Krátkodobé půjčky – kde je jim konec
Jak to, že v televizi čím dál méně vídáme reklamu na rychlé krátkodobé půjčky? Regulace v tomto segmentu se přece nedotkla významných hráčů, jako jsou např. Zaplo, Cool Credit, Ferratum apod. Stejně tak, i přes dobrou ekonomickou situaci, velká část domácností stále žije „od výplaty k výplatě“.
Sám jsem externě působil ve vícero společnostech nabízejících tento typ půjček a všechny z nich se nažily využít skulin v nabídce bankovních produktů. Chtěly business založit např. na:
- komplikovaném vyřizování produktů typu kreditní karta, kontokorent
- vysokým požadavkům na bonitu
- neschopnosti bank půjčit řádově jednotky tisíc
- pomalé reakční době bank
Jenže, jak roste konkurence na bankovním trhu, finanční domy upravují své nabídky a tím zmenšují prostor, ve kterém mohou působit společnosti nabízející krátkodobé půjčky. Kontokorentní úvěr si dnes zprostředkujete i online přímo v internetovém bankovnictví, na spotřebitelských úvěrem si lze půjčit i nižší jednotky tisíc a peníze na účtu máte ještě ve stejný den. Navíc, banky se naučily lépe posuzovat bonitu svých klientů na základě pohybu financí na účtu, nebankovní společnosti byly / jsou odkázány na informace z potvrzení o příjmu.
Bohužel pro nebankovní společnosti, do oblasti osobních financí pronikají i zaměstnavatelé, kteří ve snaze udržet si / získat nové pracovníky začali poskytovat bezúročné či nízkoúročené podnikové půjčky.
Typickým klientem výše uvedených společností nebyl a neměl být člověk bez zaměstnání v tíživé finanční situaci, který prostě „musí“ akceptovat RPSN v řádu tisíc procent, ale obyvatelé Prahy a Středočeského kraje, minimálně se středoškolským vzděláním a pravidelným příjmem. Takový člověk, který čas od času „uklouzl“ a utratil více než si mohl dovolit, přičemž jeho potřebu „půjčit si peníze na pár dnů“ řešila právě krátkodobá nebankovní půjčka. Takový typ klientů je dnes však mimořádně zajímavý i pro bankovní instituce a nebankovní společnosti tak „chtě nechtě“ postupně vyklízí pozice a nic na tom nemění ani nabídky typu „první půjčka zdarma“, která je dnes víceméně standardem (mimochodem, životnost klienta společnosti poskytující krátkodobé nebankovní půjčky je zpravidla počítána na max. 5 půjček a pokud první půjčku poskytnete zdarma, výrazně si tím snižujete možnost „vydělat“. Zároveň, klienti těchto společnosti se naučili „rotovat“ a brát si prví půjčky zdarma u vícero společností).
Nelze očekávat, že banky začnou své produkty prodávat způsobem jako před 5-10 lety, tj. pro úvěrové produkty bude nutné navštěvovat pobočky. Také nelze očekávat, že banky začnou dobrovolně méně vytěžovat klientská data. Nadějí pro společnosti poskytující nebankovní půjčky je tak zvýšení nároků na bonitu žadatelů o úvěrové produkty, což se pravděpodobně stane až v době, kdy to s ekonomikou půjde z kopce.
Poslední zprávy z rubriky Úvěry, půjčky:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz