Analýza: cestovní ruch v Česku sílí
Cestovní ruch v Česku od roku 2014 oživuje. Pomáhá mu také slabší koruna.
Cestovní ruch je pro Českou republiku velmi důležitou oblastí, kterou se Ministerstvo pro místní rozvoj snaží podporovat, jak z vlastních, tak z evropských prostředků. Jaký byl vývoj cestovního ruchu v letech 2013, 2014 a jaké jsou výsledky prvního pololetí roku 2015?
Cestovní ruch můžeme rozdělit na příjezdový cestovní ruch resp. zahraniční návštěvníky, kteří navštívili Českou republiku, na domácí cestovní ruch, v rámci kterého čeští občané cestovali po Česku, a na výjezdový cestovní ruch, u kterého zkoumáme výjezdy občanů České republiky do zahraničí.
Podle agentury STEM/MARK byl příjezdový cestovní ruch v roce 2013 tvořen z 51,6 % jednodenními návštěvníky, 39,1 % zahraničními turisty a 9,3 % tvořili tranzitující návštěvníci. Rok 2014 nepřinesl žádné zásadní změny v relativní skladbě návštěvníků resp. v procentním zastoupení jednotlivých skupin. Jednodenních návštěvníků bylo též 51,6 %, zahraničních turistů 39,2 % a tranzitujících návštěvníků 9,2 %. V absolutních počtech vzrostl podíl všech návštěvníků z 24,73 milionů na 25,66 milionů. Celkový počet zahraničních turistů vzrostl tedy o 3,8 % v porovnání let 2014/2013. První polovina roku 2015 přinesla navýšení v celkovém počtu zahraničních návštěvníků oproti stejnému období předešlého roku o 9,5 % a výdaje zahraničních návštěvníků vzrostly o 5 %, což by bylo možné odvodit nejen od vyššího počtu návštěvníků, ale také od výhodnějšího směnného kurzu české koruny vůči euru či dolaru.
V rámci již předešlých let můžeme hovořit o nárůstu celkových výdajů zahraničních návštěvníků, které vzrostly v porovnání let 2014 a 2013 o pozoruhodných 12,2 %, tedy ze 180 na 202 miliard korun. Pokud bychom přepočítali výdaje hodnotou kurzu z předchozího období, nárůst by byl v roce 2014 o něco nižší, jen o 7,8%. Můžeme tedy konstatovat, že z těchto souhrnných výsledků se České republice daří, přijíždí k nám více návštěvníků a utrácejí u nás více peněz.
Pokud se zaměříme na jednotlivé druhy cestovního ruchu, můžeme vypozorovat několik hlavních znaků a trendů. V rámci jednodenních návštěvníků je největší podíl návštěv z Německa a to přibližně 60 %. Dále následují Slovensko 15 %, Rakousko 14 %, Polsko 10 % a ostatní 1 %. Skladba jednodenních návštěvníků z hlediska státu jejich trvalého pobytu se nijak významně dlouhodobě nemění. Jejich hlavními důvody pro návštěvu ČR jsou nákupy 79 %, volný čas 14 %, obchodní cesta 4 %, návštěva příbuzných a známých 3 % a 1 % tvoří ostatní důvody. Z dlouhodobého pozorování roste významnost nákupů a klesá naopak zájem o jednodenní trávení volného času. Nákupy jsou výrazné především v 1. a 4. čtvrtletí, naopak volný čas během letních měsíců. Nejnavštěvovanější kraje jednodenními návštěvníky jsou Ústecký, Karlovarský, Plzeňský, Jihomoravský a Jihočeský, tedy kraje, které jsou u hranic našeho státu, tudíž jednodenním návštěvníkům nejsnadněji přístupné.
Zcela opačná situace byla v roce 2014 v rámci zahraničních turistů, kteří k nám přijíždějí trávit volný čas. Zde v návštěvnosti krajů vede Praha se 73, 2 %. Za ní s velikým odstupem následuje Karlovarský kraj 10,1 %, dále kraj Jihomoravský kraj 8,2 % a Jihočeský 5 %. Ostatní kraje mají návštěvnost zahraničních turistů pod 5 %, což s sebou přináší otázky, nakolik jsou pro zahraniční turisty atraktivní, jak efektivně jsou propagovány a jaké jsou jejich možnosti ubytování a trávení dovolené. V roce 2014 k nám zahraniční turisté za volným časem nejvíce přijížděli z Německa 17 %, Ruska 10 %, Slovenska 8 %, Itálie 6 %, Velké Británie 6 %, Francie 5% a USA 4 %. Mezi roky 2014 a 2013 vzrostl počet turistů z Itálie, naopak mírně poklesl počet turistů z Ruska a Velké Británie. Hlavním důvodem pro příjezd do ČR byla u zahraničních turistů dovolená, a to u celých 66 %. Dále agentura STEM/MARK uvádí, že 15 % turistů přijelo v rámci obchodní cesty, 12 % z důvodů návštěvy příbuzných a známých, zbývající turisté přijeli z důvodů nákupů a dalších zájmů. Nejčastěji do ČR přijíždějí zahraniční turisté sami a zařizují si vše dle vlastních představ – celých 73 %. 15,1 % turistů přijelo v roce 2014 do ČR se zahraniční cestovní kanceláří a jen pouhých 0,7 % s českou cestovní kanceláří.
Rok 2015 je zajímavý především návštěvou jednodenních turistů z Německa a Rakouska, kterých přijelo do ČR přes 80 % za nákupy. 26 % polských turistů v první polovině roku 2015 přijelo do Česka strávit dovolenou, což je nejvíc ze všech našich sousedů. Naopak občané ze Slovenska vedou v jednodenních návštěvách příbuzných, které udává jako účel své cesty do ČR 11 % Slováků.
Jindřich Chromý
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři