SPOTŘEBITELSKÝ BAROMETR: leden 2004
Již v závěru loňského roku důvěra spotřebitelů v ekonomickou situaci ČR a finanční situaci domácností poklesla. Ochlazení spotřebitelského klimatu pokračuje i v tomto roce. Lednový Index spotřebitelské důvěry dosáhl úrovně 42,9 bodu, což ve srovnání s prosincem minulého roku představuje pokles o 1 bod.
K současnému poklesu důvěry spotřebitelů pravděpodobně přispěla připravovaná daňová reforma v podobě změny sazby daně z přidané hodnoty, zvýšení spotřebních daní a další reformní zákony související s reformou veřejných financí.
V posledních měsících minulého roku, a to platí i pro začátek tohoto roku, ovlivňoval průběh Indexu spotřebitelské důvěry nejvíce Index velkých nákupů, který je jednou z pěti složek Indexu. Ten se v lednu propadl o 5,7 bodu (z hodnoty 64,3 naměřené v prosinci 2003 na 58,6 bodů). Přes současný pokles je tato složka indexu dlouhodobě hodnocena nejpříznivěji, více než dvě třetiny populace považují dnešní dobu za vhodnou pro pořizování velkých nákupů.
Pesimisticky pak lidé nahlížejí zejména na vývoj ekonomické situace v ČR, kdy polovina populace považuje současnou hospodářskou situaci v ČR, v porovnání se situací před dvanácti měsíci, za horší. Jako stejnou ji pak vnímá čtvrtina dotázaných. Ani vyhlídky týkající se dalšího vývoje ekonomiky nejsou nijak optimistické. Zhoršení hospodářské situace očekává v příštích 12 měsících 46 % populace.
Tyto závěry vycházejí z průzkumu společnosti GfK Praha, který se realizuje pravidelně každý měsíc metodou telefonického dotazování na vzorku 1 000 náhodně vybraných osob ve věku 15 – 79 let z celé České republiky.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz