Monopol
Co je to monopol?
Monopol je opakem konkurence. Jde o situaci, kdy nabídku jednoho produktu či služby zajišťuje jediná firma. Jelikož v podmínkách monopolu nedochází k cenové konkurenci, může si monopolní výrobce účtovat vyšší cenu, než kdyby výrobců bylo větší množství.
Ovšem problematika není tak černobílá. Chcete-li najít monopol, musíte najít jeho trh, tedy místo, odvětví, které ovládá. Definovat trh bývá největší problém, pokud chceme najít monopol. Můžeme totiž dojít k tomu výsledku, že v komerční sféře monopoly téměř neexistují, protože skoro každý produkt má svůj substitut, tedy něco, čím se dá nahradit.
Když měly před lety „monopol“ České dráhy v železniční dopravě a zvýšily ceny jízdného, dosáhly tím toho, že se zvýšily zisky autobusových dopravců a u benzínových pump, protože lidé začali jezdit více autobusy a auty. Dalším příkladem by mohla být Česká pošta. Byla monopolem? Mohlo by se zdát, že Česká pošta držela monopol na listovní zásilky a určité peněžní služby, ale s nástupem mobilních telefonů, SMS zpráv, internetového bankovnictví a rozvojem e-mailové komunikace jí vznikla obrovská konkurence, která jí ubírala zisky.
Pokud ale skutečně dochází ke zneužití monopolního postavení, může to být důvodem k zásahu ze strany státu, a to ve formě například cenové regulace, antimonopolních zákonů, zvýšení daní, zestátnění atd.
Jestliže tržní poptávku může uspokojit svojí produkcí jedna firma s nižšími průměrnými náklady, než kdyby bylo v odvětví více firem, jedná se o přirozený monopol.