Markéta Höfferová (Kurzy.cz)
Podnikání  |  10.05.2018 08:24:28

Do střední Evropy přišlo v loňském roce 82 nových značek, z toho 31 do České republiky, nejvíce z celého regionu


Osmdesát dva nových mezinárodních značek vstoupilo minulý rok do regionu střední Evropy*, z toho třicet jedna do České republiky (Polsko 22, Maďarsko 17, Slovensko 12). Česko si tak potvrdilo renomé vstupní brány do střední a východní Evropy pro mezinárodní maloobchodníky. Více nepřišlo ani do Ruska, kde v loňském roce zaznamenali dvacet nových světových značek. Oproti roku 2016, kdy přišlo do střední Evropy 67 nových značek (Česká republika 29, Slovensko 17, Polsko 13, Maďarsko 8) se jedná o 22% nárůst. Vyplývá to z nejnovější studie společnosti Cushman & Wakefield, která nově příchozí značky dlouhodobě monitoruje v zemích střední Evropy a v Rusku.

Rozdělení značek dle segmentů
Obecně nejsou žádné významné rozdíly mezi jednotlivými středoevropskými zeměmi v podílu jednotlivých segmentů.
 
Nejvíce expandují obchody s módou, které jsou již tradičním tahounem mezi všemi segmenty. V roce 2017 se v průměru podílely na 46 % všech nově příchozích do zemí střední Evropy. V Česku a Rusku dosahovaly až 55 %, největší podíl z monitorovaných zemí, v Polsku rovných 50 %. Mezi ty nejzajímavější patřily Palmers (Praha, Budapešť), Karl Lagerfeld (Praha), Superdry (Slovensko), L.K.Bennett (Rusko) či vstup české Alpine Pro do Polska. Z hlediska cílení zákazníka co se módy týče, převládaly značky zaměřené na masový trh s 58 %, druhou příčku obsadily značky prémiové tvořící 39 %. 

Středoevropský region je magnetem také pro luxusní značky, a to ve všech segmentech. Z valné většiny míří do Prahy, kam v posledních dvou letech přišly Celine, Tory Burch, Patek Philippe, Rolls-Royce a Breiling. Všechny otevřely v pražské ulici Pařížská. Ta se dlouhodobě profiluje jako přední lokalita luxusu. Potvrzuje to i Louis Vuitton, který již třikrát rozšířil své prostory na této prestižní adrese. Rusko, díky své silné kupní síle ruské elity, zaznamenalo v posledních dvou letech příchod pěti nových luxusních značek, stejně jako Praha. Do Maďarska přišla ve stejném období značka Rolex.

Největší skok v podílu zastoupení všech segmentů zaznamenala gastronomie, tzv. F&B (Food & Beverage). Meziročně narostla v regionu střední Evropy o 71 %.  V roce 2016 přišlo 7 nových značek, v roce 2017 12. Nejvíce růst pocítilo Česko, Polsko a Slovensko, kde otevřela známá jména jako Vapiano (Praha), Pizza Hut (Praha), Blue Frog (Vratislav), Papa John's (Varšava) či Nespresso (Bratislava). 

„Velký nárůst v F&B pozorujeme jak v nákupních ulicích, tak především v obchodních centrech, která mnohdy prochází nákladnými rekonstrukcemi, aby podíl gastronomických zón zvýšila a vyhověla tak měnícím se preferencím svých zákazníků. Ti už tam zdaleka nechodí jen nakupovat, ale především trávit volný čas při dobrém jídle a zábavních aktivitách. Proto v centrech vidíme stále častěji fitness centra, imax multikina a jiné tzv. volnočasové koncepty,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí pronájmu maloobchodních ploch ve střední a východní Evropě.

„Přetrvávajícím trendem posledních let je využití obchodních jednotek ve významných lokalitách jako tzv. referenční prodejny velkými mezinárodními značkami. Jako příklad můžeme uvést unikátní prodejny Rolls-Royce v Pařížské ulici, největší prodejnu Foot Locker ve střední a východní Evropě na Václavském náměstí či prodejnu Preciosa v Rytířské ulici. Tento trend bude pokračovat, kdy velké značky budou preferovat menší počet prodejen, přičemž ta vlajková bude dominantnější a výraznější, aby tak mohli demonstrovat velkolepost a rozsáhlou škálu své nabídky a konceptu. Prodej tradičních maloobchodníků také podpoří online platforma, která se stává neodmyslitelným kanálem. Naopak typicky online obchody začínají využívat i kamenných prodejen pro své výdejny či showroomy,“ dodává Jan Kotrbáček.

Obchodní centrum či nákupní ulice - kam značky míří?
Nad 80 % nových značek vstupujících do střední Evropy i Ruska otevřela svůj první obchod v obchodním centru. Výjimkou bylo Maďarsko, kde táhly více nákupní ulice. V Česku situaci ovlivnilo především rozšíření obchodního centra Chodov, které přitáhlo 18 z 31 nových značek. V roce 2016 však dominovaly nákupní ulice.  České a maďarské nákupní třídy jsou v regionu nejatraktivnější, což je důvodem, proč si je pro vstup na trh dlouhodobě vybírá více značek než v jiných zemích.

„Období spojené s otevřením nového či rozšířeného projektu je vždy spojeno se vstupem velkého počtu nových značek najednou. Toho jsme byli svědkem u Centra Chodov v Česku, Galerie Polnočné ve Varšave a obchodního centra Wroclavia ve Vratislavi. Do budoucna očekáváme stejný vývoj i například v souvislosti s projektem Savarin v Praze,“ vysvětluje Jan Kotrbáček.

Odkud značky přichází
Nejvíce značek, konkrétně 17, přišlo v minulém roce do střední Evropy ze Spojených států. V těsném závěsu s 15 značkami byla Itálie. Největší meziroční skok patřil přílivu německých značek do regionu, svůj první obchod si v regionu otevřelo 11 německých maloobchodníků. Dle kontinentálního rozdělení převažují evropské brandy (66 %), následuje Amerika s 19 %, asijské značky tvořily pouhých 6 %.

Významná je i expanze českých značek do sousedních zemí regionu, mezi které patří Alpine Pro, Notino, Poe-Poe a KOBE Steak Grill Sushi. V roce 2016 expandovaly dvě české značky Présence a Sportissimo,  tudíž jde o podstatný nárůst.

Nejvyšší dosahované nájemné ve střední Evropě meziročně vzrostlo o 11 %, v Praze o 23 % v obchodních centrech a o 7% v nákupních ulicích

Nejvíce rostlo nájemné v pražských obchodních centrech, a to až o 23 % na 160 eur za m2 měsíčně. Blíží se tak ruskému nájmu, kde si v obchodních centrech maloobchodník zaplatí až 180 eur za m2 měsíčně. Díky své atraktivitě však zdaleka nejvyšší nájemné ve střední Evropě najdeme na pražských nákupních třídách, které zaznamenaly 7% růst na 220 eur za m2 měsíčně za ideální jednotku o 100 m2. Pražské nákupní ulice, zejména pak ulice Na Příkopě, Václavské náměstí a ulice Pařížská, lákají nejvíce zájemců, kteří chtějí vytvořit prestižní a reprezentativní obchodní jednotky.

NÁKUPNÍ ULICE         

                 

OBCHODNÍ CENTRA
  

Výhled
V posledních letech se středoevropský trh stabilně rozrůstá o vyšší desítky nových značek ročně a v tomto duchu bude trend nadále pokračovat. Kupní síla roste v regionu rychleji než na západě, stejně tak rychle rostoucí středoevropské ekonomiky. Maloobchodníci v průměru dosahují solidních obratů, které se kontinuálně zvyšují. Region střední Evropy je navíc stále oblíbenější turistickou destinací, a to také díky její bezpečnosti. Není tedy divu, že příchod mnohých značek a nových konceptů je už nyní rozjednán a odchod těch stávajících Cushman & Wakefield neočekává.


* Do regionu střední Evropy počítáme Českou republiku, Polsko, Slovensko a Maďarsko.

O Cushman & Wakefield
Cushman & Wakefield je předním světovým poskytovatelem realitních služeb, jenž pomáhá klientům měnit způsoby, jak lidé pracují, nakupují a žijí. S 45 tisíci zaměstnanci ve více než 70 zemích společnost pomáhá nájemcům a investorům optimalizovat hodnotu jejich nemovitosti skloubením naší globální perspektivy a hlubokých lokálních znalostí s rozsáhlou platformou realitních řešení. Cushman & Wakefield je jednou z největších firem zabývajících se komerčními nemovitostmi, příjmy společnosti činí 6 miliard dolarů. Do základní nabídky společnosti patří pronájem, zastupování nájemců, oceňování a poradenství, investiční trhy, služby velkým nájemcům, řízení správy nemovitostí, projektové a rozvojové služby, technická správa nemovitostí (C&W Services) a řízení investic a aktiv (DTZ Investors). Další informace naleznete na www.cushmanwakefield.cz nebo nás sledujte na Cushman & Wakefield na LinkedInu, Cushman & Wakefield Czech Republic na Facebooku a @CushWakeCzech na Twitteru.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Do střední Evropy přišlo v loňském roce 82 nových značek, z toho 31 do České republiky, nejvíce z celého regionu

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.








Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2018

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies