Elektromobil nebo diesel - kalkulačka nákladů
Co vyjde nejlevněji - provoz elektromobilu, benzínu, nebo nafty? Těžká otázka.
Elektromobily jsou výrazně dražší, jejich provoz je pak levnější. Solidní starší elektromobil začíná s cenou nad půl milionu korun, solidní diesel, který vám bude sedm let sloužit, pořídíte za méně jak polovičku. U staršího elektroauta je navíc poměrně velké riziko baterie, kdy její výměna či oprava znamená zdvojnásobení ceny.
Podívejte se také: Kolik Temelínů bude potřeba na nabití všech elektroaut v ČR?
Podobně je na tom diesel proti benzínu - u nich je nižší rozdíl v ceně, obvykle okolo 20% ve prospěch nižší ceny benzinového motoru a nižší ceny za údržbu, u benzínu je ale vyšší spotřeba.
Podstatná je také cena energie - kalkukačka má nastavenu cenu 8,50Kč/kWh, pokud budete elektromobil nabíjet ze solárů, budete mít energii téměř zdarma, nebo za 1Kč/kWh a to převáží výpočty ve prospěch elektroauta.
Podstatnou roli hrají v některých zemích dotace. Pokud jste v ČR a soukromník či firma, máte smůlu. Jako neziskovka či úřad ale můžete na dotacích dostat 300 000Kč, což udělá elektromobil zajímavější.
Kalkulačka je nastavena na cenu staršího auta. Podívejte se na výpočet pro základní ceníkové ceny a parametry Škoda KODIAQ a ENYAQ.
Elektřina ale není jediná alternativa - ta stále nejlevnější možnost je LPG.
Zpravodajství - auto průmysl, výroba a prodej elektroaut, nabíjecí stanice
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Stát motivuje k rekvalifikaci v IT: Vysoké šance na získání dotace, ale žadatelů je málo
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Tipy, jak vybrat spořicí účet: Nenechte se nachytat na podmínky bank
Marek Pokorný, Portu
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Profi Credit čelí pokutě 4 miliony korun za nedodržování svých povinností
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Petr Holub, MojeNebankovka