(Kurzy.cz)
Leaseplan: Ceny ojetin: historické cenové dno je pryč, ale teď v létě se nákup vyplatí
Kdo chce výhodně koupit ojetý vůz, měl by tak učinit v létě nebo v prosinci. Tehdy
jsou ceny prakticky každý rok nejníže, přičemž konec roku bývá ještě výhodnější
než léto. Vyplynulo to z analýzy společnosti LeasePlan zaměřené na operativní
leasing a správu vozových parků. Zájemci o ojetý automobil se nyní musí smířit s faktem,
že historické dno cen již propásli. Nejníže se ceny pohybovaly mezi prosincem 2009
a prosincem 2010, kdy patřily k nejnižším i v rámci celé Evropy. I v roce 2011 se ale dá
na nákupu ojetiny výrazně ušetřit, pokud zvolíte vhodný okamžik nákupu a nebudete
ignorovat trendy na trhu.
„Ceny ojetin podléhají tradičně výrazným sezónním výkyvům. Platí, že ‚když se začne zelenat tráva‘,
zájem o ojeté automobily výrazně stoupne a s ním jde nahoru i cena. Naopak během prázdnin a
v prosinci jsou ceny ojetin nejnižší, což je dáno menším zájmem v tomto období,“ říká expert ze
společnosti LeasePlan Daniel Prostějovský. „Kromě sezony má na cenu ojetin vliv i řada
ekonomických faktorů. V extrémní podobě se to ukázalo v ČR. Na začátku tisíciletí zde byly
jedny z nejdražších ojetin v Evropě, na přelomu let 2009/10 zase patřila česká ojetá auta k
nejlevnějším,“ pokračoval Daniel Prostějovský
Analýza LeasePlanu ukázala i další trendy na trhu ojetých automobilů:
Bílá barva už není tabu
Dříve byla bílá ojetina prakticky neprodejná, tato barva byla spojena pouze s firemními automobily. Nyní se obliba této barvy vrátila a milovníci bílé se tak nemusí vozidlům této barvy vyhýbat v obavě, že později nebudou moci automobil prodat.
Výrazně poklesly dovozy ojetin ze zahraničí
Dříve dovážela většina autobazarů ojeté automobily ze zahraničí. Tento trend ale prakticky vymizel. Lidé v Česku požadují, aby ojeté vozidlo mělo předchozího českého majitele. Automobilům dovezeným ze zahraničí již lidé nevěří. Dovoz se autobazarům nyní navíc nevyplatí ani finančně.
Zájmu o ojetiny nahrávají i dlouhé čekací lhůty na nové automobily
Do autobazaru dnes často zajde i zájemce, který původně stál o nové vozidlo. Řadu lidí totiž odradí dlouhé čekací lhůty na nové automobily, a to hlavně u některých evropských a v poslední době i japonských výrobců. Z autobazaru může s vybraným vozidlem oproti tomu odjet prakticky hned.
Xenony už nejsou u nižších kategorií aut takovým hitem
V minulých letech byly velmi populární xenonové světlomety. Koupit si ojeté auto s xenony se ale příliš nevyplatí, nová xenonová výbojka totiž stojí 2 500 až 4 500 Kč. Poslední generace halogenových světlometů se už kvalitou svícení xenonům téměř vyrovná, a její provoz přitom vyjde daleko levněji. Xenony jsou nicméně stále „nezbytností“ u drahých vozidel, včetně ojetin.
Ojetina bez klimatizace se prodává mnohem hůře
Obecně se zvyšuje náročnost kupců ojetých automobilů na jejich výbavu. Velmi výrazný hendikep tak například mají vozidla bez klimatizace, a to i u nižších kategorií. Rovněž se zvyšuje poptávka po autech s automatickou převodovkou. Lidé se už oproti minulosti nebojí ani složité elektroniky a její poruchovosti. Problémem naopak může být jakýkoliv škrábanec na autě, lidé si častěji než dříve rádi připlatí za perfektní stav.
Odklon od dieselových motorů
U ojetin došlo k výraznému odklonu od dieselových motorů, hlavně u malých vozů jako Škoda Fabia. Ojetých benzinových Fabií a Octavií je v autobazarech výrazný nedostatek. Dieselové technologie jsou totiž velmi drahé, což platí i o jejich opravách. Dieselové motory mají sice nižší spotřebu, ale hlavně u soukromých automobilů s menším nájezdem (cca 15 až 20 tisíc km ročně) se při započtení nákladů na servis nevyplatí. Výhodné jsou tak spíše pro firmy využívající operativní leasing a pro jejich zaměstnance, kteří pak díky nižší spotřebě platí méně za soukromé kilometry.
Na Moravě ceny ojetých aut vyšší než v Praze
Zájemci o ojeté automobily z Moravy by si měli udělat výlet do Čech. Platí, že například v pražských autobazarech jsou ceny o jedno nebo dvě procenta nižší, než nabízejí prodejci na Moravě.
LeasePlan je evropským lídrem operativního leasingu automobilů a celosvětově patří k
největším firmám poskytujícím automobilové služby. Je zastoupen ve 30 zemích. V roce
1995 přivedl operativní leasing do České republiky a stal se jedničkou tuzemského trhu. Díky
unikátnímu řešení account managementu LeasePlan dlouhodobě obhospodařuje klienty s
různou velikostí vozových flotil, kdy každému klientovi se věnuje svěřený tým profesionálů.
Dnes v České republice spravuje vozový park přibližně tisícovce klientů a v jeho flotile je
téměř 20 tisíc vozidel. Pro další informace prosím navštivte www.leaseplan.cz.
Hlavní výhody správy vozových parků se společností LeasePlan jsou:
§ Všechny služby v jednom a bez starostí – firmy se mohou plně věnovat hlavnímu předmětu své činnosti, a ne se zabývat správou vozového parku.
§ Služby LeasePlanu zahrnují komplexní analýzu nákladovosti vozového parku a doporučení k optimalizaci fleetu, správu vozidel, jejich pořízení, servis i veškerou administrativu spojenou například s kontrolou nákladů a fakturací, pomocí při dopravních nehodách pro řidiče vozidel či zpětného převzetí a prodeje ojetých vozidel.
§ LeasePlan také umožňuje přesně spočítat celkové měsíční náklady na vozidlo – vyjádřené v jediné měsíční položce, kterou klienti předem znají.
§ Firmy s pomocí LeasePlan ušetří – LeasePlan je významným zákazníkem servisů i dalších dodavatelů – díky tomu výhodnější podmínky může přenášet na své klienty.
§ Žádná počáteční akontace – LeasePlan produkty jsou řešením pro zlepšení a plánování cash flow klientů.
Jan Šimral
Madison PA
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz