Čína sníží cla na dovoz aut. Na první pohled vstřícný krok, ale ..
Na první pohled jde o vstřícný krok vůči USA a dalším zemím se silným autoprůmyslem, které si dlouhodobě stěžují, že čínská cla jsou příliš vysoká. Firmy (včetně Škodovky) tato cla doposud obcházely tím, že auta kompletovaly v Číně v povinné spolupráci s místními partnery (tento požadavek Čína taky začíná oslabovat). Wikipedie nabízí hezký graf (viz vpravo nahoře), který ukazuje, jak se Čína (v grafu první barva shora) v posledních letech ve výrobě aut prodrala na celosvětově první místo. I ohlášená nová úroveň cel 15 % je ale podle některých prvních komentářů poměrně hodně vysoká (např. USA má u většiny typů aut clo prozatím 2,5 %) a zřejmě nehrozí, že by zahraniční firmy své společné podniky v Číně rychle rušily a prováděly „reshoring“ (opak offshoringu), tedy návrat výroby zpět do mateřské země z hostitelské země, v níž se vyplácelo vyrábět s ohledem na nižší náklady nebo právě vysoká dovozní cla.
Tím, že Čína zároveň ohlásila i určité snížení dovozních cel na automobilové díly, ovšem dala najevo, že svého nynějšího statusu obří automontovny se zatím zbavovat nehodlá.
Čínské ministerstvo financí včera oznámilo, že dovozní cla na auta budou od 1. července snížena z dosavadních 25 % na 15 %.
Michal Skořepa, Jan Žemlička
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín poprvé od začátku roku zlevňuje! Kam až ceny klesnou?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři