Kolik banky ušetřily svým klientům v roce 2007?
Minulý týden jsme tiskovým mluvčím bank zaslali anketní otázku, která se týkala možných úspor klientů, vyplývajících ze změny poplatkové politiky bank. Otázka přesně zněla:
Můžete vyčíslit, kolik klienti vaší banky ušetřili letos na poplatcích díky využití vašich letošních nových či inovovaných nabídek základních bankovních služeb?
Do dnešního dne reagovaly tyto banky (odpovědi bank najdete níže): Raiffeisenbank (eBanka), GE Money Bank, Česká spořitelna, Poštovní spořitelna, HVB Bank, Živnostenská banka, Volksbank.
Naopak jako jediná neodpověděla Komerční banka. Všechny banky poslaly seznam změn a nových služeb, které v letošním roce nabídly svým klientům. Pokud jde o konkrétní vyčíslení, jedině GE Money bank zaslala konkrétní cifru, kolik klienti této banky ušetřili volbou jejich nového produktu v tomto roce – 14 (respektive 34) milionů korun.
Raiffeisenbank a eBanka klientům v září nabídnou zcela ojedinělý typ účtu, ve kterém klienti získají celou řadu služeb zdarma. Ostatní služby přitom budou moci volit zcela podle svých potřeb a preferencí a budou tak platit jen za ty služby, které skutečně využívají.
Tomáš Kofroň, Raiffeisenbank a eBanka
GE Money Bank je dynamickou bankou, jejíž novinky udávají směr na českem bankovním trhu. Účet Genius Active se všemi bankovními službami v rámci jednoho měsíčního paušálu nabídla GE Money Bank počátkem roku 2007. Klient předem ví, kolik měsíčně zaplatí, protože transakce a služby, které v jiných bankách platí samostatně, má již v rámci účtu zahrnuty zdarma a šetří tak na poplatcích. Tento výhodný transparentní účet má i variantu pro živnostníky a podnikatele a využívá jej již téměř 100.000 klientů.
Jen díky účtům Genius Active ušetřili klienti GE Money Bank od února 2007, kdy byl účet uveden na trh, 14 milionů korun. Celkově je tato částka násobně vyšší, ale v rámci transparentnosti uvádíme skutečně jen číslo, které můžeme prokázat, protože nemůžeme přesně vyčíslit kolik ušetřili klienti jiných bank, kteří převedli svůj účet do GE Money Bank.
Klienti, kteří mají účet Genius Active od GE Money Bank ušetří do konce roku minimálně 34 milionů korun na poplatcích, a to je úctyhodné číslo.
Eva Chaloupková, GE Money Bank
Počet klientů České spořitelny dlouhodobě roste a s nimi i množství poskytovaných produktů a služeb – zvýšily se počty sporožirových účtů (meziroční nárůst 1,4 %*); klienti na nich realizovali více transakcí (meziroční nárůst počtu transakcí je 4,8 %*); zaznamenali jsme také mimořádný zájem o přímé bankovnictví, kdy počet aktivních klientů služby SERVIS 24 a BUSINESS 24 vzrostl o 9,7 %*. To vše ovlivňuje výši příjmů z poplatků, který meziročně vzrostl jen o 3,3 %*, přičemž hlavním zdrojem příjmů z poplatků jsou právě platební transakce, které v počtech zaznamenali téměř 5%* nárůst.
Cenové zvýhodnění poskytujeme u služby přímého bankovnictví, kdy mají klienti možnost provádět transakce za zvýhodněných podmínek. Úsporným řešením je také používání platebních karet, které v počtech ke konci prvního pololetí 2007 zaznamenaly 6,6%* nárůst. Majitelé karet neplatí za transakce u obchodníků, výběry z bankomatů ČS je možné v rámci Osobního účtu České spořitelny nastavit zdarma, finanční úsporu představuje také věrnostní Bonus Program nebo využití slev u vybraných obchodníků poskytovaných Programem Partner.
Od ledna 2007 mohou klienti ušetřit i v případě odcizení nebo ztráty karty, protože Česká spořitelna ručí za neoprávněné transakce ztracenou nebo odcizenou platební kartou přesahující částku 4 500 Kč již dva dny před blokací karty. Letošní novinkou je také Osobní účet České spořitelny, kdy si klient sám sestaví účet podle svých potřeb. Některé další novinky, které Česká spořitelna uvedla v roce 2007:
- prodloužení otevírací doby celkově o více než 800 hodin týdně ve více než 430 pobočkách,
- rozšíření možnosti investování prostřednictvím služby SERVIS 24 Internetbanking: klient si sám modeluje vlastní portfolio klientů a prostřednictvím přímého bankovnictví provádí jejich nákup, odkup a výměnu,
- možnost sjednání hypotéky, u níž si klient sám volí doložení příjmu.
* údaje jsou k 30. červnu 2007
Kristýna Havligerová, Česká spořitelna
Za poslední rok došlo v Poštovní spořitelně k několika úpravám a inovacím, které přispěly ke zlepšení klientského komfortu i v cenové oblasti. Poštovní spořitelna byla a do budoucna také hodlá být cenově nejvýhodnější bankou na trhu a např. elektronické bankovnictví zdarma nebo zrušení poplatku za příchozí platby jsou toho důkazem.
Vzhledem k tomu, že pro PS je tento proces dlouhodobou záležitostí, nelze v tuto chvíli dopad našich inovací přesně specifikovat. Těžko říci, jakým způsobem by se klienti chovali, pokud by k zavedení podobných podmínek nedošlo, nebo by byly pouze v omezeném rozsahu.
Klienti Poštovní spořitelny mohou využívat výhod spojených s fungováním PS v rámci ČSOB (levnější výběry z bankomatů), případně specifických produktů pro vybrané cílové skupiny (účet Handicap). Jejich rozhodování a chování je však natolik svobodné, že nelze najít přesnou míru možných úspor.
Marek Roll, Poštovní spořitelna
Sazebník – část Privátní klientela (přehled změn v období 2006-2007)
Kreditní karty
§ Snížení měsíčního poplatku za správu účtu u KK HVB
§ Snížení ročního a měsíčního poplatku za správu účtu u KK Credit Suisse (+ přejmenování této karty na VISA WINTERTHUR)
§ Zrušení měsíčního poplatku za správu účtu u KK VISA/ČSA (původně 30 Kč, nově zdarma)
§ Zrušení poplatku za zaslání výpisu z transakcí kreditní karty /poštovné/ u KK VISA GENERALI (původně 12 Kč, nově zdarma)
§ Zrušení poplatku za zaslání výpisu z transakcí kreditní karty /poštovné/ u KK VISA ČSA (původně 12 Kč, nově zdarma)
§ Kreditní karta VISA Elektron ŠKODA CLUB
o Změna ročního poplatku základní karty ve 2. a dalších letech (původně 119 Kč, nově zdarma - pokud je celkový bezhotovostní obrat v předcházejícím roce vyšší nebo roven 35.000 Kč, resp. nově 299 Kč - pokud je celkový bezhotovostní obrat v předcházejícím roce nižší než 35.000 Kč)
o Zrušení ročního poplatku za vydání dodatkové karty (původně 119 Kč, nově zdarma)
o Zrušení měsíčního poplatku za správu účtu základní karty (původně 15 Kč, nově zdarma)
o Zrušení poplatku za zaslání výpisu z transakcí kreditní karty /poštovné/ (původně 12 Kč, nově zdarma)
Platební styk
§ Zavedení služby „Europlatba“ (nově 200 Kč za došlou platbu, nově 250 Kč za vyšlou platbu)
§ Zrušení příplatku za provedení nestandardního platebního příkazu
§ Zrušení příplatku za urgentní zpracování
Přímé bankovnictví
§ Sjednocení položek Zavedení hesla a Změna hesla (původně zdarma, resp. 50 Kč, nově zdarma)
§ Zavedení nové položky Připojení kreditní karty do aplikace přímého bankovnictví (zdarma)
§ Zavedení nové položky Zasílání informací např. o zůstatku, transakci na účtu apod. prostřednictvím e-mailu (zdarma)
Sazebník – část Podnikatelská klientela
Běžné účty
§ Zvýšení maximálního limitu Europlatby u BUSINESS Konta Export z 12.500 EUR na 50.000 EUR
Platební styk
§ Zvýšení maximálního limitu Europlatby z 12.500 EUR na 50.000 EUR
§ Zavedení služby „Europlatba“ (nově 200 Kč za došlou platbu, nově 250 Kč za vyšlou platbu)
§ Zrušení příplatku za provedení nestandardního platebního příkazu
§ Zrušení příplatku za urgentní zpracování
Přímé bankovnictví
§ Zavedení položky „Jednorázový poplatek za zavedení/užívání služby Multisignature“, výše poplatku „zdarma“
§ Sjednocení položek Zavedení hesla a Změna hesla (původně zdarma, resp. 50 Kč, nově zdarma)
§ Zavedení nové položky Připojení kreditní karty do aplikace přímého bankovnictví (zdarma)
§ Zavedení nové položky Zasílání informací např. o zůstatku, transakci na účtu apod. prostřednictvím e-mailu (zdarma)
Tomáš Pavlík, HVB Bank
Živnostenská banka k výraznější změně poplatků v letošním roce nepřistoupila. V současně době procesu integrace s HVB Bank dochází k postupným úpravám jejích produktů a služeb (např. kreditní karty atd.). Nová banka UniCredit Bank, která bude po sloučení těchto dvou subjektů fungovat od 5. listopadu 2007, představí své nové produkty po datu svého vzniku, nejaktuálnější informace o změnách poplatků se budou objevovat postupně.
Jednou ze změn bylo snížení vstupního poplatku a poplatku za správu u osobního investičního pojištění Perspektiva.
Již ve své stávající nabídce má Živnostenská banka široké spektrum účtů, které dle rozsahu využívaného servisu mohou klientovi přinést výraznou úsporu nákladů spojených s využitím běžných bankovních služeb.
Živnostenská banka při obsluze svých klientů klade maximální důraz na poskytování individuálního poradenství. Přirozeně tak se svými klienty řeší i otázku nejvhodnější volby bankovního účtu tak, aby splňoval jejich požadavky, a to i po stránce optimalizace poplatků.
Tomáš Pavlík, Živnostenská banka
V některých případech jde až o 58 procentní úsporu na poplatcích - a to pokud klient využije nové služby, týkajících se poplatkových tarifů. Další uspořené peníze lze nalézt při výběrech v bankomatech ČSOB. Přestože ta poplatky svým klientům letos zvýšila, Volksbank zachovala svým klientům částku pouhých pět korun za výběr z bankomatu ČSOB.
Velký ohlas jsme zaznamenali u speciální akce na refinancování hypoték, kdy poplatek za poskytnutí úvěru činil jednotně pouze 3 000 korun a to bez ohledu na výši refinancovaného úvěru. U některých klientů tedy mohlo jít o vysoké částky (pozn. maximální standardní výše tohoto poplatku činí 17 500 korun, klient tak mohl ušetřit až 14 500 Kč).
Petr Žibřid, Volksbank CZ
(Patrich Nacher, Provozovatel serveru Bankovnipoplatky.com)
Poslední zprávy z rubriky Finanční služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz