(Kurzy.cz)
Tesla postaví továrnu v Číně, nyní zde však vozy výrazně zdražila
Hned celá řada světových automobilek v úterý představila nové aktivity na největším automobilovém trhu světa. Za aktivní účasti státu došlo k podpisu mnoha dohod, většinou mezi místním výrobcem a zahraniční koncernem. Tesla v tomto směru vybočila z řady. Stane se vůbec první zahraniční automobilkou, která bude vozy v Číně vyrábět sama bez místního partnera, tedy bez joint venture.
Sám šéf Elon Musk navštívil Čínu, aby podepsal příslušné dohody. Zhruba během dvou let má v Šanghaji vyrůst výrobní závod, který má při plné výrobní kapacitě ročně chrlit 500 tisíc elektromobilů. Této produkce má však dosáhnout až během dalších následujících dvou až tří let po zahájení výroby. Oproti současným obvyklostem se jedná o nadstandardní výrobní kapacitu, když továrny převážně produkují mezi 200 až 300 tisíci vozů.
Automobilka si tak každopádně plánuje upevnit pozici na čínském trhu, který je pro ni druhý nejvýznamnější. Loni její zdejší příjmy tvořily zhruba 17 %. „Tesla je hluboce oddaná čínskému trhu a těšíme se na budování ještě více automobilů pro naše zdejší zákazníky,“ uvedla společnost ve svém prohlášení.
Tesla jako ostatní zahraniční automobilky čelí nyní v Číně výraznému cenovému tlaku. Spojené státy totiž v minulém týdnu začaly uplatňovat 25 % clo na dovoz čínského zboží, na což Čína reagovala obdobným protiopatřením. Tesla tak již o víkendu přistoupila ke zdražení, když většinu nákladů přenesla na zákazníky. Cena vozů se zvedla o pětinu. Model S zdražil na 849 900 jüanů, Model X na 927 200 jüanů.
Akcie Tesla (TSLA) v reakci na zprávy v úterý po růstu až na téměř 328 USD nakonec zakončily na 322,47 USD (+1,24 %).
BMW, Volkswagen, Škoda, …
Čínský tlak na elektromobilitu se značně projevil v uzavřených dnešních dohodách. Zmínit lze 50:50 joint venture BMW s místní automobilkou Great Wall Motor na produkci elektro vozů Mini. BMW navíc nově s Baidu plánuje pracovat na autonomních technologiích řízení. V tomto směru s čínskou firmou bude spolupracovat také Ford a Daimler. Podobně zaměřené technologie má pak společně vyvíjet Audi s Huawei.
Koncern Volkswagen dnes v Berlíně podepsal, při příležitosti státní návštěvy čínského premiéra Li Keqianga, dohodu o záměru uzavřít smlouvu s již dlouhodobými partnery FAW Group a China Intelligent and Connected Vehicles Research Institute (ICV). Tentokrát se má jednat o oblasti jako například e-mobilita či autonomní řízení. Do konce roku 2022 hodlá koncern v Číně proinvestovat na 15 miliard EUR.
Generální ředitel společnosti Volkswagen AG Dr. Herbert Diess uvedl: „Vozidlo budoucnosti nebude jen poháněno elektřinou. Bude také digitálně připojeno a bude se stále častěji řídit. Tím se zabrání nehodám, sníží se dopravní zácpa a výrazně se sníží hluk a emise výfukových plynů. Rozšířením těchto partnerství chce skupina Volkswagen posílit své postavení na kriticky důležitém trhu v Číně.“
Koncern Volkswagen tak v rámci své dlouhodobé elektro ofenzivy, označené jako „Roadmap E“, plánuje v roce 2025 dodat okolo 1,5 milionu elektromobilů. Během 7-8 let zamýšlí představit okolo 40 nových modelů, místně produkovaných jako elektromobily a plug-in hybridy pod značkami Volkswagen, Audi, SEAT a také ŠKODA. Volkswagenu nová rodina pod označením I.D. má od roku 2020 nabídnout plně elektrické vozy a to jak pro Čínu, Evropu a Severní Ameriku. Prvotní vůz má disponovat dojezdem až 600 kilometrů na jedno nabití.
Připomenout lze, že Čína je světovým lídrem právě i v oblasti Čína „e-mobility“. Jak je v tomto směru napřed, ukazuje například 12 milionové velkoměsto Šen-čen, kde je autobusová hromadná doprava kompletně elektrifikována. Ke konci loňského roku zde ulice brázdilo přes 16 tisíc elektrobusů. Stejným směrem zde jde i taxislužba, kde by na fosilní palivo neměl jezdit žádný vůz od roku 2020. Zatím zde zákazníky vozí „jen“ necelé dvě třetiny elektromobilů.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz