(Kurzy.cz)
MF - materiály pro jednání vlády 30.11.05 - banky
Informace o materiálech, které ministerstvo financí předkládá na jednání vlády dne 30. listopadu 2005 Bod č. 3: Zlepšení podmínek v bankovním sektoru Cílem tohoto materiálu, který je předkládán v souladu s Programovým prohlášením vlády, je posílit ochranu klientů bank v České republice. Motivem k jeho zpracování byla sílící nespokojenost občanů se službami, které jim poskytují jejich finanční ústavy, a s jejich nedostatečně diferencovanou nabídkou. Materiál byl připraven na základě veřejných konzultací a po prodiskutování s bankami a spotřebitelskými organizacemi. Navržená opatření mají za cíl odstranit překážky, které brání přechodu klientů mezi bankami, zvýšit transparentnost bankovního trhu a tím přispět k posílení konkurenčního prostředí v této oblasti. Navrhovaná opatření jsou rozdělena do 28 oblastí. Klíčové záležitosti navrhuje MF řešit legislativní formou. Ty oblasti, u kterých existuje shoda bankovního sektoru navrhuje MF řešit memorandem. Toto memorandum by stanovilo obsah a harmonogram zavádění změn. Některé oblasti navrhuje MF řešit formou doporučení, jehož naplňování bude v pravidelných intervalech vyhodnocovat. Do první skupiny opatření patří např. to, aby se sazebník poplatků za sjednané bankovní služby povinně přikládal ke smlouvě účtu, aby připravované změny v tomto sazebníku byly oznamovány minimálně s měsíčním předstihem a aby klient, který s těmito změnami nesouhlasí, mohl banku opustit v ochranné dvouměsíční lhůtě od okamžiku oznámení této změny. Klient by si měl možnost rovněž říci, zda souhlasí či nesouhlasí se zasíláním reklamy s výpisem a neměl by mu být účtován poplatek za neoprávněnou reklamaci. Patří sem i návrh na zřízení institutu finančního ombudsmana pro mimosoudní řešení sporů. Součástí návrhu je i dlouhodobý vzdělávací projekt, který by napomohl zvýšení všeobecné znalosti obyvatelstva o fungování finančního trhu. Do druhé skupiny patří mj. standardizovaná forma charakteristiky produktů bank, jednoduchý přístup ke komplexním cenovým informací např. na Internetu, vytvoření jednotných pravidel pro přechod do jiné banky a zákaz nutit klienty pořizovat si další produkty, které přímo nesouvisejí s objednanou službou. Reprezentantem třetí skupiny je zasílání výpisů z účtu v libovolné frekvenci a formě - např. elektronicky - dle požadavků klienta. Předkládaný materiál byl konzultován a odsouhlasen Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. |
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz