Proč nejsou řidiči kamionů? Těžká práce, malé platy, stěžují si
V Česku podle odhadů chybí asi 5000 tisíc řidičů vnitrostátní i mezinárodní kamionové dopravy. Situace je už tak tristní, že někteří dopravci tvrdí, že to může narušit ekonomiku celé země.
Kritický nedostatek řidičů kamionů už začíná způsobovat zpoždění dodávek zboží i surovin. Zejména dopravní firmy v příhraničí sousedícím s Německem by mohly přijmout stovky řidičů nákladních vozidel pro mezinárodní dopravu. "Pokud se něco nezmění, tak může nastat i globální problém, že to naruší celou ekonomiku. Neumím říci, jestli to bude za půl roku, za rok," řekl Milan Čmiko, jednatel CM Transport Tachov.
Kde je problém? Podle samotných řidičů si jich dopravci neváží, práce je těžká, dlouhá, riziková, řidiči jsou stále na cestách a ani platy prý často neodpovídají slibům. "Za současných podmínek to už nechce nikdo dělat. Já jsem začínal v době, kdy slovo ´tirák´ něco znamenalo. Měli jsme platy lepší průměr a diety ve valutách a možnost dovézt si ze zahraničí nedostatkové zboží. Ještě za dob ČSAD se začalo zavádět, že řidiči měli takřka minimální mzdy a začaly se zavádět kilometrové diety, které nepřímo nutily řidiče porušovat předpisy, aby si alespoň něco vydělali. Najít místo u slušné firmy která platila a nenutila řidiče porušovat zákony, už byl problém před vstupem ČR do EU a Schengenu. Nyní je to katastrofa," reagoval na text TN.cz o nedostatku řidičů muž podepsaný Tasekp.
I další řidiči si stěžují na platy. Včerejší text uváděl inzeráty některých velkých dopravních firem, které nabízejí řidičům platy v rozmezí 30 a 40 tisíc korun měsíčně. To podle řidičů v mnoha případech neplatí. "35 až 40 tisíc je mzda ne měsíční,ale čtvrtletní. A diety si dopravce na berňáku uplatňuje pravidelně, ale řidiči je vyplácí podle toho, jak se vyspí. A zkuste vyvolat nějakou státní kontrolu. Ta je dopravci k smíchu. Ve skutečnosti bereme tak 50 korun na hodinu," tvrdí čtenář podepsaný jako Koxkum.
Pravda je patrně někde uprostřed. Jak nám prozradil řidič Pavel, kterého TN.cz vyzpovídala, i na vysoké platy mohou řidiči dosáhnout. "U nás je přibližně deset firem, kde jsou dobré pracovní podmínky. Řidiči si místa dost střeží a když už se místo uvolní, existují na něj dokonce pořadníky. Tady jsou vysoké platy. Dá se tu vydělat kolem 30 tisíc čistého," tvrdí Pavel, který přibližně takovou částku dostává od zaměstnavatele každý měsíc.
Jsou ale i jiné firmy. "V dalších firmách mají řidiči většinou fixní plat, klidně jen 9 až 12 tisíc a k tomu potom osobní ohodnocení a diety. V některých firmách to ale kvůli daní funguje i tak, že řidiči dostávají peníze bokem. Když se řidič hodně otáčí, může si vydělat za měsíc i 50 tisíc, ale za cenu, že není skoro doma," vysvětluje Pavel.
I Pavel ví o nedostatku řidičů kamionů na pracovním trhu. České dopravce ale podle něj sráží zahraniční konkurence. "Nedostatek zaměstnanců firmy řeší například tak, že přeprodávají vlastní zakázky. Nejčastěji Polákům, Bulharům a Rumunům. Poláci teď jezdí dost pod cenou, je jim jedno, co vezou, kam to vezou. Pro málo peněz udělají hodně," myslí si řidič Pavel, který za několik let procestoval takřka celou Evropu a jeho nejčastější cesty míří do Velké Británie, Španělska, Francie, Portugalska, Německa, Polska, Finska a na Ukrajinu.
Pokud nemáte práci nebo přemýšlíte, že byste se rádi stali řidičem dálkové přepravy, máte možnost. Požadavky zaměstnavatelů obvykle nejsou nijak tvrdé. "K tomu, aby mohl člověk dělat řidiče kamionu, potřebuje řidičský průkaz skupiny C a E. Dále pak profesní průkaz řidiče. Svého času stál asi 65 tisíc korun. Firmy proto lákaly řidiče tak, že jim slíbily, že jim průkaz zaplatí. O to nižší výplatu pak řidiči dostávali," dodal Pavel.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Úřad práce - nabídky práce, úřady práce
- Práce - aktuální nabídky práce ve vaše městě, novinky.
- Práce - aktuální nabídky práce ve vaše městě, novinky.
- Menšinoví akcionáři O2 si stěžují novému spolumajiteli PPF Telecom Group z Emirátů na neetický postup PPF
- Novela zákoníku práce konečně v cíli! Vyjasňuje práci na dálku a mění pravidla pro zaměstnání dohodářů
- Skupina šesti portugalských mladistvých si stěžuje u Evropského soudu pro lidská práva na víc než 30 zemí kvůli klimatické změně.
- Stěhování se za prací: Jak zlepšit právní možnosti práce v EU?
- Příspěvek na péči: zvýšení ani automatická valorizace letos nejspíš nebude. Příspěvek v nižších stupních závislosti se nezměnil již osm let.
- Proč se smráká nad chemickým průmyslem ve světě a v Evropě dvojnásob?
- Zas tak špatně na tom nejsme
- Investoři vybírající jednotlivé akcie nejsou hloupí. Trh je zkosený proti nim
- Proč a jak sjednat úrazové pojištění pro děti?
Prezentace
20.09.2023 Jak flexibilně financovat vaše podnikání mimo...
18.09.2023 Téma: dílenský stůl - pro kutily i živnostníky
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Petr Lajsek, Purple Trading
Vladislav Hetfleiš, Ronda Invest
Výpadky dodavatelských řetězců způsobily pokles důvěry v ekonomiku
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Michal Brothánek, AVANT IS
r2p invest SICAV, a.s.: Pečlivý výběr investic přesáhl zhodnocení 40 % pro VIA
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Martin Ždímal, RIXO.cz
Iva Grácová, Bezvafinance
Revoluce v dotacích je tady: Dotace na zateplení domu a peníze předem
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Robin Běhal, Klik.cz
Měří nebo neměří? Známe pravdu o obecních radarech, které straší řidiče po celém Česku
Marek Pokorný, Portu
Aktivní vs. pasivní investování: Co je dlouhodobě úspěšnější?