EU by k zastavení přílivu elektromobilů z Číny potřebovala vysoká cla

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů uvalit cla kolem 50 procent. Vyplývá to z analýzy společnosti Rhodium Group, na kterou upozornil britský list Financial Times (FT). Evropská komise (EK) loni začala vyšetřovat subvencování výroby elektromobilů v Číně a podle listu se předpokládá, že vyšetřování bude dokončeno v nejbližších týdnech.

"Očekáváme, že Evropská komise uvalí cla v rozpětí od 15 do 30 procent. I když budou cla na horní hranici tohoto rozpětí, někteří čínští výrobci budou u vozů vyvážených do Evropy dál dosahovat solidních ziskových marží díky svým značným výhodám na straně nákladů," uvedla podle FT společnost Rhodium Group. "Aby přestal být evropský trh pro čínské výrobce elektromobilů atraktivní, byla by pravděpodobně zapotřebí cla v rozpětí 40 až 50 procent," dodala.

U podniků kontrolujících velkou část svého dodavatelského řetězce, jako je čínská automobilka BYD, by podle zprávy musela být cla zřejmě ještě vyšší. Společnost BYD nyní například svůj model Seal U prodává v Číně za 20.500 eur (zhruba 516.000 Kč) a v Evropské unii za 42.000 eur (více než milion Kč). V Číně tak na jednom voze podle odhadů vydělá 1300 eur, zatímco v EU zisk na jeden automobil dosahuje 14.300 eur. BYD má tedy silnou motivaci automobily do EU vyvážet, upozorňuje Rhodium Group.

Dovoz do EU již nyní podléhá desetiprocentnímu clu, což v případě modelu Seal U představuje zhruba 2100 eur na jedno vozidlo. "Podle našich výpočtů by při 30procentním clu firma stále dosahovala v EU o 15 procent vyššího zisku (na jeden vůz) než v Číně. To znamená, že vývoz do Evropy by zůstal velmi atraktivní," píše se ve zprávě.

Evropská komise začala vyšetřovat subvencování výroby elektromobilů v Číně loni v říjnu. Předsedkyně EK Ursula von der Leyenová loni v září Peking obvinila, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky obrovským státním dotacím.

Hodnota dovozu elektromobilů vyrobených v Číně do EU vloni dosáhla 11,5 miliardy dolarů (zhruba 270 miliard Kč). Prudce tak vzrostla z 1,6 miliardy dolarů v roce 2020. Údaje zahrnují kromě aut čínských značek rovněž automobily zahraničních značek vyrobených v Číně, píše Financial Times.


Zařazenopo 29.04.2024 13:04:00
ZdrojPatria
Originálpatria.cz/zpravodajstvi/5875509/eu-by-k-zastaveni-prilivu-elektromobilu-z-ciny-potrebovala-vysoka-cl...
KategorieAkcie, Akcie - Svět, Ekonomika
AutorČTK

Související témata

Čína


Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V