Sdružení
automobilového průmyslu dlouhodobě usiluje o takovou podobu
normy Euro 7, která udrží na trhu širokou paletu dostupných modelů vozidel, o která zákazníci skutečně stojí, a to včetně vozidel se
spalovacím motorem, plug-in hybridů nebo plně elektrických. Proto je třeba, aby možné přínosy pro
životní prostředí byly posouzeny realisticky a vybalancovány s dopady na
zaměstnanost a konkurenceschopnost odvětví. Představená dohoda mezi
Evropským parlamentem a Radou členských
států skutečně v mnohých oblastech přináší zlepšení, oproti původně tvrdému návrhu
Evropské komise. Je ovšem třeba konstatovat, že i nová podoba
Euro 7 bude pro evropský, potažmo tuzemský
automobilový průmysl představovat nemalou výzvu.
„Jakkoli
Euro 7 pořád přinese množství nových pravidel a požadavků vůči
automobilovému průmyslu, faktem je, že dnešní podoba
Euro 7 je mírnější a technicky realističtější, je proto třeba ocenit
práci, která k představenému kompromisu vedla. Velmi si proto vážím nasazení zejména zástupců českého
státu v čele s panem ministrem Kupkou i
práce hlavního zpravodaje pana europoslance Vondry, kteří sehráli klíčovou roli v jednáních o to, aby se
norma Euro 7 stala co možná nejracionálnější“, říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení
automobilového průmyslu.
Původní text
Komise vedl k neúměrně vysokým nákladům a odklonu
investic od nařízeného přechodu na bezemisní mobilitu k
roku 2035. To ohrožovalo zejména menší a cenově dostupná
spalovací vozidla a mohlo vést až k uzavření výrobních závodů s vážným dopadem na
zaměstnanost a konkurenceschopnost
automobilového průmyslu v
ČR i
EU. Přes to všechno byl očekávaný přínos pro
životní prostředí velmi omezený. Skutečného zlepšení by šlo dosáhnout spíše podporou obměny vozového parku novými modely s aktuální normou
Euro 6/VI, v kombinaci s jeho postupnou elektrifikací.
Za nejpozitivnější zprávu dnes představeného kompromisu považujeme zachování stávajících testovacích podmínek, které jsou v souladu s aktuálními standardy OSN pro všechny kategorie vozidel a částečné zachování limitů
Euro 6 pro osobní
automobily, s vyváženým přístupem pro dodávky. Nicméně,
Euro 7 sebou stále přináší řadu nových a náročných požadavků, které se dotknou nejen nových
spalovacích, ale i elektrických vozidel. Jde zejména o zcela nová a unikátní pravidla pro otěry z brzd a pneumatik, komplikovanější palubní monitoring, zpřísněná pravidla pro životnost
baterií nebo zpřísnění emisních limitů pro nákladní vozidla.
Nyní nás čeká finální ratifikace této dohody ze
strany Evropského parlamentu a Rady ministrů. S ohledem na potřebu právní jistoty, aby odvětví mohlo začít na naplňování nových pravidel pracovat, apelujeme na legislativce, aby text v této podobě schválili co nejdříve.