Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  24.06.2013 09:42:51

Kam se poděli skuteční lídři?

Ryba smrdí od hlavy, praví známé rčení. Pokud něco nefunguje ve firmě (nebo i ve státě), je potřeba začít od horních pater. Pohled nám tak padne na lidi, kteří vedou ostatní. Vedení lidí je jednou ze stěžejních činností každého manažera. Samozřejmě, každý vrcholový manažer musí mít přesně definovaný cíl, dobře propracovanou strategii, precizně připravenou organizaci firmy, ale pokud nemá vůdčí schopnosti, nedokáže lidi stmelit, nedokáže vzbudit u lidí důvěru a nedokáže je strhnout svým směrem, zůstane jeho vztah k lidem pouze ve formální rovině. Lidé tak budou vesměs pracovat do výše své mzdy. Dokážeme si jistě představit, jakou výkonnost, jaký tah, pak taková firma má. Na téma leadershipu bylo již napsáno mnoho: co znamená „mít vůdčí schopnosti“ neboli způsobilost k vedení lidí, dají se tyto schopnosti získat, a pokud ano, jak? Jak v lidech vytvořit důvěru a dokázat je strhnout „svým“ směrem? Jaký je rozdíl mezi lídrem a manažerem apod. Zdá se však, že tato obecná znalost o leadershipu nestačí.

Nerad bych zevšeobecňoval, nicméně každý máme svou zkušenost, ať už z praxe vlastní či obecně, z života. Stačí se podívat kolem sebe – do života osobního, podnikového či do toho politického. Kolik lídrů kolem sebe vidíte? A pokud jste člověk, který vede druhé, jakou známkou od 1 do 5 byste jako lídra ohodnotil sám sebe? A jakou známku by Vám asi dali na stejnou otázku Vaši lidé? Na základě vlastní zkušenosti nemohu než konstatovat: skutečného lídra aby člověk jako jehlu v kupce sena hledal. Lídři typu T.G.Masaryka či T. Bati (abych vzpomněl zástupce jak politické tak podnikatelské scény) nám žalostně v dnešní společnosti chybí. A to je obrovská škoda, neboť jsem přesvědčen, že 99% lidí má na víc, než co předvádí. Chybí nám pouze skuteční lídři, kteří by z nás ono „víc“ dostali. Proč? Mám za to, že důvodů je několik:

1. Morální charakter, resp. vnitřní rozměr člověka – dnešním rádoby lídrům chybí pevné morální hodnoty (nejde o moralizování, ale o pevné hodnoty) a integrita (tedy soulad mezi myšlením, slovy, činy). V jednom filmu se praví: „Máte slabé vůdce. A slabé je máte proto, protože jsou morálně rozložení.“

2. Chybí vize – dle průzkumu pouhá 3% lidí má cíle pro to, co by chtěli dosáhnout. Možná jsme coby český národ postiženi filmem o básnicích a seznáváme, že mít za 5 let první auto a za 7 let první dovolenou v Chorvatsku, je směšné. Kde chybí vize, lid strádá, praví se v Bibli. Vize je jako olej do motoru. Je jako zážeh energie, když se nedostává sil v krizi. Kde je vize a účel, tam je dlouhodobá životnost firem – opět doloženo na průzkumu. Navíc máme tendenci předimenzovávat krátkodobé cíle a poddimenzovávat dlouhodobé cíle. Z toho pak plyne opět mnoho negativních důsledků.

3. Instantní doba a prachbídná vytrvalost – všichni chceme vše, hned. Trpělivé čekání na příležitost, formování vnitřního charakteru, trénování dovedností, přepínání svých sil, aby se vytrénovali do konkrétní podoby, není něco, co by v době instantních polévek, instantních káv a rychle dostupných úvěrů frčelo. Tak se stáváme opravdu neskutečně vnitřně slabí, každá větší překážka nás odradí. Chybí vůle bojovat za správnou věc, navzdory nepřízni osudu a okolností. Nicméně i Abraham Lincoln – pokud použiji opět jeden příklad za všechny – byl skoro celoživotní „packal“, vč. toho, že několikrát neúspěšně kandidoval na amerického prezidenta, a nakonec to byla persona „par excellanc“.

4. Neochota sloužit – všichni skutečně pozitivní lídři v sobě měli hluboce zakořeněnou touhu sloužit druhým lidem, být jim prospěšní. Kolik lidí dnes, ať už vezmeme v potaz politickou či podnikatelsko-manažerskou scénu, chce opravdu svou funkcí sloužit druhým lidem? Takový člověk by mimochodem byl brán spíše za směšného snílka. Vládne nám sobectví a to je mor jak pro společnosti, tak pro skutečně pozitivního lídra.

5. Slabé komunikační schopnosti – je to až paradox, vzhledem k faktu, kolik školení a kurzů na oblast soft-skills máme dnes k dispozici. Zdá se tedy, že komunikační trénink není tou nejlepší cestou k tomu, jak zlepšit své komunikační dovednosti. Co tedy dělat? Obávám se, že má odpověď Vás neuspokojí. Je třeba rozšířit slovní zásobu. Tedy hodně číst. Mít zkrátka načteno. Člověk, který bude mít v aktuální slovní zásobě cca. 3.000 slov logicky nemá šanci proti tomu, který má slovní zásobu na úrovni 10.000 slov. Průzkumy ukazují, že se slovní zásobou jsme na tom špatně. Kolik z nás dosahuje aktuální slovní zásoby alespoň 5.000 slov? K tomu, když se pak přidá trénink komunikačních dovedností, můžeme se bavit o tom, že se posouváte coby skvělý řečník a komunikátor výrazně dopředu. Čili nikoliv televize, ale kvalitní knihy jsou cestou…

Takto bych mohl pokračovat dál, nicméně článek by začal být příliš dlouhý a odrazoval by od čtení. Máte-li však o dané téma zájem, můžete plynule pokračovat na stránky www.dovednostimanazera.cz či využít služeb společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o., www.jip-pf.cz

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

26.03.2024  5 důvodů, proč by měl e-shop outsourcovat logistiku Michal Petrák (Comgate)
17.03.2024  Jak proměnit svůj relax s golfovou holí v nejlepší investici roku? Exkluzivní... Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
02.03.2024  Proč je dovolená na Maledivách skvělou investicí do vašeho zdraví a pohody Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)

Přečtěte si také:

07.08.2023Kam se poděla recese? Mgr. Timur Barotov (BHS)
21.09.2021Evidence skutečných majitelů: Jaký je skutečný přínos? Dun & Bradstreet (Dun & Bradstreet)



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688