"Pokud má tedy Indie dohánět Čínu i na poli ekonomické výkonnosti, musí vedle zvýšení zaměstnanosti a produktivity zvýšit i míru svých úspor, a tím omezit závislost na vrtkavém toku zahraničního kapitálu." Jenže to jsou technikálie.
Příčinou odlišnosti relativní ekonomické výkonnosti je odlišnost kultur. Uvedené rady jsou na úrovni rady slepému aby koukal, chromému aby chodil.Velmi obecně řečeno, jde o rozdíly ve vhodnosti kulturního substrátu pro implementaci komplexu faktorů zvyšujících produktivitu.Nejde o nominální a formální politické uspořádání, ale o reálnou kulturu všedního dne a společenské vztahy. To co způsobuje, že nejsme Švýcarskem či Švédskem, způsobuje, že Indie není Čínou. Velmi obecně, pozorovatelný rozdíl mezi Čínou a Indií spočívá vrozdílu mezi kulturou konfucianismu a hinduismu. Podobně jako jinde v menší míře například mezi kulturamipravoslavnou, katolickou, protestantskou, kulturami v nějaké míře konzervujícími feudální vztahy a vertikálními,a více horizontální měšťanskou svobodnou kulturou. To co funguje v rámci jedné kultury, je zcela nebo z části nepřenositelnédo odlišné kultury, v závislosti na míře odlišnosti. Tak jak je pozorovatelné na neúspěšnosti vnějších snah o změnu hospodářských a politických poměrů v odlišných kulturách, pro které hospodářské a politické poměrytakové jaké jsou, jsou příznačné. I kultura vhodná pro implementaci prvků vedoucích k hospodářskému růstu,může být omezující. Například zmíněný konfucianismus a jeho odnože s ctnostmi jako disciplína, poslušnost, úcta ke starším, respektování autorit. Na jednu stranu pozitivní pro výkonnost a stabilitu, na druhou stranu konzervující aomezující kreativitu. Jen možňující zdokonalení jinde vymyšleného. Sice třeba úžasné zdokonalení, ale jen zdokonalení. Například automobily, IT, mobilní komunikace... To jsou především ideové produktypocházející z jiné kultury. Například nejde jen o to vyvinout prostředek masové mobilní komunikace, ale přijít s ideu masové mobilní komunikace.Toto je výsledkem nějakého způsobu života a je způsobilé měnit způsob života a tím kulturu, která se stává vhodným substrátem pro nové, přinášející prospěšné ale i neprospěšné.Jde o proces dlouhodobý, generační, který je třeba brát v úvahu a přizpůsobovat mu cíle a prostředky. Čistě technokratický a krátkodobý přístup nefunguje. To platí všeobecně.