Proč musí VW kompenzovat americké řidiče a evropské ne?
Federální soudce předběžně schválil plán společnosti Volkswagen, podle kterého by mělo dojít k vypořádání za podvody s emisemi. Toto vypořádání by mělo firmu stát 14,7 miliard dolarů. To znamená, že američtí majitelé vozů VW, do kterých byl nainstalován podvodný software, dostanou asi dvojnásobek tržní hodnoty tohoto vozu a přibližně 482 000 aut bude pravděpodobně sešrotováno. V Evropě ale 8,4 milionu majitelů vozů VW nedostane vůbec nic a budou s nimi jezdit stejně jako doposud.
Na celou věc se můžeme dívat dvěma způsoby. První z nich implikuje, že Evropanům byla odepřena kompenzace, protože EU není schopná chránit spotřebitele a VW má v Evropě mnohem vyšší moc než v USA. Podle druhého pohledu je rozhodující americká kultura agresivních žalob a striktní ochrany životního prostředí. Obojí pak pomohlo k tomu, aby půl milionu amerických řidičů získalo nezaslouženou vysokou kompenzaci. Avšak ani jeden z těchto dvou pohledů není v pořádku.
Ve Velké Británii žádné významnější šetření týkající se podvodů s emisemi neproběhlo, v Německu stále probíhá, ale vláda už automobilce umožnila, aby celou věc jednoduše napravila změnou programu používaného v problematických automobilech. Podle VW tato změna sníží příslušné emise na požadované standardy, které jsou v EU mírnější než v USA.
Evropští řidiči tak mají smůlu, ale na druhou stranu se zdá, že jsou se svými vozy celkem spokojeni. Ve Velké Británii poslala automobilka majitelům 1,2 milionu problematických vozů dopis s tím, že jim změní software, ale zpět se jich ozvalo pouze 400 000. A můžeme tvrdit, že když jsou majitelé vozů spokojeni a mohou je bez omezení provozovat, není namístě jim platit kompenzaci. V USA podobná náprava schválena nebyla a auta prostě nesmí na silnici.
Automobilka VW podváděla v USA i v Evropě, ale její dieselový program byl reakcí na evropskou regulaci, která kladla menší důraz na snižování emisí oxidu dusíku. Američanům je koncept „čistého naftového motoru“ obecně cizí a VW tam musel dávat mnohem více prostředků do reklamy. A to je možná ten hlavní důvod, proč Američané dostali takovou kompenzaci. Auta jim byla prodávána díky falešným informacím a reklamě. Ale dvojnásobek tržní hodnoty je i tak trochu hodně. O to se postaral americký právní systém a právníci poškozených. Nedostatečná spolupráce v EU zase znamená, že evropští řidiči nedostanou nic. Svět není spravedlivý.
Autorem je Leonid Bershidsky.
Zdroj: Bloomberg
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz