Hypermarkety stagnují, nejvíce si loni polepšil Lidl
Jestliže až do roku 2003 jsme zaznamenávali trvale rostoucí preference hypermarketů, v roce 2004 došlo k zastavení tohoto trendu - poprvé od počátku jejich expanze bylo možné pozorovat v tomto tržním segmentu určitou stagnaci. Vyplývá to z aktuálních výsledků největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností SHOPPING MONITOR 2004/05 realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha. I nadále však hypermarket představuje hlavní místo nákupu potravin pro 35 % českých domácností. Naopak supermarketům se podařilo zastavit pokles z předchozích let - v současnosti tento formát preferuje pětina domácností. Zároveň pokračuje růst obliby diskontů, kterým dává přednost již 22 % domácností. Zbytek populace zůstává věrný malým samoobsluhám a pultových prodejnám. Obecně zákazníci své hlavní nákupní místo volí zejména pro jeho výhodnou polohu, příznivé ceny a široký sortiment, přičemž jsou ovšem patrné značné rozdíly v důvodech pro návštěvu konkrétních prodejen. Kaufland si i přes mírný pokles preferencí na 15 % udržel první pozici jako prodejna, ve které dotazovaní utratí nejvíce ze svých výdajů na potraviny. Na dalších příčkách se seřadilo několik řetězců s preferencemi kolem 8 % (Plus Diskont, Penny Market, Jednota a Hypernova). Nejvýznamnější změnou oproti loňsku je dramatický nárůst návštěvnosti nejmladšího nadnárodního hráče na českém maloobchodním trhu - potravinářského diskontu Lidl - v tom loni nakupovala již třetina českých domácností (třetí nejvyšší hodnota mezi řetězci), čímž si Lidl polepšil oproti loňsku o deset příček. Hlavním nákupním místem je Lidl, nicméně zatím pouze pro 3 % oslovených. Jako každý rok i letos reprezentativní vzorek domácností hodnotil prodejny podle nejrůznějších kritérií. Hned u tří sledovaných kategorií (šíře nabízeného sortimentu, čerstvost a kvalita zboží, celkové prostředí prodejny) získal nejlepší ohodnocení Carrefour, z hlediska cenové úrovně pak řetězec Kaufland. Malé prodejny v čele se Sparem obdržely nejlepší hodnocení dostupnosti a kvality personálu. Cenová úroveň prodejny je nejlépe hodnocena u diskontně orientovaného hypermarketu Kaufland. Globus podle oslovených nejlépe splňuje představu prodejny, „kde o zákazníka pečují“.
V případě zájmu o další informace o projektu „SHOPPING MONITOR 2004/05“ lze kontaktovat |
|
On-line Shop |
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz