Straeter: Významná překážka ekonomice sdílení
Sdílení věcí je tu s námi již od dávných věků. O ekonomice sdílení se hovoří v posledních letech a Laura Straeter spolu s Jessicou Exton si na stránkách VoxEU kladou otázku, jestli by tento koncept mohl v praxi skutečně fungovat a zda dává smysl. Tvrdí, že půjčování věcí mezi spotřebiteli má okamžité pozitivní přínosy pro životní prostředí. Snižuje totiž například spotřebu materiálů a energií. Ovšem z dlouhodobějšího hlediska už situace tak jasná není kvůli jedné podstatné věci.
Ekonomky uvádějí, že se sdílením má asi většina z nás praktické zkušenosti. Mohli jsme si od souseda například půjčit sekačku na trávu či od přítele auto. V principu přitom můžeme hovořit o dvou typech sdílení. V prvním je produkt zakoupen jedním člověkem a sdílen více lidmi. Ve druhém jej zakoupí skupina lidí s tím, že ta jej bude také sdílet. Obojí se liší od situace, kdy produkt zakoupí jeden člověk a ten je také jeho jediným uživatelem.
Lidé se totiž podle studie zbavují produktů rychleji v případě, že jsou sdíleny. A to bez ohledu na to, jak často jsou fakticky používány. Jaký by k tomu mohl být důvod? Podle ekonomek mohou vlastníci vnímat produkt jinak v závislosti na tom, zda je sdílen, nebo ne. Vnímaný stav totiž nezáleží jen na tom, jak často je skutečně používán. „Produkty, které byly v kontaktu s jinými spotřebiteli, jsou vnímány jako kontaminované, i když v podstatě nebyly nijak poškozené.“ A čím silnější je tento signál, o to větší tendenci zbavit se produktu může vlastník mít.
Prodej či zbavení se produktu může být také dáno mírou vlastnictví. Je totiž známo, že lidé mívají problémy s odchodem svého majetku. Pokud něco vlastní, vybudují si k tomu vazbu a podle ekonomek může tato vazba slábnout s tím, kolik lidí produkt vlastní a užívá. Všechny tyto teze byly potvrzeny zkoumáním chování 413 dospělých lidí z USA. Včetně toho, že zbavení se produktu bylo nejméně pravděpodobné v případě, že vlastník jej používal sám. Mezi vlastnictvím jednou osobou a sdílením na straně jedné a vlastnictvím více osobami nebyly zjištěny významné rozdíly.
Ekonomky tedy chladí nadšení ze sdílené ekonomiky, ale dodávají, že mohou být situace, kdy se popsané efekty projevují s menší silou. Může jimi teoreticky být například sdílení věcí mezi přáteli, kde by mohl být utlumen impuls k rychlejšímu zbavení se dané věci. Tento impuls by také mohl být mírněn nějakými objektivními indikátory opotřebení věci.
Zdroj: VoxEU
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři