TNBiz (TN.cz)
Auto Moto  |  26.05.2014 15:25:32

Stav autobazarů v České republice se od roku 1989 lepší jen pomalu

V České republice se každý rok prodá zhruba čtyřikrát více ojetin než nových aut. Jen pro srovnání, na západ od našich hranic je převaha trhu s ojetými auty nad novými vozidly jen asi dvojnásobná. Jedná se tedy o velmi lukrativní byznys, který má ale v očích mnoha kupujících negativní image. Proč?
 

Auto, stejně jako každá jiná věc, ztrácí časem své původní vlastnosti. Prostě se opotřebovává, čímž klesá jeho skutečná hodnota. Jenže následný prodej tohoto opotřebovaného auta poskytuje velmi široký prostor pro jakousi improvizaci, jak dostat zpátky co nejvíc peněz. A právě tady se pak dostáváme na velmi tenkou hranici mezi poctivým prodávajícím a podvoníkem.
 

Na jedné straně asi nemá smysl nikomu vyčítat, že se snaží auto před prodejem připravit tak, aby vypadalo co nejlépe. Jenže kupující mají největší strach z toho, že prodávající neskončil jen u vyleštění karoserie a umytí interiéru. Existuje mnoho způsobů, jak ojeté auto omladit či dokonce legalizovat, aniž by lajk cokoli poznal.
 

Dnes se nejčastěji přetřásají stočené tachometry, ale ty jsou jen špičkou ledovce skrývajícího kradená auta, bourané vraky svařované z několika kusů či vozidla v exekuci nebo s jinou právní vadou. Pojďme se teď podívat na nejčastější nekalé praktiky, se kterými se můžete u ojetých aut setkat.
 

Stočený tachometr
 

Zásah do ukazatele stavu ujetých kilometrů dnes zvládne každý aspoň trochu šikovný mechanik. Naprostá většina soudobých aut používá digitální tachometr a nastavení libovolného čísla na displeji je otázkou asi pěti minut práce s počítačem a specializovaným programem.
 

Nejčastěji se stáčejí dovezená ojetá auta ještě před první českou STK, na které se stav kilometrů zapisuje. Takové auto může být stočeno o stovky tisíc kilometrů. Ale upravují se například i vozidla z leasingových společností či firemní auta, která používají zaměstnanci pro skouromé účely. Dnes se stav kilometrů zaznamenává jen během oficiálních servisních prohlídek a na STK. Mezi tím je tak vytvořen prostor pro manipulaci, kterou nemusí nikdo odhalit.
 

Kradené auto
 

Legalizovat kradené auto není snadné, ale jde to. Podvodníci nejčastěji registrují auta na nefungující právnickou osobu, přes tzv. bílého koně. Cílem je pak na takové vozidlo získat leasing, pojistit ho a nechat si ho od komplice znovu "ukrást". Dotyčné vozidlo pak obvykle rychle mizí v zemích bývalého Sovětského svazu. S legalizací kradených aut u nás ale pomáhají za úplatu také někteří zaměstnanci STK nebo úředníci. Touto cestou lze pak legalizovat "skládačku", tedy auto svařené z dílů z kradených aut. Kupující nemusí na první pohled nic poznat, neboť se může zdát, že se jen jedná o vozidlo opravované po nehodě, ale s platnými doklady.
 

Od září 2013 je sice Česká republika napojena na celoevropský registr vozidel EUCARIS, ale i v něm lze "schovat" kradené auto. Stačí koupit za mnohem menší cenu stejný typ vozidla, zpravidla silně opotřebovaný nebo s vadným motorem, změnit VIN kód kradeného auta na toto legálně koupené a výsledek pak bez problémů prodat. Podle čísla VIN totiž bude zmíněné vozidlo v systému fungovat jako v zahraničí koupené, legálně prodané a vyvezené a následně přihlášené u nás.
 

Vozidlo po nehodě
 

Zatímco právně může být vozidlo v pořádku, kupující by se měl mít na pozoru, zda neprodělalo vážnou nehodu. Auta svařovaná z několika různých vraků nejsou na našich silnicích výjimkou a pro uživatele se může jednat doslova o pojízdnou rakev, která se i při případné malé nehodě může zlomit jako sirka. Někteří podvodníci také neváhají svařovat tyč řízení nebo po opravě do vozu nevrátit airbagy, jejichž kontrolku pak napojí na nějaký jiný elektronický řídící systém vozidla. Lajk tak po znasnutí kontrolky airbagu nabyde mylný dojem, že je airbag funkční.
 

Spousta českých autobazarů se ale ani nesnaží svou image nějak zásadně měnit. Vždyť dvě třetiny bazarů neprověřují skutečný stav ujetých kilometrů a jedna pětina jich vůbec nekontroluje registr dlužníků a zda není na vozidlo uvalena exekuce. Zhruba polovina autobazarů pak ani nedisponuje vlastním servisním zázemím. Se snahou o zprůhlednění trhu s ojteými auty u nás přišla například společnost TÜV Nord Czech, která nabízí certifikaci autobazaru podle předem stanovených, a nutno dodat že přísných, měřítek. Z celkem čtyř stovek oslovených autobazarů nakonec certifikaci podstoupili pouze dva.

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688