Patria (Patria Finance)
Investice  |  28.03.2018 17:06:30

Elon Musk podniká jako Henry Ford. A to je velká chyba


Podle některých názorů by mohlo Silicon Valley pozvednout automobilový průmysl podobně, jako Apple posunul dál mobilní telefony. Jde o zajímavou myšlenku a Tesla ji již do určité míry naplňuje. Jenže jak poukazují na Bloomberg Gadfly, technologický analytik Horace Dediu je i přesto skeptikem, protože Tesle se doposud nepodařila jedna klíčová věc: Nedokázala přijít s přelomovým systémem výroby a právě takový krok je podle něj známkou skutečných zlomů v inovaci.

Tesla je namísto výborné kvality známa poruchovostí svých vozů a neschopností dodržovat výrobní cíle. Podle některých názorů je dokonce firmou, kde se hlavně předělávají a opravují dříve vyrobené součástky a vozy. Kdysi dávno byl takový přístup běžný. Za éry Henryho Forda jely výrobní linky automobilek na plné obrátky a panovala snaha maximálně využít úspory z rozsahu. Problém s opravami a nefungujícími vozy byl řešen až následovně. Jenže tento přístup a apatie k nízké kvalitě stály i za úpadkem americké Velké trojky, ke kterému došlo v sedmdesátých a osmdesátých letech.

Proti této americké filozofii se postavila Toyota. Ta na svých vozech neměla tolik nablýskaného chromu a tolik válců pod kapotou, ale její produkční systém systematicky eliminoval nízkou kvalitu a plýtvání. Nesnažila se o efektivní odstraňování poruch, ale o to, aby vůbec nevznikaly. Podle Bloombergu Tesla tuto lekci historie záměrně ignoruje, nebo o ní vůbec neví. Stále tak slyšíme o vysoké poruchovosti Modelu 3 a firma na to reaguje posilováním divize, která má na starosti opravy.

Podle Bloombergu má nyní Tesla v USA 230 vozů s mechaniky, kteří cestují za zákazníky, jejichž auta je třeba opravit. Můžeme to brát jako snahu o zvýšení spokojenosti zákazníka, ale také jako o známku nezájmu o dosažení skutečně vysoké kvality. Pokud se Tesla bude chovat jako v minulosti, tento tým mechaniků zase rozpustí poté, co vlna stížností opadne, a bude po zákaznících požadovat, aby kvůli opravám jeli do servisních center. Jestliže je cílem této automobilky výroba vozů pro malý segment trhu, který požaduje prudkou akceleraci a velké dotykové displeje, pak to asi bude stačit. Ovšem v případě, že se Tesla žene za vysokými výrobními objemy a výrobou pro masy lidí, s takovým přístupem podle Bloombergu neuspěje. Stejně jako Detroit se nakonec stane obětí nějaké nové „Toyoty“.

Zdroj: Bloomberg

 
 

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688