Pozor na pojištění zdarma v autobazarech
Na začátku roku se rozhodl Zdeněk pro koupi vozu. Na nový neměl, a tak si vybral ojetinu. Po kratším hledání si v jednom z pražských autobazarů vybral Ford Focus starý pět let za cenu 155 000 korun. Částku se mu podařilo usmlouvat na 150 000. "Prodejce mi ale nabídl ještě další slevu, pokud si sjednám pojištění mechanických a elektrických závad vztahující se právě na starší vozidla. Přišlo mi to zajímavé, protože pár známých právě u vozů z bazaru tento problém řešilo a opravy si hradili z vlastní kapsy,“ vzpomíná Macháček.
Sleva však byla jen na oko. Nové nacenění totiž znělo 140 500 korun za vůz a pojištění Carlife v základní verzi bronz s platností na dva roky za 9500 korun, celková cena tedy byla pro Zdeňka stále 150 000 korun. „Před touto „slevou“ by se kupující měl mít na pozoru,“ varuje Jiří Pěnčík, analytik neživotního pojištění Partners, a dodává: „Tím, že se sníží cena vozu, tak to znamená i snížení plnění z povinného ručení v případě totální škody. A to si stěží někdo uvědomí.“
Zdeněk však smlouvu o koupi vozu i pojistku podepsal přímo v bazaru, bál se, aby o výhodnou nabídku a vyhlédnutý vůz nepřišel. „Teprve doma jsem se podrobněji začetl do smlouvy a zarazilo mne na ní několik věcí, o nichž se prodejce nezmínil. Zejména to, že se pojištění vztahuje jen na dvě pojistné události během jednoho roku,“ dodává majitel vozu.
Zdeňkovi se situace rozležela v hlavě a na základě této zkušenosti se rozhodl obrátit na svého kamaráda Ondřeje Veselého, finančního poradce Partners, a o pojištění se s ním raději ještě poradit. Společně prošli smlouvu a najednou už to nebyla ta výhodná nabídka, jak ji prezentoval prodejce v autobazaru. "Zdeněk sice měl pojištěny mechanické a elektronické závady na svém voze, jenže bylo s nimi spojeno velké množství výluk. To ale nebylo to hlavní,“ vysvětluje poradce Partners.
"Cena pojištění byla 9500 a maximální pojistné plnění 10 000 korun. Tedy při první škodní události by byl Zdeněk tak zvaně na svých, a aby se mu pojistka rentovala a byla výhodná, tak by vlastně musel doufat v další událost. A to během jednoho roku! Navíc pojišťovna může od smlouvy do tří měsíců po pojistné události odstoupit.“ Pokud by tak učinil, znamenalo by to pro pojištěného, tedy pro Zdeňka Macháčka, že by si druhou škodní událost musel platit ze svého a výhodnost pojištění je nulová.
Že Carlife není tím pravým ořechovým autopojištěním, se s Ondřejem Veselým shoduje i Jiří Pěnčík z Partners: "Z hlediska pravděpodobnosti je šance na návratnost ceny pojistného opravdu nízká, pojištění se vztahuje jen na některé součástky. A troufnu si tvrdit, že lajk na první pohled nepozná, která součástka se zrovna porouchala.“
Co to tedy v praxi znamená? Podmínkou plnění při poruše nebo nehodě je nutné auto opravit ve specializovaném servise. A těch podle seznamu poskytovatele pojištění Defend Insurance na malých městech moc není, většina z nich je v Praze, Plzni, Ostravě či Brně. „Docela dobře se může stát, že řidič nechá auto odtáhnout několik desítek kilometrů do specializovaného servisu a tam zjistí, že na opravu dané součástky se pojištění nevztahuje. Takže všechno, včetně odtahu, si najednou platí z vlastního. Kdyby to věděl předem, tak vůz odveze do nejbližšího servisu,“ uzavírá Pěnčík.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz