Příspěvky nebo odpovědi uživatele Dupající Býk
Ropa
dzin dzin ...
Cena benzínu roste a bude růst
Až lidé v bohatém světě začnou vyrážet na dovolené, poptávka ještě stoupne a ceny ropy, nejdůležitější suroviny pro světovou ekonomiku, půjdou ještě výš než teď. V USA už ve čtvrtek cena ropy stoupla nad rekordních šedesát dolarů za barel. Lidé z ropného průmyslu i obchodníci na surovinových burzách čekají, že když nyní padlo tabu šedesáti dolarů, cena může šplhat dál.
České rafinerie a pumpy říkají, že svou cenovou politiku odvozují od událostí ve světě, protože s palivy se volně obchoduje přes státní hranice podle nabídky a poptávky. Poptávka má nyní navrch, protože přibývá signálů, že spotřeba v západních zemích a v Číně dál poroste, zatímco těžba na Blízkém východě, ve Střední Asii i v Rusku už je nyní na maximální úrovni. Ropný kartel OPEC prohlásil, že víc těžit nemůže. Naopak třeba Čína nyní potřebuje o osm procent víc ropy než loni.
Naftařské firmy, které ropu zpracovávají a prodávají, nechtějí na vyšších nákupních cenách suroviny prodělat. "Letošní rok zřejmě nebude úplně tak excelentní jako loňský. Ale přesto předpokládám, že dosáhneme vysokého zisku," uvedl šéf holdingu Unipetrol Pavel Švarc. Loni jeho podnik vydělal 3,8 miliardy korun, ale třeba pumpy OMV nebo Aral prodělaly.
Drahá ropa poptávku nijak nebrzdí, ve světě ani v Česku. Všechny světové automobilky sice investují hodně peněz do vývoje šetrnějších motorů, ale nové technologie jako kombinace spalovacího motoru s elektromotorem jsou pořád moc drahé a zcela nezajímavé pro rychle rostoucí komunitu nových řidičů v chudších zemích, jako je Čína nebo Indie.
Ani v Česku se drahé palivo při výběru auta nijak neprojevuje. Klesá sice podíl dieselových motorů, protože nafta stojí už od loňského roku stejně jako benzin, ale tlak na koupi šetrnějších vozů není zatím dost silný. Třeba velkých terénních vozů, často se spotřebou přes deset litrů na sto kilometrů, se od začátku roku prodalo o tisíc víc než za stejnou dobu loni. "Kdo má milion na auto, tak nekouká na nádrž," říká analytik automobilového trhu Karel Beránek. citováno z idnes.cz a s rostoucí cenou ropy můžou vzrůst i marže
GDR
dnes Zentiva podala žádost o registraci 38 136 230 GDR k obchodování na londýnské burze (Bmbg)
Dánko
VH UNI je ve čt 23.6. na Žofíně II aneb tanečky kolem budoucího vývoje
Pokud by se chtěl někdo zeptat představenstva na VH na něco důležitého a neměl čas, chuť nebo je to daleko účastnit se, nechť napíše (smysluplnou) otázku pod tento odkaz a podepíše se zavedeným nickem. Mohu se dotázat za Vás. Takže dotazy sem ! :o) (blbinky nebrat)
VH UNI je ve čt 23.6. na Žofíně aneb tanečky kolem budoucího vývoje
UNIPETROL, a.s., s v o l á v á ŘÁDNOU VALNOU HROMADU
která se bude konat dne 23.června 2005 od 9,00 hodin, na adrese Slovanský ostrov č. 226, 110 00 Praha 1. Registrace začíná již od 8 h. Divi letos neočekávejte, diskuse v závěru naopak bude asi zajímavá !
Kanystry nechte doma, pokud na to vůbec dojde, dostanete poukázky na odběr produktů přímo k Benzině, spíšen napřesrok :o))
Synergy
UX
Analytik dupající banky doporučuje přečíst krátké zprávodajství a vyhodnotit další doplnění "ropných" akcií. Dup. býk :o)
Ceny ropy vyšplhaly na nový rekord
http://ihned.cz/1-10112070-16355700-001000_d-f8
Nevhodná (sirnatá) ropa od OPEC cenami nezahýbe
http://ihned.cz/1-10112070-16352660-001000_d-d8
Ceny emisních povolenek dále porostou (již 300%)
http://ihned.cz/1-10112070-16347210-001000_d-7a
ropa (zřejmě) pude k 60$ aneb nelejte ropu do tankeru
Cena ropy se zvýší v druhém pololetí na 60 dolarů
Odborníci si kladou otázku, jak toto číslo zveřejněné Mezinárodní agenturou pro energii (IEA) zahýbá s cenou. Ta neklesla pod 50 dolarů za barel ani během letošního jara, kdy je poptávka tradičně slabší. "Obvzlášť skličující je, že nyní končí období nejnižší poptávky. Během něho se kartelu OPEC nepodařilo cenu snížit," uvedl pro agenturu Bloomberg Gary Ross z americké poradenské firmy PIRA Energy. Jak spočítal, průměrná poptávka v letošním druhém pololetí, kdy se odběratelé připravují na hlavní topnou sezónu, bude asi o tři milióny barelů vyšší než v pololetí prvním.
Na trh nyní doléhají také zprávy z Iráku, jehož vývoz se stále pohybuje kolem půldruhého miliónu barelů denně, tedy pod předválečnou úrovní. Zvýšit těžbu se nedaří Venezuele, jejíž ropný sektor stále pociťuje důsledky protivládních protestů před dvěma lety. Navíc, prezident Hugo Chávez svojí politikou úspěšně odradil zahraniční investory, jimž naposledy zvýšil daně. A do třetice, Rusko, největší producent mimo OPEC, naposledy ohlásilo, že tempo růstu těžby citelně zvolnilo.
Cena ropy, která letos na newyorské komoditní burze poskočila o 23 procent, se tak může i pod vlivem zmíněných zpráv už během letošního třetího čtvrtletí snadno vyšplhat na 60 dolarů za barel, uvedla v poslední předpovědi Commonwealth Bank of Australia. Její experti se mj. obávají, že rafinérie v USA nebudou schopny držet krok se spotřebou zejména topného oleje a motorové nafty.
Celková poptávka po ropě v Severní Americe by se podle předpovědi IEA měla letos zvýšit z loňských 25,2 miliónu barelů o půldruhého procenta, zato poptávka Číny o 7,1 procenta. S předpovědí, která vidí cenu ropy v USA během druhého pololetí přes 60 dolarů, přišel také peněžní dům Barclays Capital.
Analytik Commonwealth Bank of Australia David Thurtell upozorňuje na další nebezpečí pro trh ropy. Tím je blížící se "sezóna hurikánů", které mohou dočasně ochromit těžbu v Mexickém zálivu. Odtud pochází zhruba čtvrtina ropy spotřebovávaná v USA. V živé paměti stále je hurikán Ivan, který řádil v zálivu loňského září. V USA a Karibské oblasti zabil přes 120 lidí, napáchal hospodářské škody za více než 11 miliard dolarů a dočasně omezil těžbu ropy v USA o 14 procent. Meteorologové z Coloradské univerzity nevěští ropným trhům nic dobrého ani letos. Předpovídají, že nad Atlantikem vznikne asi o 40 procent hurikánů více, než je dlouhodobý průměr. Jak připomněla agentura Bloomberg, experti ze zmíněné univerzity loni přesně stanovili, že nad Atlantikem bude řádit osm bouří.
Světový trh s ropou netrpí faktickým nedostatkem suroviny. "Úroveň zásobování je docela normální," prohlásil na konferenci o ropě a plynu v Kuala Lumpur tento týden Jeroen van der Veer, výkonný ředitel koncernu Royal Dutch/Shell. Za velký rizikový faktor označil skutečnost, že rafinérie po celém světě "jedou na doraz".
"Vůbec nejde o dodávky ropy, ale o rafinérské kapacity. Z toho vyplývá, že možnosti OPEC srazit současnou cenu jsou velmi omezené," uvedl v rozhovoru pro list The New York Times William Dudley, hlavní ekonom banky Goldman Sachs pro USA. "Trh žádá v prvé řadě ropné produkty, nikoli výchozí surovinu," dodal Jason Kenney, analytik společnosti ING Financial Markets.
Investice do výstavby nových zpracovatelských kapacit naplánované na období 2003 - 2006 jsou zcela nedostatečné, varoval na konferenci v Kuala Lumpur Ian Taylor, prezident společnosti Vitol Group. Podle něj se v uvedeném období po celém světě zvýší o pouhých 700 000 barelů denně, teprve v roce 2007 lze počítat s přírůstkem kolem 1,3 miliónu barelů. Poptávka po motorové naftě v nadcházejících letech poroste v průměru o pět procent ročně a po leteckém palivu o 3,5 procenta, předpovídá Taylor. Poukazuje na to, že nové kapacity se nyní budují jen v Číně, Indii a na Středním východě.
Jedním z projektů je rafinérie, kterou postaví Saúdská Arábie v Indii. Důležitým ekonomickým podnětem je skutečnost, že rafinérie dosahují v posledních letech vysokých marží.
Podle prezidenta OPEC Šajcha Ahmada Fahda Sabaha je důležité, aby členské země kartelu v budoucnu podmiňovaly spolupráci se západními investory tím, že partneři se zavážou investovat nejenom do těžby, ale i následného zpracování suroviny. "Nedospějeme-li k takové úrovni spolupráce, pak to může být problém," prohlásil v květnu na Světovém ekonomickém fóru v Jordánsku.
Společné investice nejenom do těžby, ale i do petrochemického průmyslu, by měly být zajímavé pro obě strany, tvrdí představitelé OPEC. Na výzvu kartelu už podle agentury Bloomberg kladně reagovala americká společnost Chevron. "Takový námět důkladně zvážíme," sdělil James LeJeune, odpovědný za operace firmy v Africe a Středním východě.
Získat povolení pro stavbu rafinérie ropy v průmyslově vyspělých zemích je krajně obtížné. Jsou považovány za velké riziko pro životní prostředí. Například v USA nebyla postavena nová rafinérie od konce sedmdesátých let.
citováno z enviweb.cz 17.6.2005
VH
Poďme se odrazit od známých tržních cen a odhadů
A takhle podobně to měli spočítané Kazaši, a proto byli ochotni zaplatit i 16 mld (88 Kč) v lednu 04 (to byla cena na bcpp 40 Kč) páč věděli, že je to ještě stále levné ...
(FAKTA z r.04 Paramo kupuje Koramo a tento nákup ho stahuje do ztráty, Spolana provádí jednorázový odpis investic a to ji ztahuje do ztráty 2,7 mld Kč, ale vyskytly se i jiné lahůdky ...)
Slováci jsou o krok před náma ...
Benzín na Slovensku je nejdražší v historii
Litr nejprodávanějšího benzínu Natural 95 dosáhl úrovně 37,60 Sk (téměř 29 Kč) a za litr nafty slovenští motoristé zaplatí 37,70 Sk (29,30 Kč). Slovnaft, dominantní dodavatel pohonných hmot, zdražení odůvodňuje růstem ceny ropy na mezinárodních trzích. Slovnaft patří do maďarské ropné skupiny MOL a řidiči zvyšování cen často spojují s privatizací podniku. "Vláda neměla Slovnaft prodávat. Ten si teď dělá, co chce, a úspěšně se vyhýbá i zaplacení pokuty, kterou mu napařilo ministerstvo financí," rozčiloval se u pumpy jeden z řidičů. "Neměli jsme Slovnaft prodávat Maďarům. Teď se nám smějí a my Slováci platíme jako blázni," přidal se další řidič. Ti střízlivější neobviňují Slovnaft, ani Maďary, ale žádají vládu, aby snížila spotřební daně na pohonné látky. "Vždyť největší část z ceny benzínu si bere stát na daních. Ministerstvo udělalo loni chybu v přípravě rozpočtu, přechodně to kompenzovalo zvýšením spotřebních daní a už to tak zůstalo," konstatuje jeden z řidičů. (citováno z novinky.cz) Dupající býk :o) analytik dupající baňky 1,28 SKK/CZK open 16.6.
Jsem nakouknul
G8 odpustí dluhy nejchudším a co udělá G10 ??
OPEC v květnu
uni unit united :o)
Když jsem si kupoval UNI byl jsem pěkný zelenáč, ale za dobu držení jsem se hodně dověděl o :
A) fundamentální analýze = ta tady byla přetřásaná již mnohokráte a že UNI je podhodnocen, o tom není diskuse (kalkulovatelná položka)
B) technické analýze = kdy akcie stoupá a klesá a kdy koupi či prodat s ohledem na FA (opět kalkulovatelná a předvídatelná položka)
C) psychologii trhu = což je absolutně nevykalkulovatelná položka a získat se dá pouze zkušenostma a prací s vl. emocema. A nic moc se o ni nepíše a těžko se hledají odpovědi na otázky : mám už koupit ? mám eště přikoupi ? mám už prodat ? mám prodat fše ? proč to zase padá ? aby mi to někdo nezalil ? na chatě píšou, že zaručeně přijde tlouštík, co udělá PKN, SCP s průměrkou, tlak SMA, tanečky MM, komentáře p.Schiessera, no těch vlivů na akcionáře je kopa. A vsouč. době více než z 50% ceny tvoří právě Psychologie. A dnes mohu říci, že cena UNI se chová a bude chovat jako integrál, kdy cesta není rozhodující, ale až finální výsledek=CC. A jak bylo řečeno, UNI je pro otrlé jedince.
RAFINÉRKY NESTÍHAJÍ
Ropy je dost ale rafinéríí málo... Sice nechápu, jak se ne evropském kontinentu tak rapidně zvýšila spotřeba rop.produktů, že by vypadly i jiné rafinérky a teplejší počasí nalákalo tolik motoristů ? Nebo to je jen obava v USA a velké obavy z Číny ? (VW chystá auto za 3000 EUR pro čínský trh. Nedej Bože, aby každý tisící Číňan jezdil autem !)
BRUSEL 9. června
Na svém prvním společném setkání zástupců Evropské unie a kartelu ropných vývozců OPEC se jednalo především o možnostech snížení a zároveň stabilizování cen ropy. Podle šéfa kartelu Ahmada Fahda Sabaha nespočívá problematika zvyšujících se cen za surovinu v tom, že by bylo ropy na trhu nedostatek. Zdůraznil, že na vině jsou jiné faktory, jako geopolitické faktory a nedostatečná kapacita rafinerií. Společným cílem EU a OPEC jsou "rozumné" ceny, které zajistí hospodářský růst, stabilní příjmy producentům a rozšiřování těžebních kapacit, aby se dala krýt rostoucí světová poptávka.
Graf Unipetrolu dlouhodobě a krátkodobě
B 52 $
kdo chce kam pomožme mu tam
Je tu nějaký odborník přes emise?
Trochu kupeckých počtů : z 1 t uhlí vznikne spálením 3,67 t CO2
EDětmarovice, které podle ČEZ plní spíše úlohu jakési zálohy, odebírají ročně cca 1 milión tun černého uhlí od OKD. Tedy 3,67 mil t CO2. A za kolik lze prodat 1t CO2, která není spotřebována v povolenkách třeba pro tuto ele ?
Názory a diskuze
Burza Prime 16:14 | ||
Název | Kurz | Změna |
---|---|---|
COLT(CZG) | 677.00 | -0.15% |
ČEZ | 916.00 | +0.22% |
ERSTE | 1 169.00 | +0.52% |
GEN(NORTON) | 560.00 | 0.00% |
GEVORKYAN | 254.00 | -0.78% |
KB | 785.50 | +0.13% |
KOFOLA | 283.00 | +0.35% |
MONETA | 96.50 | +0.42% |
PHOTON | 45.40 | +1.34% |
PILULKA | 178.00 | +0.56% |
PM | 14 880.00 | -0.13% |
PRIMOCO | 800.00 | 0.00% |
VIG | 774.00 | 0.00% |
Kurzy měn | |
Kurzovní lístek ČNB pro 20.05.2024 | |
USD americký dolar | 22.792 |
AUD australský dolar | 15.215 |
GBP britská libra | 28.930 |
BGN bulharský lev | 12.652 |
EUR euro | 24.745 |
HUF maďarský forint | 6.416 |
NOK norská koruna | 2.130 |
PLN polský zlotý | 5.817 |
CHF švýcarský frank | 25.049 |
TRY turecká lira | 70.781 |
Komodity online | ||
Ropa | 83.19 USD | 07:50 |
Zlato | 2414.83 USD | 07:50 |
Stříbro | 31.46 USD | 07:50 |
Káva | 207.43 USD | 20.05 |
Cukr | 18.69 USD | 20.05 |
Bavlna | 75.79 USD | 07:50 |