O jakých značkách se mluví v České republice?
Poradenská firma a agentura Outbreak, specialisté na Word of Mouth Marketing, a Mr. Think přinášejí data z první části výzkumu o roli značek v diskusích obyvatel ČR
Praha, 14. května 2008
Nejdiskutovanější značkou je O2. Spotřebitelé jsou nejméně ochotni doporučovat finanční instituce a mobilní operátory. Pozitivní diskuse převažují, ale negativní sdělení se šíří rychleji. Nejčastějším a nejdůvěryhodnějším zdrojem informací jsou rodina a přátelé. Tyto a další závěry přináší Outbreak WOMonitor, první výzkum o roli značek v konverzacích obyvatel ČR.
Outbreak WOMonitor
“Word of Mouth je jedním z nejvlivnějších faktorů úspěchu řady našich značek a přitom jsme o roli značek v diskuzích našich cílových skupin dosud věděli tak málo," uvádí k výzkumu Michal Riegel, ředitel marketingu Stock Plzeň a jeden z prvních zákazníků Outbreak WOMonitoru.
V pilotní vlně Outbreak WOMonitoru bylo změřeno téměř 7 tisíc diskusí o 125 značkách v kategoriích finance, telekomunikace, nealko nápoje, alkoholické nápoje, potraviny a kosmetika. Vzorek prezentace výsledků je zdarma ke stažení na www.outbreak.biz. Garant výzkumu Dr. Ivan Tomek alias Mr. Think říká: "Nabídka podílet se na pilotním měření WoM v ČR se nedala odmítnout. Ukázalo se, že WoM se měřit dá a že i za poměrně krátkou dobu se ukazují posuny ve vztahu ke značkám – jak pozitivní, tak negativní, podle toho, o čem spolu lidé mluví."
Nejdiskutovanější značky
Na prvním místě v počtu diskusí se umístila značka O2, následovaná Vodafonem a T-Mobilem, čtvrté místo obsadila Česká spořitelna a páté Coca Cola. Dále se v první desítce umístily Kofola, Komerční banka, Mattoni, Nivea a Gambrinus.
Nejčastěji diskutované značky podle počtu diskusí |
1. O2 TELEFÓNICA |
2. VODAFONE |
3. T-MOBILE |
5. COCA COLA |
6. KOFOLA |
8. MATTONI |
9. NIVEA |
10. GAMBRINUS |
Nejméně doporučované jsou značky finančních institucí
Z hlediska Net Promoter Score, což je index ukazující připravenost spotřebitelů doporučit značku, dopadly nejhůře finanční instituce, následované mobilními operátory. Nejvíce pozitivních doporučení naopak zaznamenaly značky Mattoni, Nivea a Pilsner Urquell.
Češi o značkách mluví hlavně pozitivně, ale negativní informace se šíří rychleji
Respondenti výzkumu uvedli, že 75 % jejich diskusí o značkách bylo v pozitivním duchu, 12 % v neutrálním a jen 13 % mělo negativní tón. Podíváme-li se na tón diskuse podle kategorií zboží a služeb, pak u služeb narůstá podíl negativních diskusí na 17 % u mobilních operátorů a na 22 % u finančních institucí. „Tento výsledek nás potěšil,“ konstatuje jeden ze zakladatelů společnosti Outbreak Ivo Laurin a pokračuje: „Vyvrací totiž stereotypní dojem, že reptaví Češi si sdělují především negativní zkušenosti s výrobky a službami. Pravda ale je, že právě negativní informace o značkách lidé předávají více posluchačům.“
"Reklama? Vnímám, ale moc jí nevěřím."
Nejvíce respondentů uvedlo jako nejčastější zdroj informací o značkách:
přátele (80 %)
rodinu (73 %)
a televizní reklamu (72 %).
Za nejdůvěryhodnější zdroj informací lidé považují:
členy rodiny (83 %)
přátele (77 %)
kolegy a známé (66 %).
Naopak pouze přibližně 11 % lidí věří reklamě. Největší rozdíl mezi využíváním a důvěryhodností je u televizní reklamy: jako zdroj informací jí využívá 72 % respondentů, ale důvěřuje jen 11 %. „Pochopitelně to neznamená, že tradiční reklama ztratila smysl.“ vysvětluje Dan Farkaš, druhý ze zakladatelů Outbreaku a pokračuje: "Je prostě jen rozumné dobře zvážit, které komunikční cíle jsou dnes realisticky naplnitelné televizní reklamou a které ne."
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz