Albánie připravuje vypsání tendru na železniční propojení s Černou Horou
Albánie připravuje vypsání tendru na železniční propojení s Černou Horou
20.02.2023 / 11:52 | Aktualizováno: 20.02.2023 / 11:57
Tendr na modernizaci a dostavbu tratě propojující Albánii s Černou Horou má být vypsán již letos. Prováděcí dokumentace nové tratě je hotova, financování má být zajištěno prostřednictvím půjček od EBRD, EIB a grantu od WBIF. Železnice bude mít délku 140 km, náklady na realizaci se odhadují na 165 mil. EUR. Projekt otevírá příležitosti pro české dodavatele signalizačních a zabezpečovacích technologií a výhledově i dodavatele lokomotiv a vlakových souprav.
Albánské státní dráhy připravují vypsání tendru na rekonstrukci železnice Vore-Skadar-Hani Hotit o celkové délce 140 km. Prováděcí projektová dokumentace byla dokončena, zbývá jen dopracovat, podepsat a nechat vládou schválit smlouvy o financování ze strany evropských institucí. Polovinu financí poskytne ve formě zvýhodněného úvěru Evropská banka pro rekonstrukci a rozvoj (EBRD) a Evropská investiční banka (EIB), druha polovina bude financována ve formě grantu ze strany West Balkan Investment Framework (WBIF). Tendr bude vypsán cca v polovině roku 2023 ve formě otevřeného mezinárodního výběrového řízení. Podle zákona musí být tendr zveřejněn na stránkách Public Procurement Agency. Tendrovou dokumentaci bude možno též stáhnout z webových stránek Albanian Railways.
Tendr má zahrnovat dodávku stavební i technologické části, proto se předpokládá, že stavební a technologické firmy vytvoří za účelem podání nabídky konsorcium. Stavební část bude obsahovat zpevnění podloží (náspu), aby splňovalo evropskou normu rychlosti do 100km/hod a zatížení vozové nápravy do 22,5 t, předpokládá se výměna stávajících kolejí. Technologická část pak bude obsahovat dodávku nových signalizačních, zabezpečovacích a komunikačních systémů podle posledních evropských standardů. Náklady na realizaci celého projektu se odhadují na 165 mil. EUR.
Celkem je v Albánii instalováno 677 km jednokolejných tratí. Elektrifikace neexistuje. Tratě jsou ve velmi špatném stavu, někde je z bezpečnostních důvodů povolena pouze nákladní doprava. Albánská vláda proto zahájila postupnou rekonstrukci a modernizací nejvíce potřebných úseků.
Jako první přišel na řadu úsek Durres-Tirana o délce 39 km s odbočkou na mezinárodní letiště v Rinas. Tendr na tuto trať spojující největší přístav, letiště a hlavní město, vyhrálo v roce 2021 konsorcium italských firem INC a ECM. Firma INC zajistí stavební část projektu, zatímco ECM dodá veškerou signalizační a zabezpečovací technologii. Stavební práce byly zahájeny koncem roku 2021, dokončení projektu se očekává v roce 2024.
Další v pořadí na modernizaci je úsek Durrës-Rrogozhinë-Elbasan-Pogradec (součást panevropského koridoru č. VIII), pro který byla v roce 2018 vyhotovena studie financovaná z prostředků Western Balkans Investment Fund. Tento úsek o celkové délce 151 km bude za účelem rekonstrukce rozdělen do několika částí, z nichž má nejvyšší prioritu úsek Durrës-Rrogozhinë o délce 33,5 km s předpokládanými náklady ve výši 52 mil. EUR. Tendr na výstavbu se předpokládá koncem roku 2023 neb počátkem roku 2024.
Ve střednědobém horizontu tak dojde k rekonstrukci 200 km tratí s předpokládanými investicemi ve výši 320 mil. EUR. Projekty budou financované převážně z peněz EU. Příležitosti pro české firmy se naskytnou v dodávkách a instalaci zabezpečovacích, signalizačních a komunikačních systémů pro modernizované tratě a později též v dodávkách lokomotiv, osobních a nákladních vagónů a příměstských osobních vlakových souprav.
Zastupitelský úřad v Tiraně nové projekty v oblasti rekonstrukce tratí a obnovy železničního vozového parku bedlivě sleduje a je s vedením albánských drah v pravidelném kontaktu. Zájemce o bližší informace a účast v nově vypisovaných tendrech může na tak na požádání s vedením albánských drah snadno propojit.
Petr Vlk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví České republiky v Tiraně
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz