Ve dnech 7. a 8. června 2024 se uskuteční volby do Evropského parlamentu. O tom, co obnáší příprava na realizaci voleb, jsme si povídali s vedoucím odboru občansko-správních agend ÚMČ Praha 12 Dušanem Pokorným.
V době našeho rozhovoru zbývá do voleb něco málo přes dva měsíce. Vy už ale máte plné ruce práce. Co teď zařizujete?
Připravujeme texty s informacemi pro voliče, aby měli přehled o konání voleb. Tyto informace zveřejňujeme na webu MČ Praha 12. Dále oslovujeme občany s dotazem, zda nám mohou a chtějí pomoci při volbách jako členové jednotlivých okrskových volebních komisí. Vedeme seznamy voličů, přijímáme od nich žádosti o voličské průkazy, pokud chtějí volit mimo své bydliště zde v MČ Praha 12. Aktuálně provádíme kontrolu dle seznamu ulic a čísel domů, aby byly údaje správně zveřejněny. Spolupracujeme se soudem, ministerstvem vnitra a zahraničních věcí, magistrátem hl. m. Prahy a Českým statistickým úřadem. Zajišťujeme termíny pro 1. zasedání okrskových volebních komisí a zákonné školení pro určené členy těchto komisí ze strany statistického úřadu. Také je třeba vytvořit informační plakát o době a místě konání voleb. Vše se děje dle harmonogramu určeného ministerstvem vnitra, který je základem pro veškerou volební činnost a musí se plně dodržet.
V Praze 12 je 50 volebních okrsků. V každém musí být jeden zapisovatel a čtyři členové okrskové volební komise. Jestli dobře počítám, tak to je 250 lidí. Jak se vám daří okrskové volební komise obsazovat? Máte dostatek zájemců?
Jednotlivé komise průběžně obsazujeme těmi, kdo projevili zájem v okrskové volební komisi pracovat a tak nám pomáhat. Bohužel se situace mění, takže pořád musíme řešit personální obsazení jednotlivých komisí. Pokud naplníme početní stavy všech komisí, další zájemce vedeme jako personální zálohu pro případný výpadek. Zatím jsme úspěšní, ale to je vždy jen dočasné. Snad to vydrží. Samozřejmě se do komisí zařazují také členové jednotlivých politických stran, politických hnutí a koalic, jejichž kandidátní listina pro volbu do Evropského parlamentu byla zaregistrována a jsou jimi delegováni.
A co musí člen okrskové volební komise splňovat? Může se přihlásit každý?
Musí splňovat věkovou hranici 18 let v den složení slibu člena okrskové volební komise, nesmí mít zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu ochrany zdraví lidu nebo omezení svéprávnosti k výkonu volebního práva a není kandidátem pro volby do Evropského parlamentu. Členem OVK může být každý občan ČR nebo občan jiného členského státu EU. Pouze u zapisovatele je v případě občana cizího státu stanovena podmínka, že může být jmenován zapisovatelem jen za předpokladu, že je úředníkem územního samosprávného celku v České republice podle zvláštního právního předpisu (pozn.: zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků).
Jaké materiály a dokumenty musíte připravit pro okrskové volební komise a jakým způsobem zajišťujete, aby měly komise veškeré potřebné informace a podporu pro správné fungování během voleb?
Těch materiálů je poměrně hodně, zejména se jedná o seznamy – jednak voličů, jednak kontaktů na pracoviště ÚMČ Praha 12, která se podílejí na organizačním zajištění voleb. Musí se připravit k distribuci hlasovací lístky k voličům naší městské části, těch máme přes 40 tisíc. Je nutno orazítkovat poměrné množství úředních obálek pro hlasování ve volební místnosti. Také je třeba materiálně připravit vybavení volebních místností, tedy rozvézt volební urny a zástěny. Členové komisí obdrží ke své činnosti další vybavení do jednotlivých volebních místností. To se rovněž musí připravit 50krát do jednotlivých obalů, se kterými potom členové komisí jedou do určených volebních místností.
Liší se z pohledu organizačního zajištění volby do Evropského parlamentu od ostatních voleb (parlamentních, senátorských, volby prezidenta republiky, voleb do zastupitelstev měst a obcí)?
V principu jsou všechny typy voleb stejné, se shodnými podmínkami a nutnými potřebami organizačního zajištění voleb, jenom volba prezidenta republiky a volby do Senátu Parlamentu ČR jsou dvoukolové. Navíc u voleb do Senátu Parlamentu ČR je registračním úřadem náš úřad. To znamená zvýšené zatížení v administrativě. Takže volby do Evropského parlamentu jsou z těch relativně jednodušších, co se týče průběhu voleb.
Jak se připravujete na případné mimořádné události nebo problémy, které by mohly narušit průběh voleb v místnosti?
Každá z volebních místností bude kontaktována policejní hlídkou s poučením o možné mimořádné situaci a jak se v ní zachovat. Pro případ jiné potřeby, např. zdravotní obtíže, budou v každé komisi k dispozici kontakty na tísňové linky, zdravotní služby, policii a hasiče.
Jaké jsou nejčastější výzvy, kterým čelíte při organizačním zajištění voleb, a jak se snažíte těmto výzvám čelit?
Zdárné zvládnutí veškerých příprav ve věci všech typů voleb, míra odpovědnosti a snaha o zdárné zvládnutí všech situací ve věci volebních činností. K výkonu volebních agend je nutná odborná zkouška, kterou jsem také podstoupil, abych mohl činit veškeré kroky jako pracovník s potřebným osvědčením na úseku voleb. Ale úspěšné zvládnutí voleb samozřejmě není jenom moje zásluha. Mám ve svém odboru bezvadné spolupracovnice, kterým tímto děkuji. A na přípravě voleb se podílí i jiná pracoviště úřadu, například odbor správy úřadu.
Máte velkou odpovědnost a určitě je to pro vás často stresující. Jak relaxujete? Co vám pomáhá načerpat novou sílu?
Stresující toto období jistě je, právě z důvodu zajištění zdárného průběhu voleb. Bohužel příliš volného času v období příprav voleb není. Některé služby je třeba zajistit např. o svátečním dnu nebo v neděli. Ale pokud vyzískám volný čas, tak jej prožívám nejraději v přírodě, buď při cyklotoulkách, nebo jenom procházkách, případně cestováním po naší krásné zemičce. Až opadne volební aktivita, těším se, že se těmto aktivitám budu moci věnovat naplno.
Děkuji za rozhovor a přeji hladký průběh voleb.
Petra Svobodová
Vytvořeno / změněno: 22.4.2024 / 22.4.2024
- Sdílet na Facebooku
- Sdílet na Twitteru
Zařazeno | čt 02.05.2024 09:05:00 |
---|---|
Zdroj | Praha 12 |
Originál | praha12.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=80112&id=104581 |
guid | dokumenty104581 |