Při studiu výsledovky za rok 2018 mě hodně zaujal především nárůst odbytových nákladů (distribution expenses) z 956 na 2070.
Myslím, že nárůst těchto nákladů není překvapivý pro nikoho, kdo ví, jakým způsobem PM prodává IQOS. Velká část těchto prodejů jde přes tzv. IQOS partnery, kteří za člověkem, který si chce IQOS půjčit přijdou a IQOS mu ukáží a vysvětlí. To ovšem znamená enormní náklady na prodej jednoho zařízení přes tento kanál.
Co se naopak PM podařilo bylo snížit náklady na prodané zboží (cost of goods sold) z 50% na 45%. Ke snížení nejspíš došlo díky prodejům HEETS, u kterých firma neplatila daně a do budou cna bude platit nižší daně oproti cigaretám. Myslím, že na IQOS má pravděpodobně firma má jen velmi malou marži, takže efekt heetsů může být ještě lepší.
Závěr z toho podle mého názoru je, že firma momentálně hodně ivnestuje do budoucnosti a přesto se jí podařilo růst se ziskem o 10%.
Pokud se PM v budoucnu podaří zpátky snížit distribuční náklady a bude se jí dařit snižovat náklady na prodej zboží tak zisk firmy může v dalších letech růst klidně o 10% ročně.
Největší strašák samozřejmě jsou samozřejmě nevypočítatelné kroky Schillerové a Maláčové. Nebýt te informace o daních v příštích letech, tak bychom se bez problémů podívali na 17K.