(Kurzy.cz)
Prodej 1 auta stojí automobilku až 42 000 na reklamních nákladech
"Konkurence mezi výrobci aut je taková, že si žádná firma nemůže dovolit prodávat bez reklamy," říká kreativní ředitel reklamní agentury Mark BBDO Martin Charvát.
Například Škodu stálo loni na reklamě jedno prodané auto zhruba šest tisíc, zatímco Mitsubishi přes 42 tisíc korun. "Potřebovali jsme oživit značku, šli jsme více do televize," uvedl Kamil Šilhavý z firmy M Motors CZ, která do Česka japonskou značku dováží.
Loňské investice do reklamy jsou podle něj vidět: za první čtyři měsíce stouply prodeje meziročně o čtyřicet procent.
V žebříčku nákladů jsou mezi prvními pěti tři japonské značky. "Mají agresivnější reklamní politiku, protože nejsou na zdejším trhu tak známí, jako zavedené evropské značky," dodal Jan Binar z agentury McCann.
Tradiční značky utrácet nemusí
Žebříček výdajů na reklamu zdaleka neodpovídá žebříčku dovozců podle počtu prodaných aut. Nejméně utrácejí tradiční značky. Například nejprodávanější Škoda sice ročně utratí v Česku téměř čtyři sta milionů za reklamu, ale prodá pětkrát více vozů než druhý Volkswagen.
I ten moc neutrácí: v průměru ho jeden prodaný vůz stojí deset tisíc. Řada automobilek na téma reklamy vůbec nemluví nebo se omezuje na obecnější prohlášení. "Výši rozpočtu na marketing nekomentujeme," uvedl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.
Firma podle něj neví, zda se výdaje na jedno auto liší od jiných zemí, kde se vozy Škoda prodávají. "To je věcí dovozce," dodal.
Velkou reklamní expanzi letos nastartovala korejská automobilka Kia. "Proti loňským 35 milionům budou náklady dvojnásobné," uvedl marketingový manažer Marek Vodička.
Uváděná čísla za výdaje na reklamu vycházejí z výzkumu společnost TNS Media Intelligence. Ta sleduje veškerou inzerci v českých médiích a přepočítává je podle tabulkových cen.
Ve skutečnosti reklamní výdaje mohou být i o polovinu levnější, záleží na velikosti firmy a jakou slevu si vyjedná. "Reálné čisté ceny jsou někde na úrovni 35–50 procent ceníkových," podotkl Štěpán Wolde z Arbomedia.
Ne vždy to tak je, například Toyota připouští, že utratila loni dokonce o čtyři miliony více, než uvádí přehled největších zadavatelů reklam. Její výdaje však meziročně poklesly. Na reklamu luxusní značky Lexus utratila sedmkrát více.
Automobilky dávají přednost hlavně tištěné reklamě. "Na přímý prodej modelů je lepší, protože je možné v ní uvést všechny výhody. Televizní reklama je dobrá hlavně pro dlouhodobé budování značky," uvedl Charvát. V televizi více utrácí třeba Toyota nebo Mitsubishi.
Velké rozdíly ve výdajích mezi Evropou a Asií nejsou českou zvláštností. Například v sousedním Německu nejvíce za reklamu utrácí Toyota, v přepočtu na jedno auto zaplatí bezmála padesát tisíc korun. Na tamním trhu dominující VW utratí zhruba čtyřikrát méně.
Zdroj: iDnes.cz
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz