedni z nejúspěšnějších podnikatelů v Česku: Zbyněk Frolík z LINETu, Jaroslava Valová ze SIKO a Stanislav Martinec z KOMA. MILCON nabízí jedinečný formát postavený na autentických rozhovorech s řečníky. Neznají totiž dopředu žádné otázky a nemohou ani ovlivnit, na co se je moderátor zeptá. Moderátor MILCONu Marek Chvátal navštívili jednotlivé podniky řečníků a hovořil i s členy jejich top managementu a zaměstnanci. Každý řečník má navíc až dvě hodiny času na sdělení svého know how.¨

 

Zdroj: Marek Chvátal, pořadatel konference MILCON

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Kdy je správný čas na přechod od malé firmy na střední?

Diskuze a názory uživatelů na téma: Kdy je správný čas na přechod od malé firmy na střední?

Na dané téma nejsou žádné názory.


Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:

07.02.2019  Studenti technických oborů vnímají stav průmyslu hůře než lidé z praxe, budoucnost.. BDO Česká republika (BDO Česká republika)
06.02.2019  Dun & Bradstreet snižuje rating Číně Bisnode (Bisnode)
05.02.2019  Oldřich Kovařík: Slyšíme, co si trh žádá Radek Stolář (Kurzy.cz)

Přečtěte si také:

04.01.2014Jaký bude rok 2014 pro malé a střední firmy v ČR? Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
30.06.2010Kdy je správný čas prodat dividendové akcie? Research (Investicniweb.cz)
20.03.2007Atlas středním a malým firmám Strategie.cz (Strategie.cz)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Důchody

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Podílové fondy

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2019

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies