EK: Šedesát procent objednávek přeshraničního nákupu přes internet obchodníci odmítnou
BRUSEL (MEDIAFAX) - Na 60 procent objednávek přeshraničního nákupu přes internet v Evropské unii je odmítnuto, protože obchodníci nedodávají zboží do jiné země nebo nenabízejí přeshraniční platbu. Uvádí se to v nové studii EU zveřejněné ve čtvrtek.
V průzkumu Evropské komise proběhlo přes 11 tisíc zkušebních objednávek. V šedesáti procentech případů ale klienti nemohli přeshraniční transakci dokončit, protože obchodník nedodával zboží do jiné země, nebo nenabízel odpovídající způsob přeshraniční platby.
Nejmenší možnost přeshraničního nákupu mají spotřebitelé v Lotyšsku, Belgii, Rumunsku a Bulharsku. Ve většině zemí jsou ale šance na úspěšné uskutečnění přeshraničního nákupu nižší než 50 procent.
Podle zprávy EK unikají občanům EU v jednotlivých státech značné výhody. Ve více než polovině členských států je totiž možné nakoupit polovinu i více výrobků v jiné zemi o desetinu levněji, a to se započtením nákladů na dopravu. Polovinu hledaných výrobků také nebylo možné najít na národních internetových stránkách a nabízel je pouze obchodník z jiného členského státu.
„Výsledky tohoto průzkumu jsou velmi zarážející, nyní máme konkrétní fakta a čísla, která ukazují, jak se jednotný evropský trh pro spotřebitele nevztahuje na nákup přes internet. Lepší podmínky a větší výběr výrobků pro spotřebitele na našem širokém evropském trhu by mohly být na dosah pouhým kliknutím myší,“ uvedla eurokomisařka zodpovědná za oblast ochrany spotřebitele Meglena Kunevová. „Ale ve skutečnosti jsou lidé nakupující přes internet často omezeni prostorem uvnitř státních hranic. Lepší výběr a hodnota za vynaložené peníze jsou evropským spotřebitelům odpírány. Zaslouží si více. Musíme zjednodušit bludiště právních předpisů, které brání obchodníkům prodávajícím přes internet nabízet zboží v jiných zemích,“ dodala Kunevová.
Podle eurokomisařky pro informační společnost a média Vivian Redingové je dosažení jednotného digitálního trhu hlavní prioritou Evropy. „Nebudeme mít skutečné digitální hospodářství, dokud neodstraníme všechny překážky, které se kladou internetovým transakcím a konečným spotřebitelům. Toto musí být na prvním místě seznamu všech politických iniciativ, které se zabývají znovuobnovením projektu jednotného trhu,“ uvedla Redingová.
Hodnota evropského trhu elektronického obchodování byla v roce 2006 odhadnuta na 106 miliard eur. Internet je navíc podle EK nejrychleji rostoucím maloobchodním kanálem. V roce 2008 prodávalo 51 procent maloobchodníků EU přes internet.
David Vandrovec, vandrovec@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz