Patria (Patria Finance)
Akcie ve světě  |  16.02.2024 16:34:50

Granolas si nezadají s americkými technologiemi, autonomní řízení začíná budit velké emoce (Perly týdne)

Goldman Sachs poukazuje na to, že populární evropské akcie si vedou za poslední tři roky stejně jako americké technologické tituly, o kterých se hovoří v mnoha investičních diskusích. Sarah Kunst ze společnosti Cleo Capital má za to, že s udržením vysokých cen akcií to bude mít těžké zejména NVIDIA. CNBC se zase věnuje tématu autonomního řízení a protestům proti němu.


Sedmička z USA a ti ostatní: Goldman Sachs v následujícím grafu porovnává výkony sedmičky populárních technologických akcií v USA s tzv. Granolas. Tedy populárními evropskými akciemi, které ale povětšinou nejsou z technologického sektoru (viz popisek grafu pro konkrétní tituly). Návratnost obou skupin měřená od počátku roku 2021 je nyní v podstatě stejná, americké akcie si ale mezitím prošly výraznou horskou dráhou, jejich návratnost byla ve druhé polovině roku 2022 v záporu a celkově je u nich zřejmá výrazně vyšší volatilita:

hoh
Zdroj: X

Druhý graf porovnává zisky uvedené sedmičky amerických akcií se zisky zbytku trhu. Podle Rosenberg Research u první skupiny v minulém roce rostly o téměř 25 %, zatímco u zbylých 493 akcií klesly o 5,4 %. Pro letošní rok se čeká naopak rychlejší růst u této skupiny (více než 10 %), sedmička by měla na straně ziskovosti výrazně zpomalit:

rrr
Zdroj: X

NVIDIA to bude mít s cenou akcií těžké? O sedmičce největších technologických akcií na americkém trhu hovořila na CNBC i Sarah Kunst ze společnosti Cleo Capital. Udržet si současné ceny akcií bude podle ní těžké pro společnost NVIDIA. I když se jí firma podle jejích slov líbí, poměr cen k ziskům je hodně vysoko. A podle expertky jsou tu rovněž společnosti jako Taiwan Semiconductor, které mají za sebou také velmi dobrý rok. Tato firma dokonce spolupracuje s NVIDIA a přitom se její valuace pohybuje výrazně níže. „Co jde nahoru, musí jednou dolů,“ uvedla Kunst k americké firmě.

Investorka hovořila o silném americkém spotřebiteli a jeho poptávce, která se vedle ekonomiky projevuje i růstem cen na akciovém trhu. Ten tak podle ní celkově není levný, poptávka je zejména po titulech, které jsou spojovány s inovacemi. Obecně je přitom lepší, pokud má růst akciového trhu širší základnu a není spojen pouze s užším počtem akcií. CNBC doplnila její slova následující srovnáním vývoje celého indexu, sedmičky velkých technologických firem a indexu konstruovaného na základě stejných vah všech společností:

qqq
Zdroj: CNBC


Otázky spojené s autonomním řízením: CNBC poukazuje na to, že společnosti jako Apple zvyšují své investice do autonomního řízení. Ve stejnou dobu ale dochází k útokům veřejnosti na autonomní vozy, které jsou již v provozu. CNBC dává jako příklad „vandalský útok na vůz společnosti Waymo“. K tomu organizace The Dawn Project nyní poukazuje na údajné slabé stránky autonomního řízení ve vozech Tesla. Ta vyzvala k bojkotu aut této značky, CNBC Teslu žádala o informace a její postoj, ale toho se zatím nedočkala.

Na CNBC o tématu hovořil zakladatel The Dawn Project Dan O'Dowd, podle kterého je běžný autopilot Tesly porovnatelný se systémy, jaké má například Ford či GM. „Problémem je plnohodnotné autonomní řízení Tesly,“ uvedl O'Dowd. Podle něj by tento systém nazývaný FSD měl fungovat na všech typech silnic, ale „pokud jej zapnete, udělá za chvíli něco šíleného.“ Dodal, že „v manuálu je napsáno, že systém může udělat tu nejhorší věc. A on ji také dělá.“

Expert hovořil o vládních úřadech, které mají na starost bezpečnost provozu v USA. Vedení NTSB je podle něj současnou situací velmi znepokojeno, ale tento úřad nemá pravomoci k tomu, aby „něco zavřel“. Pouze zpracovává analýzy a ty podle experta ukazují, že jde o významné téma. Skutečné pravomoci má úřad NHTSA, který ale „na dotazy reaguje s tím, že probíhá vyšetřování a nelze k němu sdělovat informace.“ Na CNBC k tomu dodali, že Tesla provedla svolávací akci, která se týkala právě autonomního řízení.

O'Dowd považuje zmíněnou svolávací akci za „velmi mírnou“ a poukázal na to, že Tesla už v této souvislosti čelila několika žalobám. Podle něj se ale „vyhnula všem závazkům, protože poukazovala na manuál.“ V něm je totiž na straně 119 napsáno, že „to lze používat jen na volné silnici“.

 
 
 
 
 
 

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:

Pá 15:25  Výsledky Chevronu za 1Q roku smíšené Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
Pá 10:40  Anglo American odmítla rezolutně nabídku na převzetí od BHP Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688