Dopravní stavby velké důležitosti se zpozdí: mají propadlou EIA
Studie EIA, tedy vyhodnocení vlivů na životní prostředí, musí mít každá velká stavba. V Česku tyto studie původně upravoval zákon číslo 224 z roku 1992. V souvislosti se vstupem do Evropské unie byl ovšem tento zákon v roce 2001 přepracován. Tady ovšem vzniká zásadní problém.
Mnohé stavby totiž byly naplánovány ještě před tímto datem, vyhodnocení vlivů na životní prostředí mají podle starého zákona. Jenže stavět se ještě nezačaly, většinou proto, že na ně dříve nebyly peníze. Evropská unie teď požaduje vypracování nové studie EIA, jinak na stavby odmítá uvolnit peníze z eurofondů.
K problematice se v Televizních novinách v 19:30 vyjádří předseda Asociace krajů a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek.
Vládě se nepodařilo vyjednat v Bruselu výjimku. Pro dopravní stavby, mezi které patří třeba dálnice D3 od Českých Budějovic na hranice s Rakouskem nebo dálnice D6 z Prahy do Karlových Varů, se tak bude muset nechat vypracovat nová EIA.
"Celou výstavbu to zpozdí o měsíce, možná i o roky," přiznal v pořadu Vaše téma generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Podle něj dříve posouzení trvalo i 60 měsíců. Teď by to ale mohlo být výrazně jednodušší, neboť se posuzuje již jednou posuzovaná stavba. Ministerstvo životního prostředí by podle Kroupy mohlo zvládnout celý proces i za 6 měsíců od převzetí projektové dokumentace.
A jakých staveb se problémy s EIA týkají? Mezi zasaženými stavbami jsou i klíčové projekty jako výstavba dálnice D3 na hranice s Rakouskem, dálnice D35, která by v budoucnu měla tvořit další propojení Prahy a Ostravy, nebo silniční okruh kolem Prahy, tedy dálnice D0.
Neplatná EIA se týká i některých rozestavěných staveb. Mezi nimi také posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří, který by měl být v prosinci dokončen, dálnice D4 u Příbrami nebo dálnice D1 z Přerova do Lipníku nad Bečvou. Těchto staveb se ale zpoždění týkat nemělo a ŘSD nadále doufá, že například dokončení dálnice D8 stihne v termínu, tedy do konce letošního roku.
Potíže s EIA jsou špatnou zprávou také pro některá města, která už vyhlížela výstavbu obchvatu. Neplatná EIA se kromě silničního okruhu kolem Prahy týká také druhé části obchvatu Chrudimi, obchvatů Frýdku-Místku, Znojma, Otrokovic či Nové Paky.
Ministerstvo dopravy se už snaží problémy s EIA aktivně řešit. "ŘSD zadalo na pokyn Ministerstva dopravy u většiny dotčených staveb opakování jarních biologických průzkumů jako nezbytného podkladu pro dokumentaci EIA. Posouzení vlivu na životní prostředí bude probíhat paralelně s dalšími kroky v přípravy stavby - výkupy, přípravou dokumentace pro stavební povolení, archeologickými průzkumy a případně s výběrem zhotovitele. Příprava staveb tedy nebude během procesu EIA "zmražena", čímž bude u drtivé většiny z nich reálný dopad na zahájení stavby minimalizován," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Ministerstvo také navrhlo postup, jak zajistit plné využití prostředků z Operačního programu doprava. Peníze, které měly z eurofondů mířit na dopravní stavby, tak budou využity například na modernizaci vozového parku na železnici.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz