NKÚ v tiskové zprávě tvrdí, že MD nemělo účinný systém řízení investic a schvalovalo nedostatečně připravené projekty, které nabíraly zpoždění a často se s nimi pojilo velké množství změn, což se podepisovalo na jejich výsledných nákladech. Skutečnost je ovšem taková, že máme ve svých rezortních předpisech jasně nastavená pravidla a postupy pro projektovou přípravu, kterými se řídí všechny dotčené subjekty.
Kontroloři dále uvádějí, že MD při rozdělování peněz nepostupovalo podle schváleného harmonogramu, který počítal s přidělováním peněz nejdůležitějším projektům s největšími přínosy. Zde předpokládáme, pokud jde o koncepční uchopení projektů rekreační plavby, že bude tato problematika zpřesněna v rámci nyní připravovaného dokumentu „Dopravní sektorová strategie, 3. fáze“, kde se budou jmenovitě řešit pouze projekty velkého rozsahu, zatímco projekty menšího investičního rozsahu se budou řešit v rámci finančních balíčků, na které budou v jednotlivých časových horizontech vyčleněny dle jejich dostupnosti příslušné finanční prostředky.
K tvrzení NKÚ, že MD nevyhodnocovalo skutečné přínosy projektů, konstatujeme, že hodnocení přínosů projektů je definováno rezortními pokyny a metodikami, tyto principy hodnocení nebyly NKÚ rozporovány. Skutečné přínosy jsou hodnoceny tzv. ex-post analýzou. U projektů infrastruktury vodních cest bylo toto hodnocení provedeno u jedné akce v roce 2017, další vhodné akce pro tento typ hodnocení prozatím nebyly stanoveny.
V souvislosti s projektem dokončení vltavské vodní cesty mezi Hněvkovicemi a Týnem nad Vltavou NKÚ poznamenává, že přínosy tohoto projektu jsou sníženy tím, že MD projekty schvaluje jednotlivě, ne v rámci ucelených dopravních řešení. Ovšem je logické, že jednotlivé projekty se musí řešit v rámci přípravy samostatně, i když jejich přínosy budou zesíleny při dokončení celého klastru vzájemně souvisejících projektů, byť v případě rekreační plavby tato teze platí v porovnání s projekty nákladní dopravy omezeně. Současně platí, že ačkoliv schvalování projektů mnohdy neprobíhá uceleně, tak v daném případě je ekonomická efektivnost sledována koncepčně a jako ucelené dopravní řešení, a to dokonce v několika variantách. K tomuto účelu byl zpracován komplexní materiál „Hodnocení ekonomické efektivnosti rekreační plavby na labsko-vltavské vodní cestě“.
Zařazeno | po 28.03.2022 09:03:00 |
---|---|
Zdroj | MDČR Na pravou míru |
Originál | mdcr.cz/Media/Na-pravou-miru/Reakce-Ministerstva-dopravy-na-vysledek-kontroly-N?returl=/Media/Na-pra... |