(Kurzy.cz)
Přinutila krize Čechy šetřit na vánočních výdajích?
Dvě pětiny dospělé populace (3,5 milionu jednotlivců) připouštějí, že omezily výdaje na vánoční a novoroční svátky v důsledku obav z dopadů finanční krize. Navzdory tomu Češi nakonec za vánoční dárky utratili v průměru více, než původně plánovali.
Společnost Factum Invenio položila v rámci pravidelného šetření Factum Omnibus sadu otázek na téma Vánoce a nákup vánočních dárků. Dotazování proběhlo ve 2 vlnách. První vlna ve dnech 7. – 12. listopadu 2008 na reprezentativním souboru 987 jednotlivců ve věku od 15 let, druhá vlna ve dnech 16. – 21. ledna 2009 na reprezentativním souboru 1113 jednotlivců ve věku od 15 let. Oba výběry byly získány kvótním způsobem.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že 39 % Čechů omezilo výdaje na vánoční a novoroční svátky v důsledku obav z finanční krize. Nejvýrazněji výdaje omezili jednotlivci žijící v domácnostech s nejnižšími příjmy (hrubý měsíční příjem domácnosti do
15 000 Kč) a lidé žijící v jednočlenných domácnostech. Naopak nejméně omezili výdaje jednotlivci ve věku do 29 let a lidé žijící ve 4 členných domácnostech.
Češi šetří různě: pětina dospělé populace (21 %) omezila výdaje na nákup vánočních dárků, 12 % populace omezilo výdaje na potraviny, 10 % na nápoje a rovněž 10 % výdaje na trávení volného času / rekreaci během vánočních a novoročních svátků.
Nákup dárků
Češi vydali za dárky v průměru 6 624 Kč (58 % Čechů ovšem 5 000 Kč nebo méně). Nejvíce utráceli za dárky lidé ve středním věku (30-59 let), lidé žijící v domácnostech s vyššími příjmy a obyvatelé Prahy (8 421 Kč). Naopak, nejméně za dárky utráceli jednotlivci ve věku do 29 let, ekonomicky neaktivní a osoby žijící v domácnostech s hrubým měsíčním příjmem do 15 000 Kč. Obecně lze konstatovat, že s vyšším vzděláním jednotlivce i s vyšším příjmem domácnosti útrata za vánoční dárky roste.
Navzdory tomu, že značná část populace omezila výdaje na Vánoce, Češi nakonec utratili za vánoční dárky v průměru o 640 Kč více než původně plánovali. Výsledky 1.vlny vánočního výzkumu (listopad 2008) ukázaly, že průměrný Čech plánoval utratit za vánoční dárky 5 984 Kč (obyvatel Prahy 6 895 Kč). Celkem 53 % populace plánovalo utratit nejvýše 5 000 Kč.
Z hlediska finanční útraty převládala mezi nakupovanými/darovanými dárky u 40 % populace kosmetika, drogerie a parfumerie, u 39 % textil a oblečení, u 22 % hračky a společenské hry a u 19 % populace knihy, učebnice, hudební a filmové nosiče.
Předvánoční plány na nákup dárků a skutečnost jsou v tomto ohledu ve vzájemné shodě. V listopadu 2008 lidé plánovali jako hlavní dárky (z hlediska finanční útraty) dárky z oblastí kosmetika, drogerie a parfumerie, textil a oblečení, hračky a společenské hry.
Povánoční a novoroční slevy
Povánoční a novoroční slevové akce využilo 53 % dospělé populace. Slevové akce využili především obyvatelé Prahy (67 % obyvatel Prahy využilo povánoční a novoroční slevové akce), osoby žijící v domácnostech s vyššími hrubými měsíčním příjmy (61 %), a jednotlivci s vysokoškolským vzděláním (60 %). Naopak, nejméně slevové akce vyhledávali jednotlivci žijící v domácnostech s nejnižšími hrubými měsíčními příjmy (35 %), jednotlivci ve věku 60 a více let (42 %) a ekonomicky neaktivní (45 %).
Nejčastěji nakupovaným zbožím byl textil a oblečení (32 % dospělé populace využilo povánoční a novoroční slevové akce k nákupu textilu a oblečení), obuv (16 %), potraviny, nápoje a alkohol (11 %), kosmetika (9 %) a elektronika (6 %).
Podrobné výsledky výzkumu týkajícího se Vánoc, vánočních dárků a povánočních slev shrnuje volně prodejná studie Vánoce 2008. Přináší informace o útratě za vánoční dárky, nákupu vánočních dárků, omezení vánočních a novoročních výdajů v důsledku obav z dopadu finanční krize, způsobu financování nákupu dárků a využívání povánočních a novoročních slev.
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz